آموزش سیمانکاری با طرح چوبی

آموزش طرح سنگ با استفاده از سیمان

طرح سنگ بر روی دیوار


ایجاد طرح سنگی بر روی دیوار یکی از حرفه‌های مربوط به معماری و ساختمان سازی است که برای دیوارهای بیرونی همچون نمایِ ویلاها، خصوصاً دیوارهای ساخته شده در پارک‌ و فضاهای سبز همچنین آلاچیق‌ها بسیار پرکاربرد است .

عمده مصالح مصرفی برای ایجاد طرح سنگی، ماسه و سیمان به همراه آب است.

در پایان نیز بسته به سلیقه از رنگ برای رنگ آمیزی آن استفاده می‌شود برای آشنایی بیشتر در این باره متن زیر که مطلبی جمع آوری شده زیر نظر معمارانِ پردیس سازه است همراه شوید.


طرح سنگ بر روی دیوار چگونه است؟


طرح سنگ یعنی ایجاد و ساخت نما به شکل سنگ در برخی موارد نیز سنگ و چوب با استفاده از سیمان و ماسه است.

این نوع نما از آنجایی که همانند سنگ و چوب است جلوه طبیعی و بسیار آرامبخشی را برای بیننده و ساکنین تداعی می‌کند ویژگی خاصی که نمایِ طرح سنگ دارد این است.

که با توجه به سلیقه یعنی به دلخواه می‌توان هر نوع رنگی که بخواهید به آن اضافه کنید تا در نهایت نمایِ ایجاد شده با رنگ مدنظرِ شما شکل گیرد .

ویژگی‌های طرح سنگ بر روی دیوار:


1.ارزان و بسیار مقرون به صرفه
2.نیاز به مصالح کم و همیشه در دسترس
3.دوام و ماندگاری فوق‌العاده بالا
4.زیبا و چشم نواز به دلیل همخوانی با طبیعت
5.اجرای سریع
6.مستحکم در برابر شرایط جوی مختلف


آموزش طرح سنگ با استفاده از سیمان


با استفاده از سیمان می‌توان طرح‌های گوناگونی از سنگ و چوب یا دیگر اشکال هندسی ایجاد کرد.

اما از میان آن‌ها طرح سنگی و سپس طرح چوبی پرطرفدارتر است که قصد داریم به آموزش آن بپردازیم.

اما قبل از آن این نکته را در نظر داشته باشید که این عملیات نیاز به دقت بالایی دارد چراکه عنوانِ یکی از ظریف کاری‌هایی را دارد که نیازی به توجه ویژه‌ای دارد و بایستی استادکار ماهر آن را اجرا کند.
برای ایجاد طرح سنگ بر روی دیوار چند روش وجود دارد که در ادامه دوروش متداول و آسان آن را شرح می‌دهیم :


اجرای طرح سنگ با استفاده از قالب


این روش آسان‌ترین راهِ حل برای ایجاد طرح سنگ بر روی دیوار با استفاده از سیمان است،

در این روش ابتدا بایستی سطح مورد نظر صاف و یکدست باشد یعنی اگر سطح زیرین آجر، سفال یا دیگر مصالح این چنینی است جهت هموار شدن نیاز به سیمانکاری دارد.

پس از آن به ملات خمیر مانندی که با استفاده از سیمان و پودر خاک سنگ درست می‌شود و قالب مخصوص نیاز است.


حال برای اجرا بدین صورت عمل کنید قسمتی از ملات را بروی سطح مورد نظر بزنید آنگاه با کمکِ ماله و کاردک مخصوص آن را کاملاً صاف کنید حال قتالب را برداشته و با ظرافت خاصی بر روی ملات مسطح شده فشار دهید.


سپس آن را به آرامی از روی دیوار بردارید می‌بینید که طرح سنگی بر روی دیوار اجرا شده است.

نکته ای که در این باره وجود دارد این است که شما می‌توانید رنگ مورد نظر خود را همان ابتدا به ملات اضافه کنید یا قبل از فشردن قالب بروی ملات، رنگ را به قسمت داخلی قالب بپاشید تا طرح ایجاد شده به رنگِ دلخواه شما ایجاد شود.


اجرای طرح سنگ با استفاده از چسب و ترسیم شکل


در این روش نیاز است ابتدا طرح سنگ مورد نظر خود را تعیین و بر روی دیوارِ مسطح و سیمانکاری شده بکشید .

آنگاه فواصل بین سنگ‌ها را ( یعنی مرز بین شکل‌ها ) به وسیله چسب از هم جدا کنید.

تا در نهایت بندهایی برای مجزا نشان دادن طرح سنگ‌ها از هم وجود داشته باشد
پس از اتمام کشیدن طرح و چسب زدن مرزها نوبت به کشیئن ملات ( سیمان سفید+ پودرخاک سنگ + رنگ دلخواه) بر روی طرح‌ها است دقت کنید که بایستی ملات را بسیار صاف و هموار کنید.

در نهایت طرحی مرتب و هموار ایجاد شود پس اتمام مرحله ملات کشی طرح‌ها و سفت شدن آن نوبت به کندنِ چسب‌ها می‌رسد.

زمانی که چسب‌ها برداشته شود می‌بینید که مرزِ بین شکل‌ها به صورت بند کاملاً رعایت شده و شکل‌های ایجاد شده شمایلی کاملاً طبیعی و نزدیک به واقعیت دارند.

حال بایستی روی لبه‌شکل‌هایی که با ملات ایجاد شده‌اند چسب کاری شود تا بندهای ایجاد شده را نیز با ملات پُر کرد ( توجه کنید حتماً باید رنگِ ملاتی که بندها با آن پر می‌شوند با ملاتی که طرح سنگ‌ها با آن ایجاد شده است متفاوت باشد )

بعد از پر نمودن بندها و خشک شدن آن می‌توان چسب‌ها را کند که مرحله آخر این نوع روش است حال دیوار شما با طرح سنگ آماده است.


آموزش سیمانکاری با طرح چوبی


طرح چوب با استفاده از سیمان برای نمای دیوارهای بیرونی مانندِ حیاط و دیوار پارک‌ها همچنین ایجاد نیمکت‌ها، آلاچیق‌ها، آبنماها و دیگر موارد این چنینی بسیار پرکاربرد است.

برای ایجاد طرح چوب روش‌های مختلفی وجود دارد یعنی برا ایجاد طرح چوبی بر وری دیوارها اکثراً از قالب استفاده می‌شود اما برای نیمکت‌های چوبی و آلاچیق‌ها از روش دیگر استفاده می‌شود در ادامه مختصر به شرح هر کدام می‌پردازیم :


ساده‌ترین روش ایجاد طرح چوبی بر روی دیوارها این است که طرح چوب دلخواه خود را مشخص کنید و قطعه‌ای از آن تهیه کنید سپس اطراف آن را با قالب ببندید و بر روی آن سیمان بریزید.

بعد از خشک شدن سیمان قالب را باز کرده و سیمان و قطعه چوب را نیز به آرامی از هم جدا کنید حال می‌بینید که طرح و شکل چوبِ واقعی بر روی سیمان ایجاد شده است با این روش هر چقدر که نیاز دارید طرح چوبی با سیمان درست کنید.

سپس آن را با رنگ مدنظر خود که قهوه‌ای بهترین انتخاب است رنگ کنید و بر روی دیوار با استفاده از ملات بچسبانید.


اما برای ایجاد نیمکت و آلاچیق و دیگر موارد مشابه با طرح چوب بایستی جهت استحکام و دوام در برابر تحمل وزن و ضربه از میلگرد استفاده کرد.

در این روش ابتدا طرح شئ مورد نظر با استفاده از میلگرد اجرا می‌شود آنگاه با استفاده از سیمان با رنگ دلخواه، میلگردها را پوشانده در نهایت نیز با ظرافت خاصی سیمان رابه طرح چوب شکل می‌دهند.


لحظه ایی با پردیس سازه …


همراه عزیز متذکر می‌شویم که ایجاد طرح سنگی و چوبی با استفاده از سیمان، عملیاتی حساس است که نیاز به توجه و ظرافتِ خاصی دارد و لازمه اجرای صحیح آن، استادکار ماهر و باتجربه است پس اگر خودتان در این زمینه تجربه قبلی و آگاهی‌های کافی ندارید از اجرای آن به تنهایی منصرف شوید چرا که سیمانکاری با طرح سنگی و چوبی روش‌های متفاوت و گوناگونی دارد و توضیحات و آموزش این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با این عملیات و چگونگی انجام آن به اختصار است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر یا استخدام نیروی کاری از طریق واتساپ با ما مشاورین ما ارتباط برقرار کنید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح