مقاوم سازی ساختمان

کاشت میلگرد

مراحل کاشت میلگرد

عملیاتی است به منظور مقاوم سازی بنای بتنی ، یعنی با این روش، مقاومت بنایِ شما از هر جهتی در برابر انواع نیرو و بارهای وارده ، چندین برابر بیشتر از حدِ معمول می‌شود.

 این عملیات به دلایلِ مختلفی همچون سهل انگاری سازنده در مرحله میلگرد گذاریِ ساخت ساختمان و توجه نکردن به نقشه اصلی ساخت معمولاً بعد از ساختِ ساختمان انجام می‌‌شود.

در برخی موارد نیز مالک قصد اضافه نمودن طبقه یا طبقاتِ بیشتری بر روی بنای خود دارد در چنین مواقعی برای تحمل وزن طبقه جدید و بیشتر شدن مقاومت ساختمان اقدام به کاشت میلگرد می‌شود.

 حال که دلایل اجرای این عملیات را متوجه شدید در ادامه به شرح مبحث اصلی یعنی مراحل کاشت میلگرد زیر نظر گروه مهندسی پردیس سازه می‌پردازیم.

اهمیت کاشت میلگرد و مزایای آن

دلایلی که برای کاشت میلگرد در همان ابتدا شرح دادیم تا حدودی شما را با اهمِ اجرای این عملیات آشنا کرد موارد زیر نیز ویژگی و مزایای کاشت میلگرد است که موجب دوچندان شدن اهمیت اجرای آن می‌شود :

  • تقویت شدن صفحه ستون‌ها
  • با کاشت میلگرد دیگر نیازی به دیگر روش‌های مقاوم سازی نیست این امر موجب صرفه جویی در هزینه‌هی ساخت و مقاوم شدن بنا می‌شود.
  • قابلیت اجرا و ساخت دیوارهای جدید و طبقات بیشتر
  • قابلیت تغییر دادن فونداسیون ( یعنی می‌توان فونداسیون منفرد را به نواری همچنین نواری را به گسترده مبدل کنید )
  • قابلیت تغییر کاربری ( یعنی با کاشت میلگرد می‌توانید بنای مسکونی خود را به یک مکان اداری تبدیل کنید این کار برای تغییر کاربری دادن خانه مسکونی لازم و ضروری است)
  • قابلیت ایجاد طره‌ و کنسول‌ ( طره و کنسول در اکثر ویلاها ساخته می‌شود برای ایجاد آن‌ها بایستی در تراز طبقه مورد نظر اقدام به کاشت میلگرد شود )

روش‌های کاشت میلگرد

برای تقویت سازه می‌توان کاشت میلگرد را به یکی از سه روش زیر انجام داد :

  1. با استفاده از چسب مخصوص کاشت میلگرد
  2. به روش مهار مکانیکی
  3. به روشِ بکارگیریِ مواد با پایه سیمانی

پردیس سازه : طبق تجارب استاد کاران و معمارانِ ساخت و ساز روش استفاده از چسب مخصوص، مطمئن‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش برای کاشت میلگرد است، در ادامه به شرح کامل هر کدام از این مراحل می‌پردازیم.

مراحل کاشت میلگرد و تجهیزات مورد نیاز آن

قبل از اینکه مراحل کاشت میلگرد را فرا گیرید لازم است وسایل و تجهیزات مورد نیاز اجرای این عملیات را بشناسید که عبارت‌اند از :

  • چسب مخصوصِ کاشت میلگرد
  • دستگاه کرگیری یا مته زنی
  • تفنگ( گان) تزریق چسب
  • شلنگ تزریق چسب ( مخصوص کاشت میلگرد )
  • نازل پلاستیکی ( جهت قاطی کردن چسب )
  • کلاهک مخصوص برای حفظ چسب
  • برس مویی
  • تجهیزات مکنده هوا

مراحل کاشت میلگرد با چسب به شرح زیر است :

  1. با استفاده از دستگاه کرگیری یا مته زنی بتنِ محلی که قصد تقویت آن را دارید سوراخ کنید.

پردیس سازه: اندازه عمق محلی که با دستگاه مته زن سوراخ می‌شود بایستی طبق محاسبات دقیق معین و مشخص شود تا کاشت میلگرد اصولی انجام شود.

در غیر این صورت سازه شما دوام و مقاومت لازم را پیدا نمی‌کند، در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر یا درخواست خدمات ساختمانی با ما ارتباط برقرار کنید.

  • با کمک دستگاه مکنده داخل سوراخ ایجاد شده را تمیز و عاری از خورده بتن کنید.
  • با استفاده از دستگاه تزریق، چسب مخصوص را به بتن تزریق کنید.
  • حال میلگرد را به سوراخ بتنی اضافه کنید به این صورت میلگرد کاشته می‌شود اگر می‌خواهید از دوام و استحکام آن اطمینان حاصل کنید می‌توانید با وسایل و تجهیزات مخصوص میزان و مقدار مکشش و مقاوت آن را بسنجید.

چند نکته مهم در کاشت میلگرد با استفاده از چسب

در کاشت میلگرد به صورت اصولی علاوه بر تهیه تجهیزات لازم و ضروری ، تهیه چسب مرغوب و مخصوص کاشت میلگرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چرا که وظیفه نگهداری میلگرد را دارد پس چسب استاندارد و مرغوبِ کاشت میلگرد، چسبی است که ویژگی‌های زیر را دارا باشد :

  • برای استفاده و کاشت میلگرد در بتن‌های سبک نیز قابل استفاده است.
  • در مقابل نم و رطوبت کاراییِ خود را از دست نمی‌دهد.
  • برای استفاده وابسته به حلال نباشد و به تنهایی خود موجب چسبیدن میلگرد و بتن شود.
  • مقاومت لازم برای دوام در محیط‌های اسید و قلیایی را داشته باشد.
  • مانع خوردگیِ میلگرد کاشته شده شود.
  • استفاده از آن آسان و بدون پیچیدگی باشد.

اگر با توجه به مواد فوق چسبی با دوام و استاندارد تهیه شود و مراحل کاشت میلگرد به صورت اصولی رعایت شوند مقاومت سازه شما در برابر انواع نیروها به طرز چشم‌گیری بالا می‌رود.

 زیرا هرچه اسکلت و فونداسیون مقاوم‌تر شود دوام بنا نیز بیشتر می‌شود چسب‌های کاشت میلگرد رایجِ بازار در سه نوعِ کاتریجی ، حجمی و کپسولی تولید و توزیع می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

کاشت میلگرد به روش مهار مکانیکی

همچون روش استفاده از چسب ایتدا بر روی بتنِ محلِ مورد نظر حفره‌ای حفر می‌شود اما برای اندازه آن، لازم است قطر میلگردی که قرار است استفاده شود.

به دست آید سپس دو میلی‌متر به آن اضافه شود آنگاه حفره به آن اندازه ایجاد شود بر فرض اگر قطر میلگرد مورد استفاده 14 ست حفره باید به اندازه 16 میلی‌متر ایجاد شود.

بعد از حفر سوراخ میلگرد همراه با مهار مکانیکی به داخل حفره فرو می‌رود.

 انتهای مهار مکانیکی، پره مانند است که با چرخاندن پیچی که در قسمت بیرونی و بالای آن قرار دارد پره‌ها در داخل حفره باز و به داخل سوراخ فرو می‌روند و موجب اتصال محکم میلگرد به درون حفره می‌شوند.

توجه کنید در این روش اگر بیش از اندازه پیچ بالایِ مهار بندی را بچرخانید پره‌ها بیشتر باز شده و سوراخ و دیوار بتن را بازتر می‌کند و موجب می‌شود کاشت میلگرد غیراصولی و بی‌کیفیت شود.

به روشِ بکارگیریِ مواد با پایه سیمانی

در این روش با استفاده از دستگاه مخصوص ( مغزه گیر ) حفره‌ای درون بتن ( محل مورد نظر جهت کاشت میلگرد ) ایجاد می‌شود دقت شود .

که در این روش برای اندازه و ابعاد حفره بایستی اندازه و قطر میلگردی که قصد کاشتِ آن را دارید در نظر بگیرید و حفره را 5 میلی‌متر بزرگتر از آن ایجاد کنید.

 به طور مثال اگر قطر میلگرد 14 میلی‌متر است ( میلگرد 14) بایستی سوراخ و حفره‌ای به قطرِ 19 میلی‌متر ایجاد کنید.

پس از حفرِ سوراخ با استفاده از ملات روان، دو سوم از حفره پر می‌شود .

سپس با استفاده از جک هیدرولیک میلگرد به درون حفره و ملات روان فرو می‌رود و پس از مدتی با خشک شدن ملات روان میلگرد کاشته شده به مقاومت بالایی می‌رسد ( در این روش استفاده از میلگرد آجدار جهتِ کاشت پیشنهاد می‌شود ).

سوالات متداول :

مزایای کاشت میلگرد چیست؟

تقویت شدن صفحه ستون ها ، قابلیت اجرا و ساخت دیوارهای جدید و طبقات بیشتر ، قابلیت تغییر فونداسیون و …

چسب خوب و استاندارد برای کاشت میلگرد چه ویژگی های دارد؟

برای کاشت میلگرد در بتن های سبک نیز قابل استفاده باشد . در مقابل نم و رطوبت کارایی خود را از دست ندهد ، مانع خوردگی میلگرد کاشته شده شود ، استفاده از آن آسان و بدون پیچیدگی باشد و. . .

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح