آموزش سیمان کاری

مراحل انجام سیمان کاری

  • هموار سازی اولیه – با استفاده از شاسی کشی و رابیتس بندی
  • ملات ریزی روی رابیتس – با استفاده از ملات متشکل از سیمان و پودر سنگ
  • کروم بندی طولی و عمودی – برای داشتن سیمان کاری صاف و هموار
  • تهیه ملات با کیفیت – مخلوط ماسه و سیمان
  • آستر سیمان – پاشیدن یا اجرای سیمان کاری زیرساز و آب دادن منظم با توجه به نوع نما ( نمای سیمان شسته ، نمای رومی ، نمای چکشی ، نمای تیشه ای ، نمای کلنگی ، نمای تگری و کمچه ای )
  • اجرای لایه رویه – نمای سیمان سفید و نمای سیمان شسته

یکی از دلایل مهم استفاده از نمای سیمانی مقرون به صرفه بودن آن می باشد نمای سیمانی نسبت به سایر نما ها مثل کامپوزیت و غیره بسیار ارزان تر تمام می شود. و یکی از دلایل دیگر مقاومت سیمان در مقابل عوامل جوی و رطوبت می باشد.

آموزش سیمان کاری

لوازم مورد نیاز برای سیمان کاری

برای اجرای سیمان کاری استاد کار یک سری لوازم نیاز دارد از جمله شمشه آلومینیومی ، کمچه ، ملاقه ، ماله ، ریسمان کار ، اسفنج ( برای لیسه کردن ) و برای کار کردن برای ارتفاع بلند تخته زیر پا و بشکه و امثال آن نیاز دارد اگر نیاز به استفاده از داربست نداشته باشیم.

آموزش سیمان کاری

کروم بندی

یکی از مهم ترین مراحل در اجرای سیمان کاری، گچ کاری و امثال این ها کروم بندی مناسب است.

کروم بندی بیس و پایه کار استاد کار می باشد و باید تمام دقت را برای اجرای کروم به کار گرفت زیرا اگر کروم بندی خوب انجام شود خطای کار کاهش می یابد و تا پایان سیمان کاری نیاز به چک کردن های مکرر ندارد.

چون بعضی مواقع پیش می آید در کروم بندی دقت نمی کنند و در انتهای کار ناشاقولی کار توجه بیننده را جلب می کند و نیاز به تراشیدن کار دارد تا از اول سیمان کاری شود.

کروم یعنی برای اینکه نا شاقولی دیوار را کم کنیم یا از بین ببریم کروم بندی را انجام می دهیم و ادامه سیمان کاری را بدون توجه به شاقول بودن دیوار بر اساس کروم که شاقول شده است انجام می دهیم.

مراحل سیمان کاری

برای کروم بندی روی دیوار مورد نظر شاقول را بر روی سطح دیوار قرار می دهیم تا بتوانیم ضخامت کروم را با توجه به ریسمان مشخص کنیم یا می توانیم به وسیله نخ کشی کروم را مشخص کنیم،

بعد از اینکه ضخامت کروم مشخص شد به وسیله ملات سیمانی آن را پر می کنیم و به وسیله شمشه آن را فیکس می کنیم و این کار را هر دو متر دو متر انجام می دهیم.

بعد از اینکه کروم خشک شد شروع به مرحله آستر کشی می کنیم.

مرحله دوم بعد از خشک شدن کروم اجرای آستر کشی می باشد. ابتدا باید ملات سیمانی تهیه کنیم تا بتوانیم آستر کشی را انجام بدهیم.

ملات سیمانی از ترکیب 3 پیمانه ماسه و یک پیمانه سیمان و آب تهیه می شود ( سه فرغون ماسه و یک پاکت سیمان ) باید توجه داشته باشیم که ماسه مصرفی ما باید نرم(04) باشد.

البته ترجیحا از سیمان نوع تیپ سه استفاده شود چون زود گیر تر می باشد. بعد از اینکه ملات ما درست شد آن را داخل استانبولی میریزیم و پای کار منتقل می کنیم،

سپس با کمچه و ملاقه به مقدار کمی که دست استاد کار خسته نشود بر می‌داریم و روی دیوار پرتاب می کنیم ( یک کار بسیار ساده است ملات را با نوک کمچه برداشته و به دیوار محکم می کوبیم و ملاقه را زیر ملات نگه می‌داریم تا ملات اضافه را جمع کنیم با چند بار تکرار مسلط می شوید ) و به دلیل چسبندگی ملات به دیوار می چسبد ( ملات باید کمی شل باشد یا اسلامپ بالایی داشته باشد ).

وقتی سطح مورد نظر را سیمان کاری کردیم به وسیله شمشه روی آن می کشیم تا هم صاف شود هم اضافات را بر میداریم و به ظرف استانبولی بر می گردانیم.

باید به این نکته دقت کنیم که شمشه در زیبایی انتهای کار نقش بسیار مهمی دارد قبل از کار شمشه خود را بررسی کنید که کج نشده باشد یا چیزی به آن چسبیده نباشد که کار را خراب کند ، بعد از اینکه بین دو کروم را پر ملات کردیم به وسیله شمشه آلومینیومی که دو طرفش را روی دو کروم می گذاریم بالا و پایین می کنیم تا هم سطح کروم ها شود این یعنی سیمان کاری ما شاقول است.

فقط باید توجه داشته باشیم زمانی که می‌خواهیم شیار بزنیم یا ابزار خاصی ایجاد کنیم باید در آستر اعمال کنیم.

زمانی که سیمان کاری روی باکس داریم که رابیتس شده باشد ابتدا قبل آستر زدن عملیات خمیره کشی را انجام می دهیم.

خمیر کشی

ملات پودر سنگ و سیمان سیاه را با کمچه روی رابیتس پرداخت می کنیم, اگر این کار را نکنیم سیمان کاری روی رابیتس بسیار سخت خواهد بود.

بعد از انجام تمام این مراحل نوبت به لیسه کشی آخر می باشد که نمای کار ما است.

برای تهیه ملات سیمانی برای نمای اخر باید پنج عدد پودر سنگ را با یک عدد سیمان(بر اساس کیسه هر کدام) مخلوط می کنیم و آب را به آن اضافه می کنیم و بعد از مخلوط کردن به طور کامل ملات ما آماده است.

حال ملات مورد نظر را با ماله به دیوار پرداخت می کنیم تا کمی صاف شود سپس با اسفنج آن را کامل صاف می کنیم، و با ابر خیس روی آن آب می‌ریزیم دوباره با اسفنج پرداخت می کنیم تا نا صافی هایش از بین برود.

یکی از مشکلات نماهای سیمانی این است که بعد از اجرای نمای سیمانی به دلیل نشست ساختمان و انبساط و انقباض حرارتی این نما دچار ترک هایی می شود که البته این ترک ها سازه ایی نیست.

برای کاهش این ترک ها چند راه حل وجود دارد که استاد کار سیمان کار باید این را بداند زیرا بعضی از کارفرما ها این ترک ها را از عدم دقت کافی در سیمان کاری می دانند و بتواند آنها با توجیح کند.

اولین کار این است که استاد کار خط هایی به فواصل یک تا دو متری در جهت های افقی و عمودی به اندازه ضخامت دلخواه خودمان روی دیوار ایجاد می کنیم، تا ترک های ایجاد شده کمتر خود نمایی کند واین روش به صورت ایجاد طرح های نا منظم به شکل سنگ یا چوب می باشد.

دومین کار تقسیم کردن دیوار به ابعاد یک اندازه می باشد که شیشه را در درز بین این تقسیم بندی ها قرار می دهیم.

سومین کار استفاده از رنگ های نانو می باشد، استفاده از رنگ های نانو این توانایی را دارد که به طور کامل از ترک خوردن این نماها جلوگیری کند.

دستمزد اجرای سیمانکاری

آموزش کلیه خدمات ساختمانی

مرکز دانلود خدمات ساختمانی

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح