عایق صوتی

عایق صوتی و حرارتی دیوار و…

عایق صوتی و حرارتی

گاهی سر و صدایِ همسایه‌ها و عبور و مرور وسایل نقلیه به راحتی از طریق دیوار و سقف‌ها منتقل می‌شوند.

و باعث سلب آرامشِ ساکنینِ دیگر طبقات و ساختمان‌های مجاور می‌شوند این مشکل یکی از معضلات جامعه امروزی است چرا که اکثر خانه‌ها به صورت آپارتمانی هستند.

در صورت عدم رعایت آداب آپارتمان نشینی آسایش دیگر طبقات مختل می‌شود، ضعف‌های ساختاری و نداشتن فرهنگ آپارتمان نشینی دو عامل اصلی ایجاد مزاحمت از طریق انتقال صدا هستند.

دما نیز همچون صدا می‌تواند از طریق دیوارها خارج یا وارد شود برای متعادل نگه داشتن حرارت و دمای خانه در فصول گرم و سرد سال علاوه بر درزگیری درب‌ها و پنجره‌ها یا دوجداره کردنِ آن‌ها، استفاده از سیستم‌های برودتی و گرمایشی استاندارد و دیگر موارد این چنینی حتماً بایستی از عایق حرارتی برای کف و دیوارهای هر ساختمان و طبقه استفاده کرد، در ادامه بیشتر با این مقوله آشنا می‌شوید.

عایق صوتی و حرارتی به چه معنی است؟

قبل از هرتوضیحی بهتر است بدانید از هر مکان و دیواری که صدا عبور کند هوا نیز جریان دارد .

این یعنی نشت حرارت به همین دلیل طبق نظر کارشناسان هر دیواری که نیاز به عایق صوتی داشته باشد .

قطعاً به عایق دما نیز نیاز دارد استفاده از وسایل و مصالحی که باعث جلوگیری از ورود و نشت اصوات و حرارت شود را عایق صوتی و حرارتی می‌گویند.

حرارت و گرما دائماً در حال انتقال و حرکت است و حالت سکون و ثابتی ندارد و اغلب به سمت بالا و طرفین منتقل می‌شود .

همین دلیل است که از طریقِ سقف و دیوارهای ساختمان به بیرون نشت می‌کند برای جلوگیری از اتلاف انرژی بدین صورت بایستی دیوارها، سقف و کف ساختمانِ خود را عایق کنید.

زمان مناسب برای اجرای عایق بندی صوتی و حرارتی دیوارها :

بهترین زمان برای عایق‌بندی دیوارها هنگام ساختِ سازه در مرحله دیوارکشی و اجرای تیغه‌ها است.

زیرا اجرای آن بسیار راحت‌تر از مواقع دیگر است همچنین هزینه کمتری در پی دارد اما اگر به هر دلیلی در زمان ساخت نتوانستید عایق صوتی و حرارتی را اجرا کنید. پس از ساخت می‌توانید اقدام به عایق بندی دیوارها، سقف و کف کنید.

البته این نکته را بدانید که کیفیت اجرای عایق کاری صوتی در هنگام ساختِ بنا بهتر از بعد از ساخت است . اما کیفیت اجرای عایق حرارتی در هنگام ساخت و بعد از ساخت ساختمان تفاوتی ندارد.

پشم شیشه یا پشم سنگ ، کدام یک برای عایق صوتی و حرارتی مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال و درک واضح، بهتر است مزایا و معایب پشم شیشه و پشم سنگ را بررسی کنیم :

معرفی پشم شیشه

  • تعریف: ساختار پشم شیشه متشکل از الیاف‌های بسیارریز و کوچکی است که حاصلِ مذاب شدن شیشه هستند و در صنعت ساختمان سازی جهت عایق صوتی و حرارتی بکار می‌رود.
  • مزایا: مقاومت بالا در برابر احتراق، نصب و اجرای آسان، ارزان و به‌صرفه‌تر از دیگر محصولات، برش و شکل پذیری آسان، نرمی، انعطاف( ضخامتی مابینِ 3.2 الی 6.4 میکرون دارد که موجب انعطاف پذیری آن شده است) و خاصیت ارتجاعی از جمله ویژگی‌های بارز پشم شیشه هستند.
  • معایب: ضعف در برابر نم و رطوبت مهم‌ترین ایراد پشم شیشه است همچنین معلق بودن ذرات تشکیل دهنده آن به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود و از آنجایی که الیاف سازنده این محصول سوزنی مانند هستند ممکن است در برخورد با پوست، باعث ایجاد حساسیت پوستی شود.

معرفی پشم سنگ

  • تعریف: ساختار پشم سنگ را سنگ‌های آذرینِ مذاب شده تشکیل می‌دهد( سنگ آذرین نوعی سنگ آتش فشانی است) این محصول گزینه بسیار خوبی برای عایق صوتی و حرارتی انواع سازه‌ها است همچنین به دلیل مقاومت بسیار بالای پشم سنگ در برابر حریق از آن برای عایق کاری بناهای فلزی استفاده می‌کنند زیرا ستون‌های فلزی هنگام بروز حریق به سرعت داغ و تغییر شکل می‌دهند و در صورتی که سازه فلزی خصوصاً ستون‌های آن با استفاده از پشم سنگ عایق نشده باشند کلِ سازه در اثر دمای زیاد فرو می‌ریزد.
  • مزایا: مقاومت بسیار بالا در برابر آتش سوزی( از آنجایی که این محصول از جنس سنگ‌های آتش فشانی است در برابر حریق دوام بسیار بالایی دارند) بهداشتی و عدم رشد هر نوع قارچ و میکروبی بر روی آن یا داخل ذرات آن و نفوإ ناپذیر در برابر انواع اصوات.
  • معایب: در هنگام اجرای پشم سنگ باید نهایت دقت و توجه را خرج دهید زیرا در صورت عدم رعایت الزامات نصب، ذرات تشکیل دهنده و گرد و غبار آن وارد دستگاه تنفسی فرد شده و منجر به حساسیت و بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌شود.

معرفی انواع عایق‌های صوتی و حرارتی :

  • عایق‌های پلیمری

عایق‌های پلیمری علاوه بر عایق بودن در برابر صوت و دما در مقابل نفوذ نم، رطوبت، رشد باکتری و انواع قارچ‌ها همچنین ورود حشرات نیز مقاوم هستند اما عیب و ایرادی که این نوع عایق‌ها دارند این است که در ساختار آن‌ها از مواذ آتش‌زا استفاده شده است این امر موجب شده تا در برابر آتش سوزی دوام بالایی نداشته باشند، پلی استایرن، پلی اتیلن، الاستومری، پلی وینیل کلراید، اوره فرم آلدئید و چندین موردِ دیگر از انواع عایق‌های پلیمری هستند.

  • عایق‌های گیاهی

عایق‌های گیاهی از الیاف‌های طبیعی ساخته می‌شوند پشم نمد و چوب پنبه دو نوع مشهور و پرکاربرد عایق‌های گیاهی هستند ایراد این نوع عایق‌ها در این است که همچون دیگر عایق‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ انواع حشرات و حرق ندارد اما در مقابل در برابر نفوإ رطوبت و نم دوام فوق‌العاده‌ای دارند.

  • عایق‌های معدنی

عایق‌های معدنی محصولاتی هستند که اغلب از جنس سنگ‌های آتش فشانی یا شیشه هستند از معروف‌ترینِ عایق‌های معدنی پشم شیشه( فایبر گلاس) و پشم سنگ هستند که پیش‌تر به نقد آن‌ها پرداختیم پرلیت و شیشه اسفنجی نیز دو نوع دیگر از عایق‌های معدنی هستند.

جمع بندی

پردیس سازه می‌تواند در سه مرحله مختلف ساختمان سازی یعنی زمان سفت کاری، نازک کاری و انتها و سرانجام ساخت دیوارها، دیوارهای شما را به عایق صوتی و حرارتی مجهز کند.

مهندسان سازه شما را از لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی( آب و هوایی) می‌سنجد و با توجه به آن بهترین نوع عایق را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت نصب و اجرا می‌کند،

جهت کسب اطلاعات دقیق و مشاوره رایگان به واتساپ پردیس سازه مراجعه نمائید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح