مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان ها

بررسی اولیه

در مراحل طرح مقاوم سازی یک ساختمان انجام عیب یابی لرزه به منظور سنجش عملکرد یک ساختمان در هنگام زلزله حایز اهمیت می باشد.

بنابراین در گام اول باید موارد زیر را کنترل کرد :

-سال ساخت ساختمان

-نوع سازه

– در دسترس بودن تمامی نقشه ها

-شناخت ضعف ساختمان

مرحله اول : تشخیص و عیب یابی  اولیه یک ساختمان  با تعداد دیوارهای به نسبت زیاد.

مرحله دوم : به کارگیری  روش های تشخیص  و عیب یابی پایه که بر اجرای سازه ای همچون ستون و دیوارها متمرکز می باشد .

مرحله سوم : تشخیص عیب یابی دقیق که مقاومت تیر را در مقایسه با ستون ها و دیوار مورد بررسی قرار می دهد.

هر سازه یک سیستم هندسی و پایدار متشکل از اعضا با رفتار  خاص خود است که بارهای وارده را به تکیه گاه های خود منتقل می نماید . بنابراین برای طراحی هر سازه نیاز به شناخت رفتار اعضا و مصالح آن و میزان و نحوه اثر بارهای موجود بر اساس اعضای استفاده شده آن از جمله میلگرد و تیر آهن می باشد .

تفاوت مقاوم سازی سازه ها

به طور کلی تقویت ساختمان های موجود در برابر زلزله  بستگی به نوع ساختمان (اسکلت فولادی ، اسکلت بتنی ،دیوار باربرو…) داشته و راه های به خصوصی برای هریک از انواع فوق قابل بررسی است.

روش های متعددی از جمله روش های زیر برای مقاوم سازی سازه ها ارایه شده اند :

۱ استفاده از باد بند های هم محور یا برون محور فولادی

۲ استفاده از پس کشیدگی

۳ استفاده از دیوار برشی

۴ استفاده ازمیان قاب با مصالح  بنایی

۵ استفاده از جدایش گر های پایه

۶ استفاده از پوشش و غلاف  FRP

۷ استفاده از لایه های پوششی بتنی با ملات مسلح

۸ استفاده از میراگر های اصطکاکی ، هیسترزیس ، هیکوالاستیک

 تفاوت راه های مقاوم سازی سازه ها

برای افزایش ایمنی ساختمان های بتن آرمه دربرابر نیروی زلزله ، همچنین جبران ضعف ساختمان های موجود در برابر زلزله  روش های مختلفی تا کنون  به کار رفته

اضافه کردن دیوار برشی

دیوار برشی یک روش مناسب ، برای تقویت ساختمان می باشد و اصولا اولین راه حلی است که درباره یک ساختمان بتنی به نظر می رسد ولی مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشد که نتوانیم از آن استفاده کنیم .

البته ممکن است ضعف ساختمان به قدری نباشد که نیاز به دیوار برشی باشد و یا اصولا  ممکن است به کار بردن دیوار برشی مشمول هزینه های زیادی بشود.

اضافه کردن بادبند

اگرچه افزودن بادبند چه از نوع بتنی چه ازنوع فولادی آن به ساختمان بتنی ممکن بوده و راه حلی برای برای افزایش مقاومت سازی ساختمان در برابر بارهای جانبی می باشد و می توان از انواع شکل های x,y آن استفاده کرد .

ولی اتصال این اعضا  با سازه موجود ممکن است  مشکلاتی در معماری سازه به وجود آورد  که برای  این روش می باشد .

پر کردن دهانه قاب ها با مصالح بنایی مقاوم باعث افزایش باربری افقی سازه به میزان قابل توجهی نمی شود و بنابراین برای ساختمان هایی  که ضعف زیاد دارند مطلوب نیست ، در ساختمان های بلند افزایش  وزن طبقات با استفاده از این مصالح می تواند به جذب نیروهای  بیشتری حین زلزله منجر گردد .

درکل این روش در ساختمان های بلند روش مناسبی نیست  ولی برای ساختمان با تعداد طبقات کم مناسب می باشد . تقویت ساختمان های بتن  مسلح با استفاده از بادبندهای فلزی و پانل فلزی تقویت سازه های بتن با بادبند فلزی ، درسال های اخیر مورد توجه  خاص قرار گرفته وکارهای مطالعاتی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی گسترده  ای نیز در این زمینه انجام گرفته است.

استفاده از یک قاب فلزی مخصوص جهت نصب بادبند ها یا و پانل فلزی ، که این قاب به قاب بتنی  فیکس می شود. مانندحالت اول ولی قاب فلزی مخصوص وجود نداشته باشد. بادبند مستقیما به وسیله  بلت وجوش به قاب بتن مسلح اتصال می یابد که این روش را روش اتصال مستقیم می خوانند.

تقویت ستون ها

تقویت ستون ها به روش های مختلفی انجام می شود. این روش ها  بر حسب نوع ضعف ستون و تقویت مورد نظر ممکن است برای تقویت ستون های یک ساختمان  به کار بروند.

تقویت ستون ها یک روش کار در تقویت ساختمان های بتنی می باشد .در این روش تقویت دیوارهای بتن مسلح به دو طرف ستون های سازه اضافه شده و به این طریق ظرفیت ستون افزایش می یابد با اضافه کردن دیوارهای دو طرف ستون در واقع باید  مقاومت جانبی ساختمان افزوده گردد.

این روش تقویت برای ساختمان ها یی است دارای مقاومت جانبی کم، شکل پذیری کم ستون ها و نیز دارای تیرهای خیلی قوی یا تیرهای باقدرت بالا بوده و نیاز به افزایش مقاومت ستون های آن است مناسب می باشد.

معایب و مزایای تقویت ساختمان با باد بند و پانل فلزی

مزایا :

دارای خواص شکل پذیری بوده و در اثر تقویت وزن ساختمان  اضافه نمی شود امکان نصب پنجره و هواکش و…. در دهانه باد بندی شده وجود دارد.ک ه در تقویت تو پر این امکان نیست .

معایب :

این نوع تقویت نیاز به اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آتش سوزی  وزنگ زدگی دارد و در تغییر شکل های بزرگ باد بندها کمانه می کنند .

مقاوم سازی ساختمان ها

سوالات متداول :

روش های مقاوم سازی ساختمان کدامند؟

استفاده از باد بند های محور یا برون محور فولادی ، استفاده از پس کشیدگی ، استفاده از دیوار برشی ، استفاده از پوشش و غلاف  اف آر پی  و . . .

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح