ارزیابی لرزه‌ای ساختمان شما !

ارزیابی لرزه‌ای ساختمان

زلزله جزء پدیده‌های طبیعی است که نمی‌توان مانع رخ دادن آن شد ممکن است در هر شهری خصوصاً نقاط زلزله خیز ، اتفاق بیافتد که تأثیر اصلی آن تخریب ساختمان‌ها است بدین معنی که چناچه سازه، مقاومت لازم در برابر لرزش زمین را نداشته باشد.

به احتمال زیاد ریزش آن مضافِ ضررهای مادی، تلفات جانی نیز به همراه دارد، همه ما می‌دانیم که نمی‌توان لحضه به وقوع پیوستن زلزله را پیش‌بینی کرد.

اما با ارزیابی لرزه‌ای ساختمان می‌توان از جان و مال عزیزان خود محافظت کرد بدین صورت که شما می‌توانید قبل از خرید آپارتمان و خانه مدِ نظر با گروه مهندسی پردیس سازه ارتباط گرفته و تقاضای ارزیاب لرزه‌ای کنید.

 مهندسان اعزام شده توسط این گروه پس از بررسی کلیه بخش‌های ساختمان و توجه به جوانب ساختِ آن ساختمان را از لحاظ مقاومت در برابر زلزله تایید یا رد صلاحیت می‌کنند،

ارزیابی لرزه‌ای ساختمان به معنی تحلیل و محاسبه مقاومت یک سازه در برابر زلزله است که اخیراً پس از ویرانی‌های بارآمده ناشی از زلزله استان کرمانشاه به یکی از مباحث اصلی حوزه ساختمانی تبدیل شده است .

جهت کسب اطلاعات دقیق و جامع در این باره بهتر است تا انتها این مطلب را مطالعه کنید.

ارزیابی آسیب پذیری ساختمان ، یعنی چه؟

به ارزیابی و محاسبه ساختار یک سازه توسط افراد متخصص که جهت بررسی مقاومت بنا در برابر زلزله و رانش زمین، صورت می‌گیرد ارزیابی لرزه‌ای ساختمان می‌گویند ،

فردِ اعزام شده ( ارزیاب لرزه‌ای ) مقاومت و استحکام یک بنا را با توجه و بررسی مواردِ زیر می‌سنجد :

  • عمر بنا( قطعاً هر چه بنا تازه‌تر باشد استحکام ببیشتری دارد البته به شرطی که اجرای آن استاندارد و اصولی باشد)
  • تعداد ستون‌ها
  • جنس خاکِ زیر فونداسیون یا پی
  • بررسی نحوه اجرای فونداسیون و سنجش مقاومت آن
  • نوع اسکلت
  • بررسی یکپارچه بودن اجزاء و اتصالات سازه
  • نوع ، جنس و کیفیت مصالح و متریال بکار رفته( ساختمان‌های بیش از یک طبقه که با آجر و تیر آهن ساخته شده‌اند یا بناهایی که با گِل و آجر بنا شده‌اند هیچگونه مقاوتی در برابر زمین لرزه ندارند)
  • توجه به عرض و طول سازه ( هر چه طول و عرض یک بنا هم اندازه‌تر باشد مقاومت آن در بابر زلزله بیستر است ).

علاوه بر موارد فوق رعایت کیفیت و اصول استاندارد در طراحی و اجرای سازه از گزینه‌هایی است که با میزان مقاومت بنا رابطه مستقیم دارد.

 ارزیاب لرزه‌ای با توجه به آن می‌تواند استحکام ساختمان را در برابر زمین لرزه تخمین بزند یعنی در صورتی که در هنگام اجرای ساختمان اصول، قواعد و ضوابط طراحی و اجرای کلیه مراحل ساختمانی رعایت نشده باشند سازه مقاوت لازم در برابر زلزله را ندارد.

ارزیابی لرزه‌ای ساختمان با توجه به تعداد ستون :

متاسفانه برخی افراد کم تجربه صرفاً جهت داشتن فضایی دلبازتر، ساختمان‌هایی که دارای ستون‌های کمتری هستند را انتخاب می‌کنند.

 در حالی که تعداد بیشتر ستون‌ها از مشخصه‌هایِ اصلی یک بنایِ مقاوم هستند و طبق نظر کارشناسان این حیطه و ارزیاب لرزه‌ای، فضاهای بزرگ و ساختمان‌هایی که ستون‌های کمتری دارند.

بیشترین خطر برای ریزش در هنگام وقوع زلزله را دارند زیرا در بین فضاهای بزرگ حتماً بایستی یک تا چند ستون( با توجه به مقدار متراژ آن فضا) وجود داشته باشند.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه متوجه شویم تعداد و ساختارِ ستون‌های ساختمان یا واحدِ مورد نظر مکفی و استاندارد هستند؟

طبیعتاً پی بردن به تعداد ستون‌های ساختمان ساخته شده برای بسیاری از افراد سخت و دشوار است.

اما از آنجایی که برای فهمیدن میزان مقاومت ساختمان، لازم است تعداد و کیفیت آن‌ها بررسی شود که می‌توانید از فردی معتمد و خبره در مسائل ساختمانی کمک بگیرید

ولی بهتر آن است جهت حصول اطمینان از شرکت‌های عمرانی معتبر درخواست ارزیابی لرزه‌ای ساختمان نمائید.

پیشنهاد ما استفاده از ارزیاب لرزه‌ای پردیس سازه است افراد متخصص این شرکت از صاحب ملک نقشه‌های اجرایی ساختمان که دارای تأییدیه شهرداری هستند را درخواست و دریافت می‌کنند.

سپس آن را با ابعاد بنا و تعداد ستون‌های ساخته شده مطابقت می‌دهند در صورت عدم تطابق نقشه اجرایی ساختمان با ساختارِ آن، بنا را از لحاظ مقاوت در برابر زلزله رَد می‌کنند.

توصیه مهم از طرفِ ارزیاب لرزه‌ای ساختمان برای خرید ساختمان :
  • از خرید سازه‌هایی که طول بیشتری نسبت به عرض خود دارند منصرف شوید خصوصاً اگر تعداد طبقات آن از دو طبقه بیشتر باشد چرا که دوام چندانی در مقابل زلزله ندارند ( توجه داشته باشید در این نکته منظور طول و عرض سازه است نه زمین )
  • قبل از خریداری ساختمان مطمئن شوید که با بناهای مجاور خود به میزان حداقل 10 سانتی‌متر فاصله دارد چنانچه این فاصله رعایت نشده باشد( کمتر از 10 سانتی‌متر باشد) یا از طرفین به سازه‌های دیگر چسپیده باشد بهتر است قیدِ خرید چنین بنایی را بزنید!
  • البته در این مورد توجه کنید اخیراً بعضی از افراد با اینکه استاندارد فاصله را با ساختمان‌های مجاور رعایت کرده‌اند با استفاده از ترفندهایی این فواصل را برای زیباییِ نمای بیرونی ساختمان می‌پوشانند برای اطمینان از وجود این فاصله می‌توانید به بالایِ ساختمان( پشت بام) رفته و از رعایت یا عدمِ آن مطلع شوید.
  • آسانسور یکی از مواردی است که برای ارزیابی لرزه‌ای ساختمان توسط ارزیاب مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که درچهار وجهِ آسانسورهای استاندارد جهت مقاوت در برابر زلزله حداقل سه ستون ایجاد شده است پس اگر قصدِ خرید واحد و خانه آپارتمانی را دارید که دارای آسانسور است به تعداد ستون‌های آن توجه کنید.
  • نصفی از تیرهای اصلیِ عرضِ سازه‌های بتنی از سقفِ داخلیِ بنا بیرون زده‌اند که نشان از مقاومت بالا دارد پس هنگام خرید به سقف توجه کنید البته توجه داشته باشید که ممکن است در این نوع سازه‌ها از سقف‌های کاذب استفاده شده باشد و تیرهای اصلی پنهان شده باشند در چنین مواقعی برای تشخیص بیرون زدگی تیرهای اصلی بایستی از افراد متخصص کمک بگیرید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح