نحوه اجرای سقف یوبوت

یوبوت چیست؟

یوبوت یکی از جدید ترین نوع سقف‌ ها است که اخیراً در حرفه و صنعت ساخت‌ و ساز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این سقف وجود و شکلی تو خالی مانند، دارد از همین رو به آن دال مجوف می‌گویند ، ویژگی خاص و با ارزشی که سقف یوبوت دارد این است که بتن بسیار کمتری نسبت به دیگر سقف‌ها مصرف می‌کند.

اجرای این سقف به افرادی که قصد ساخت سازه عظیم را دارند یا افرادی که می‌خواهند سقفی بسیار قوی و مستحکم داشته باشند پیشنهاد می‌شود.

 چرا که برای مقاوم سازی و افزایش استحکام آن همانندِ دیگر سقف‌ها نیازی به استفاده از فناوری‌های جدید و سخت همچون فناوری پیش تنیدگی نیست و فقط کافی است.

 در این مواقع ( زمان‌هایی که نیاز است سقف محکم باشد و توانایی تحمل وزن را داشته باشد) از بلوک‌های یوبوت ، استفاده کنید.

 یعنی شما فقط با اجرای بلوک‌های یوبوتی درون دال بتنی سقف، مقدار مقاومت و تحمل وزن‌، در اینگونه سقف‌ها را چندین برابر می‌کنید.در مقدمه بالا به طور مختصر با سقف یوبوت و ویژگی بارِز آن آشنا شدید در صورتی که علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید.

” یا می‌خواهید بانحوه اجرای سقف یوبوت آشنا شوید “

 می‌توانید ادامه متن که مطلبی کاملاً علمی و جمع‌آوری شده از طرف گروه ساختمانی پردیس سازه (با بیش از یک دهه تجربه در این زمینه) است را مطالعه کنید.

سقف یوبوت

همانطور که پیش‌ تر اشاره شد سقف یوبوت تو خالی است بخش فوقانی این سقف از دو لایه بتن مسلح ( بتن آرمه یا مسلح ، بتنی است که با استفاده از ترفندهایی همچون بکارگیری صفحات فلزی، شبکه‌های توری تقویتی، الیاف‌های تقویتی یا میلگردهای تقویتی در بتن،بتن مسلح شده است) ساخته شده است.

 و بخش زیرین و پایینیِ آن از دال مجوف تشکیل شده است مابینِ این دولایه ( بتن مسلح و دال مجوف ) با قالب‌هایی به نامِ یوبوت که شکلی همانند بلوک سفالی دارند پوشیده می‌شود.

نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که حتماً در هنگام استفاده از این نوع سقف‌ها توجه کنید ، از قالب‌های یوبوت استاندارد و باکیفیت برای پوشش درون آن استفاده شده باشد تا تحمل وزن بالا را داشته باشند از دیگر نکات و ویژگی‌های مهمِ سقف یوبوت می‌توان موارد زیر را نام برد :

  • کاهش هزینه‌های ساخت و اجرا بدلیل نیاز به بتن و میلگرد کمتر
  • انتقال و پخش متقارن نیروهای وارده در نقاط مختلف دال سقف
  • عایق در برابر صوت
  • در صورتی که در اجرای فونداسیون نیز از یوبوت استفاده شود بار و وزن تحمیل شده به خاک کاهش می‌باد.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر آتش سوزی
  • تسریع فرایند و روند اجرا و ساخت
  • قابل استفاده برای انواع فونداسیون و سقفِ سازه‌های عمومی، مسکونی، تجاری و صنعتی
  • قابلیت کاهش تعداد ستون‌ها و جابجا کردن آن‌ها به دلخواه
  • بیشتر شدن فضای مفید و کارآمد سازه : به دلیل داشتن ویژگی امکان کاهش تعداد ستون‌ها و جابجایی آن‌ها.
  •  

انواع سقف یوبوت

برای اینکه نحوه اجرای سقف یوبوت را درک کنید بهتر است که انواع سقف یوبوت را بشناسید ، سقف یوبوت در چهار مدل زیر در ساخته می‌شوند :

  • یوبوت تک

قدیمی‌ترین سقف یوبوت ساخته شده است که به صورت یک‌ تکه تولید می‌شود ارزان بودن، حمل‌ و نقل آسان بدلیل جایگیری در درون هم از جمله مزایای این نوع یوبوت است،

 بدلیل وجود و تعبیه شدن بند در چهار طرفِیوبوت‌های تک این قابلیت را دارند که به دلخواه بتوانید فواصل بین قالب‌ها را تنظیم کنید. همچنین این باعث می‌شوند در هنگام بتن ریزی یوبوت‌ تکان و حرکت نداشته باشد اما ایرادی که در این نوع یوبوت وجود دارد.

این است که اگر در هنگام ریختن و اجرای بتن استانداردها رعایت نشوند ( بتن ریزی نامناسب انجام شود ) بتن به داخل حفره‌ها نفوذ می‌کند و دیگر یوبوت شما توخالی و دال مجوف نیست.

  • یوبوت دوبل

یوبوت دوبل دقیقاً شکلی همانند یوبت تک دارد و بعد از یوبوت تک با هدف رفع ایرادهای آن تولید و عرضه شد.

  • یوبوت اصلاح شده

این نوع یوبوت زمانی ساخته شد که بیشتر اوقات اگر دقت‌ کافی نمی‌شد یا استانداردها رعایت نمی‌شد در هنگام بتن ریزی اسلمپ ( بتن‌هایی که بسیار روان هستند ) و ویبره زدن آن بتن به زیر قالب‌ها فرو نمی‌رفت و نتیجه آن تشکیل حفره‌ای بزرگ در زیر سقف می‌شد.

 ویژگی مهمِ این نوع یوبوت ارزان بودن آن است و بزرگترین ایراد آن نیز مصرف بتن بیشتر و سنگین‌تر بودن نسبت به دیگر یوبوت‌ها است.

  • یوبوت پلی استایرن

به دلیل استفاده از جنس پلی استارت در ساخت این نوع یوبوت با این نام معرفی شده است این یوبوت به صورت توپر عرضه می‌شود. به همین دلیل بتن به داخل آن نفوذ نمی‌کند  تولید و انتشار گازهای سمی بزرگترین ایراد این نوع سقف است البته هزینه حمل و نقل آن نیز نسبت به دیگر سقف‌ها بیشتر است.

نحوه اجرای سقف یوبوت

در مرحله اول باید زیر دال سقف را با استفاده از قالب‌های چوبی، فلزی، پلاستیک فشرده و پلی وود قالب بندی شود، سپس بایستی طبق نقشه سازه آرماتور شبکه پایین بسته شود.

 اما دقت کنید که حتماً بین قالب‌های یوبوت حداقل یک میلگرد کار گذاشته شود ( معمولاً فاصله استاندارد شبکه آماتورها بین ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر است ).

بعد از این مرحله نوبت به چیدن و جاگذاری قالب‌ها می‌رسد که باید با توجه به نظر مهندس و فاصله درج شده بر روی قالب‌ها باشد. حال نوبت به بستن و جاگذاری شبکه آرماتورهای بالای دال می‌رسد، در این مرحله اگر نیاز باشد باید آماتورهای برشی نیز مابینِ قالب‌ها کار گذاشته‌ شود بعد از انجام و اجرای این مرحله اولین لایه بتن ریخته می‌شود باید به بتن این مرحله روان کننده مخصوص بتن افزوده شود ( ضخامت بتن در این مرحله تقریباً به طور میانگین حداقل ۵ سانت و حداکثر ۱۰ سانت است، این اندازه با توجه به اندازه پایه قالب‌ها مشخص می‌شود).

سپس با ویبره زدن ، بتن به طور کامل و یک دست به سطح زیرین قالب‌ها نفوذ خواهد کرد بعد از ویبره زدن دوباره بتن ریزی انجام می‌شود ( دقت کنید که فاصله زمانی بین ریختن بتن اول و دوم زیاد نباشد) پس از ریختن بتن دوم و خشک شدن آن میتوانید قالب‌ها را باز و جدا کنید با انجام به ترتیب این مراحل شما نحوه اجرای سقف یوبوت را به بهترین نحو به سرانجام رسانده‌اید.

خدمات پردیس سازه در اجرای سقف یوبوت

پردیس سازه با بیش از ده سال سابقه در انجام کلیه امور ساختمانی ( پی تا تحویل کلید ) با در اختیار داشتن کادر مجرب و متخصصان ماهر مفتخر است  تا شما را در ساخت و اجرای انواع سقف‌های یوبوت و دیگر کارهای ساختمانی یاری دهد .

همچنین به شما این امتیاز ویژه را می‌دهد اگر سوال یا مشکلی در رابطه با انجام کلیه مراحل ساختمانی داشتید امکان برقراری ارتباط و مشاوره بصورت کاملاً رایگان و بدون پرداخت هزینه را می‌دهد.

سوالات متداول :

سقف یوبوت چیست؟

یکی از جدیدترین نوع سقفها ، سقف یوبوت است و بتن بسیار کمتری نسبت به دیگر سقفها مصرف می کند.

سقف یوبوت چه کاربردهایی دارد؟

اجرای این سقف برای سازه های عظیم پیشنهاد می شود ، مقاومت ،کیفیت و استحکام بسیار بالایی دارد ، قابل استفاده برای انواع فونداسیون و سقف سازه های عمومی ، مسکونی ، تجاری و صنعتی .

انواع سقف یوبوت کدامند؟

یوبوت تک

یوبوت دوبل

یوبوت اصلاح شده

یوبوت پلی استایرن

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح