سیمان کاری شسته

آموزش سیمان کاری شسته

سیمان کاری شسته یا نمای شسته از انواع نما‌ها و روکارهای سازه‌ها است که در کشور خودمان ایران هم بسیار پرطرفدار هست این نوع نما جزء زیر مجموعه‌های انواع اندودی ( به پوشش‌های یکپارچه و یکدستی که بعنوان نما برروی سفت‌کاری سازه‌ها اجرا می‌شود اندود می‌گویند) بشمار می‌رود.

همیشه بعد از اتمام سیمان کاری شسته ، تمامیِ آن را با آب شست‌وشو می‌دهند تا احیاناٌ اگر سنگ و دانه بزرگی بر روی کار باقی مانده باشد پاک و یکدست شود بواسطه همین امر این نوع نماها به نمای شسته هم معروف و شناخته شده هستند.

سیمان شسته شده از ادغام سنگ دانه‌هایی تشکیل شده است که به صورت دانه دانه ، دانه‌بندی شده است این محصول در انواع رنگ‌ها ( سبز، مشکی، سفید، قرمز و دیگر رنگ‌ها ) ساخته می‌شود و بسته به دلخواه و نیاز مشتری در بازار عرضه می‌شوند،

متن زیر به طور کامل به آموزش سیمان کاری و کلیه مراحل مربوط به آن پرداخته است با مطالعه این متن به طور صد در صد به کلیه سؤالات و پرسش‌های خود خواهید رسید چرا که کاری است.

از طرف مشاوران گروه پردیس سازه بیش از یک دهه در حال فعالیت در امور ساختمانی است و شما می‌توانید با خیالی آسوده تمامیِ کارهای ساختمانی و طراحی سازه‌ها را به گروه مجربِ آن‌ها بسپارید.

ملاتِ سیمان کاری شسته چگونه ساخته می‌شود؟

روش اول :

بعد از آماده سازی و زیر سازی دیوار جهتِ سیمان کاری شسته ، ملات خمیر مانندی را از ترکیب و ادغام سیمان و پودر سنگ می‌سازند و آن را بر روی دیوار می‌پاشند .

پس از ان نیز سنگ‌دانه‌های رنگی را بر روی ملات قرار گرفته بر سطح دیوار ، می‌پاشند و با اندکی فشار آن‌هار به داخل ملات فرو می‌‌کنند.

روش دوم :

همانندِ روش اول باید قبل از اجرای این نما زیرسازی‌های لازم انجام شده باشد بعد از آن ملات را با استفاده از ادغام سیمان ، پودر سنگ و سنگ‌دانه‌های رنگی آماده می‌کنند و بر روی دیوار می‌پاشند.

نحوه اجرای سیمان کاری شسته

قبل از آمورزش سیمان کاری شسته لازم است که برای درک بهتر این موضوع با مفهوم پلاستر سیمان آشنا شوید،

پلاستر سیمان یک ملات از ادغام حداقل یک و حداکثر یک‌ونیم کیسه سیمان و مقداری ماسه شسته شده ( اگر بخواهیم مقدار دقیق ماسه شسته شده را با فرغون، نسبت به یک تا یک‌ونیم کیسه سیمان محاسبه کنیم مقدارِ سه فرغون ماسه شسته کفایت می‌کند ) و آب به دست می‌آید .

نحوه اجرای پلاستر به این صورت است که ملات پلاستر را به صورت پاشیدن یا پرتاب کردن بر روی دیوارها ( آجری و سفالی ) اجرا می‌شود.

البته توجه کنید که این عملیات بعد از اتمام مرحله کروم بندی دیوارها امکان پذیر است حال برویم سراغ موضوع اصلی آموزش سیمان کاری شسته و نحوه اجرای آن :

اولین قدم برای شروع نمای شسته یا سیمان کاری شسته این است که مراحل و زیر سازی‌های پلاستری سازه اجرا شده و کلِ سازه به صورت یکنواخت تر از شده باشد.

آنگاه مکان‌هایی که قرار است نما بر روی آن اجرا شود را ریسمان کشی می‌کنیم و نوارهای شیشه‌ای مخصوص به نمای شسته را با توجه به ریسمان کشی‌ها نصب می‌کنیم .

بعد از آماده سازی این مراحل ملات را آماده و با وسیله‌ای به نامِ تخته ماله ( این وسیله در ابزار فروشی‌ها موجود است و کاربرد آن کشیدن سیمان بر روی سطوح است ) فضای بینِ شیشه‌ها را ملات می‌کشیم .

بعد از ملات کِشی هر قسمت حدواٌ 20 دقیقه زمان لازم است تا ملات و دیوار به همدیگر بچسبند.

بعد از گذشت این مدت لازم است که با استفاده از فرچه‌های مخصوص یا ابر خیس شده بر روی ملات بِکشید تا کار، عاری از هر گونه سنگ‌ یا دانه‌های دُرشت شود .

(در صورتی که باز هم بر روی دیوار ناخلاصی وجود داشته باشد یا سنگ دانه‌ها، آشکار نشده باشند، این عمل یعنی تمیزکاری با فرچه و ابر باید چندین بار تکرار شود) .

در نهایت سیمان کاری شسته شده ، یکدست و یکنواخت داشته باشید ، شاید این سؤال پیش آید که با شیشه‌های موجود در کار چکار کنیم؟

خارج کردن یا نکردنِ این شیشه‌ها بستگی به طرح نهایی و نظرِ صاحب کار دارد در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را با شکستن‌شان بیرون بیاورید.

مزایای نمای شسته در آموزش سیمان کاری شسته شده

  • مستحکم و بسیار مقاوم
  • می‌توان سیمان کاری شسته شده را برای کف استفاده کرد که با نامِ سیمان کاری کفِ شسته شده معروف است و بیشتر جهتِ کفِ باغ‌ها و فضاهای بیرونی استفاده می‌کنند.
  • انتخاب رنگ دلخواه چرا که تنوع رنگ زیادی دارد
  • با استفاده از این نوع نما می‌توان طرح‌های دیگری را بر روی سازه اجرا کرد مانندِ نمای سنگ که هزینه زیادی هم ندارد
  • بسیار مقاوم در برابر سرما و گرما
  • قابلیت اجرا به صورت تک رنگ ( مثلاٌ یکدست سفید یا رنگِ دیگر ) و ترکیبی با دیگر رنگ‌ها ( سفید با تکه‌هایی از رنگ مشکی یا تلفیق دیگر رنگ‌های دلخواه ) این ویژگی که این نما دارد سازه شما را متفاوت و بسیار چشمنواز خواهد کرد.

این نکات مثبتِ ذکر شده در صورتی به وقوع می‌پیوندند که از مصالح ومتریال‌های باکیفیت و نیروی کار مجرب بهره بگیرید .

” برای کمک به شما در این راستا می‌توانیم کادر مجرب پردیس سازه را معرفی کنیم “

برای آشنایی بیشتر با این گروه به سایت پردیس سازه مراجعه کنید .

در ضمن نمای سیمان کاری شسته دو مورد نکته منفی دارد که ذکر آن‌ها باعث می‌شود تا آموزش سیمان کاری شسته شده در این مبحث کامل‌تر شود :

  1. اجرای نمای سیمان کاری سرعت زیادی ندارد و در روز بیشتر از 15 تا 20 مترمربع را نمی‌توان اجرا کرد.
  2. در مقابل رطوبت عایق نیست البته می‌توان عایق‌های بی‌رنگ را بر روی این نوع نما اجرا کرد.

جلوگیری از بوجود آمدن ترک‌های سیمان کاری شسته

دانستن ترفندها و راه‌حل‌هایی برای پنهان کردن و از بین بردن  ترک‌های نمای شسته جزء یادگیری مراحل آموزش سیمان کاری شسته به شمار می‌روند.

ترک‌های ایجاد بر روی این نوع نماها مشکلی است که همیشه گریبانگیر این نوع نماها است و عموماٌ علتِ آن‌ها نشست ، منبسط و منقبض شدن سازه است و هرچه سازه سنگین و عظیم‌تر باشد احتمال به وجود آمدن ترک‌ها نیز بیشتر است .

راه حل‌های پیشنهادی برای حلِ این مشکل عبارت‌اند از :

  • استفاده از رنگ‌های نانو ( این رنگ‌ها به طور حتمی از ترک خوردن سیمان کاری شسته جلوگیری می‌کند )
  • بخش بخش کردن دیوار ( با اندازه‌های یکسان ) و قرار دادن شیشه در مابینِ خطوطی که دیوار بخش و تقسیم‌بندی شده است با این ترفند توجه بیننده به شیشه‌ها جلب شده و ترک‌های موجود را نمی‌بیند
  • ایجاد نقوش خطی مانندِ نقش و شکل‌های سنگی یا درخت مانند ( این اشکال حتماٌ باید نامنظم باشند ولی ضخامت آن‌ها به دلخواهِ صاحب کار است ) بر روی دیوار این کار علاوه بر زیبا شدن نمای شما باعث می‌شود تا ترک‌های دیوار در میان این نقش‌ها ناپدید شوند.
  • در بیشتر موارد اضافه کردن الیاف به ملات سیمانکاری

سوالات متداول :

مزایای نمای شسته در سیمان کاری شسته چیست؟

مستحکم و بسیار مقاوم ، انتخاب رنگ دلخواه و …

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح