رنگ آمیزی نرده

رنگ آمیزی و مدت زمان آن

مراحل رنگ آمیزی و مدت زمان

مراحل رنگ آمیزی و مدت زمان آن به تازه بودن دیوارها یا اصطلاحاً نوساز بودن ساختمان و کهنه بودن دیوارها( یعنی قصدِ رنگ آمیزیِ دیوارهای گچی یا نقاشی شده قدیمی را داشته باشید) بستگی دارد.

چون رنگ آمیزی دیوارهایِ تازه، کار و دقت بیشتری می‌طلبد همچنین تا حدودی نسبت به نقاشیِ کارهای قدیمی ابزار و مصالح ویژه و بیشتری نیاز دارد.

پس در همان ابتدا مشخص کنید کارِ شما نقاشی بر روی ساختمان نوساز است یا بر روی دیوارهای کهنه و قدیمی به منظور نوساز کردن آن‌ها و تغییر دکوراسیون ، حال با گروه مهندسی پردیس سازه همراه شوید تا با مراحل رنگ آمیزی و مدت زمان ساختمان‌های نوساز و قدیمی آشنا شوید.

مراحل رنگ آمیزی و مدت زمان ساختمان‌های نوساز ( دیوارهای تازه )

مرحله اول

معمولاً سطح دیوارهای تازه و نوساز، گچ است پس در ابتدا بایستی دیوارهایی که قصد نقاشیِ آن‌ها را دارید کاملاً لیسه بکشید تا سطح هموار شود و گچ‌های اضافی از سطح حذف شوند.

مرحله دوم

اگر لیسه کشی با دقت و اصولی انجام شود درز‌ها و ترک‌های موجود بر روی سطح نمایان می‌شوند پس در این مرحله باید درزها را بشکافید یعنی کمی آن‌ها را باز کنید.

پردیس سازه: توجه کنید، همیشه در هنگام رنگ آمیزی دیوارها و سقف‌ها، چارچوب‌های درب و پنجره نیز رنگ می‌شوند پس بایستی تمامیِ مراحل زیر بر روی چارچوب‌ها نیز اجرا شود.

مرحله سوم

با استفاده از سمباده گوشه و انتهایِ دیوارها را سمباده کشی کنید تا جایی که صاف و یکدست شوند دقت کنید بعد از هر بار سمباده زدن باید کلِ سطح دیوار و سقف و چارچوب درب و پنجره را از گردو غبار ناشی از سمباده کشی پاک کنید در غیر این صورت کارِ شما بی‌کیفیت و غیراصولی می‌شود.

مرحله چهارم

روغن زیر کار( مخصوص نقاشی کردن دیواراها) را تهیه کنید هر قسمتی که می‌خواهید رنگ را بر آن اعمال کنید به روغن زیر کار آغشته کنید( با استفاده از غلطک این عملیات را انجام دهید آسان‌تر است و پیشنهاد می‌کنیم در همان ابتدا یا قبل از اعمال روغن زیر کار، کف یا سطح زیرینِ مکان‌هایی را که رنگ می‌کنید با روپوش یا پلاستیک بپوشانید تا از ایجاد لکه بر روی سطح جلوگیری کنید)

مرحله پنجم

بعد از اطمینان از خشک شدن روغن زیر کار نوبت به بتونه کاری می‌رسد که در مراحل رنگ آمیزی و مدت زمان آن بسیار مهم است چرا که بتونه در اصل موجبِ پوشش ناهمواری‌ها، درز و شکاف‌هایی است که در مراحل اولیه آن‌ها را باز کرده‌اید سهل انگاری و بی‌دقتی در این مرحله موجب می‌شود تا در انتها با دیوارهای رنگ شده بی‌کیفیتی روبرو شوید پس بعد از اعمال بتونه صبر کنید تا کامل بتونه خشک شود.

مرحله ششم

بعد از خشک شدن بتونه کلِ سطح را بایستی سمباده بکشید حال موقع آستر کشی رسیده است با اعمال یک لایه نازک از رنگ مورد نظر بر روی دیوار و سقف، آستر اجرا می‌شود.

پردیس سازه: برای آستر کشی می‌توانید از آستر مخصوص نقاشی استفاده کنید که چسپندگی بیشتری دارد و باعث بالا رفتن دوام و ماندگاری رنگ نیز می‌شود یا می‌توانید از همان رنگی که برای نقاشی استفاده می‌کنید برای آستر کشی نیز استفاده کنید.

مرحله هفتم

پس از خشک شدن آستر بایستی تمامیِ لکه‌های موجود بر سقف و دیوار برطرف شوند آنگاه باز هم کلِ سطح جهت یکدست شدن سمباده کشی می‌شود.

مرحله هشتم

با یک دستمال تمیز و نم دار دیوارها را پاک کنید تا کاملاً از نبود گرد و غبار مطمئن شوید آنگاه با یک لایه دیگر از رنگ مد نظرف دیوار و سقف را برای بار دوم آستر کشی کنید.

مرحله نهم

دیوار را بار دیگر با سمباده نرم و کار کرده به آرامی سمباده بکشید سپس گرد و غبار را زدوده و رنگ مورد نظر را بر روی ابتدا سقف سپس دیوار و چارچوب‌ها اعمال کنید.

پردیس سازه : توجه کنید، مراحل رنگ آمیزی و مدت زمان اجرای آنکه در بالا شرح دادیم مراحل اصولی و استاندارد اما کلیِ رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان هستند.

 قطعاً فردی که با انواع، جنس و درجه کیفیِ رنگ‌های ساختمانی آشنا نباشد و تجربه قبلی در نقاشی دیوارها نداشته باشد قادر نیست کاری باکیفیت، اصولی و ماندگار را تحویلِ کارفرما دهد زیرا آستر کشی و بتونه کاری بر روی هر نوع رنگی به مدت زمان خاصی برای خشک شدن نیاز دارد که در این مقاله نمی‌توان به شرح آن پرداخت.

پس اگر نقاشی اصولی و ماندگار می‌خواهید نقاشان مجرب و ماهر را استخدام کنید چنانچه فرد مطمئنی در این زمینه سراغ ندارید، مایه افتخارِ نقاشان گروه عمرانی پردیس سازه با بیش از یک دهه تجربه و اصالت در زمینه نقاشی و کارهای ساختمانی است.

مراحل رنگ آمیزی و مدت زمان دیوارهای قدیمی و رنگ شده

 اجرای نقاشی بر روی دیوارهای از پیش رنگ شده با دیوارهای تازه تفاوت دارد. از این لحاظ که بایستی قبل از اجرا و اعمال رنگ، نکاتی را در نظر گرفت به طور مثال ابتدا حتماً بایستی نوع و جنس رنگ قدیمی و کهنه دیوار را مشخص کنید.

 یعنی بدانید که حلال و پایه رنگ قدیمی، آب است یا روغنی با حلال‌های شیمیایی همچون تینر، بعد از آن نیز تصمیم بگیرید.

 که خود قصد دارید چه نوع رنگی با چه پایه و حلالی را برای نقاشی جدید، انتخاب و تهیه کنید.

چنانچه حلالِ رنگِ قدیمی دیوار روغنی باشد( مثلاً تینر) و حلالِ رنگ جدیدی که می‌خواهید بر روی رنگ قدیمی دیوار اعمال کنید آب باشد یا برعکس این قضیه بایستی حتماً جهت چسپندگی آب و روغن از امولیسیون کننده استفاده کنید.

در غیر این صورت رنگ جدید بر روی رنگ قدیمی نمی‌چسبد اگر نیز بچسبد پس از مدتِ کوتاهی لایه لایه و پوسته مانند می‌شود مراحل رنگ آمیزی دیوارهای قدیمی و کهنه به ترتیب زیر است :

  • سمباده‌کشی دیوار جهت یکدست شدن سطح دیوار
  • استفاده از امولیسیون کننده اگر پایه و حلال رنگ قدیمی و جدید با هم متفاوت و متناقض باشند.
  • تمیز نمودن گرد و غبار دیوار که ناشی از سمباده مرحله اول است.
  • ترک‌ها و درزهای موجود شکافته و بازتر می‌شوند.
  • دیوار به روغن زیرکار آغشته می‌شود( این کار جهتِ بیشتر شدن استحکام سطح زیرین رنگ جدید انجام می‌شود)
  • بعد از اطمینان از خشک شدن روغن زیرکار، دیوار جهتِ از بین رفتن درزها و شکاف‌هایِ شکافته شده بتونه کاری می‌شود.
  • بعد از خشک شدن بتونه دوباره سطح دیوار سمباده می‌شود تا بتونه و دیگر سطوح دیوار هموار و یکنواخت شوند.
  • بعد از زدودن گرد و غبار بتونه و مطمئن شدن از نبودِ درزها و چاله‌ها، نوبت به آستر کشی دیوار می‌رسد.
  • بعد از خشک شدن آستر اگر با دقت نگاه کنید تمامیِ لکه‌ها و ناهمواری‌های پنهان آشکار می‌شوند که بایستی با بتونه آن‌ها را پوشش داد پس از خشک شدن بتونه برای بارِ دیگر سمباده کشی سپس زدودن گرد و غبار ناشی از آن انجام می‌شود.
  • برای بار دوم دیوار آستر کشی می‌شود( بعد از خشک شدن آستر اگر باز هم لکه یا درزی وجود داشت مراحلِ بتونه کاری، زدودن گرد و غبار و آستر کشی انجام می‌شود آنگاه به سراغ مرحله بعد می‌رویم)
  • حال موقع اعمال رنگ مورد نظر بر روی دیوار است برای رسیدن به درجه رنگِ مورد نظر خود می‌توانید دو الی چهار بار رنگ را بر روی دیوار تکرار کنید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح