ویلا سبو بزرگ لواسان

دیوار کشی

آموزش دیوار کشی

دیوار جزئی بسیار مهم از هر سازه و بنایی است که اجرای آن را در” آیین نامه سازه‌های بنایی” دیوار کشی یا تیغه چینی می‌گویند.

 تیغه چینی بیرونی باعث می‌شود تا محیط داخل سازه در معرض دید نباشد یعنی حائلی است بین فضای بیرون و داخل همچنین در داخل سازه یا بنا بعنوان یک پارتیشن عمل می‌کند

یعنی هر قسمت از فضای داخلی را جدا و تقسیم بندی می‌کند ( به طور مثال باعث می‌شود تا فضای آشپزخانه و اتاق یا پذیرایی از همدیگر جدا شود ) دیوار کشی با استفاده از مصالح مختلف قابل اجرا است.

 البته نوع مصالح به موقعیت سازه و هزینه‌ای که صاحب کار می‌خواهد پرداخت کند بستگی دارد که در ادامه به طور کامل به آموزش دیوار کشی و موارد مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که راجع به دیوار کشی و اصول آن آگاهی‌های لازم را ندارید و قصد دارید به این حرفه وارد شوید و آن را بعنوان شغل و پیشه خود برگزینید یا فردی هستید که تصمیم به ساخت یک سازه ( می‌تواند یک خانه یک طبقه یا یک بنای عظیم باشد ) دارید بهتر است که اطلاعات خود را راجع به این موضوع و موارد مرتبط به آن گسترش دهید،

 مقاله زیر می‌تواند بعنوان یک راهنمای جامع و مفید آموزش دیوار کشی را به شما یاد دهد.

انواع دیوار در آموزش دیوار کشی

همانطور که اشاره کردیم نوع مصالح باعث تفاوت دیوار کشی‌ها می‌شود که در زیر دیوار کشی با انواع مصالح را ذکر می‌کنیم :

  • دیوار کشی آجری
  • دیوار کشی بلوکی
  • دیوار کشی با کناف
  • دیوار کشی سنگی

آموزش دیوار کشی با آجر

بهتر است قبل از پاسخ به این سؤال کمی در مورد آجر و انواع آن بحث کنیم چون ممکن است که در دوراهی انتخاب آجرسفالی یا فشاری، دو دِل شوید،

 در کل تیغه چینی با استفاده از آجر بسیار به‌صرفه‌تر از سایر مصالح است چون که آجر ارزان و مقرون به‌صرفه است شاید برای شما سؤال باشد که آجر سفالی چیست؟

 آجر سفالی را با استفاده و کمکِ ماشین آلات مخصوص و عملیات‌های تخصصی در کوره با دمای بیش از 850 درجه سانتی گراد می‌سازند، گِل آجر سفالی را از خاک رس و افزودنی‌هایی همچون آهک دُرست می‌کنند، آجر فشاری یا نسوز ( آجر زبره، گری و توپر از دیگر اسامی این آجر هستند ) همان آجرهای بسیار قدیمی هستند که اغلب شما آن‌ها را در خانه‌ها و معماری‌های قدیمی دیده‌اید.

 آجر فشاری در سه نوع قرمز، کوره‌ای و ماشینی ساخته می‌شوند این آجر به دلیل وزن زیاد دیگر برای سازه‌های چند طبقه‌ای استفاده نمی‌شود.

تیغه چینی با آجر نیازمند ملات ماسه سیمان است البته ماسه حتما باید 6 برابر سیمان باشد (نسبت شش به یک ) ضخامت تیغه چینی با آجر در نقاط مختلف سازه متفاوت است یعنی اگر در داخل سازه باشد ضخامتی 10 سانتی دارد.

اما تیغه‌های محیطی ضخامتی 15 سانتی دارند و تیغه‌های حمال و باربر ضخامتشان به 20 سانت می‌رسد برای چیدن آجرها بر روی هم باید بسیار دقت شود و کاملا منظم و شاقول شده بر روی هم قرار گرفته شوند.

دیوار کشی

توجه به این نکته که دیوارهای آجری در مقابل مواردی همچون زلزله مقاوت زیادی ندارند. در آموزش دیوار کشی آجری بسیار مهم است .

برای استحکام این نوع از دیوار کشی‌ها بهتر است که از ترفند کاشت میلگرد در لابه‌لای دیوارها ، هشت‌گیر کردن آجرها، وال پست‌ها، وال استرات‌ها یا پلاسترهای گچی یا سیمانی استفاده کرد همچنین زنجاب کردن آجر قبل از بکار برده شدن بسیار مهم است اگر از این عمل غافل شوید آجرها آبِ مابینِ ملات را جذب نموده و باعث بی‌کیفیت شدن نهایی کار و کاهش چسبندگی ملات و آجر می‌شود.

آموزش دیوار کشی لاریز و لابند

اصطلاح لاریز و لابند در دیوارهای آجری زمانی به کار برده می‌شود که دیوار کشی به صورت کامل انجام نمی‌شود.

دیوار لاریز به این صورت اجرا می‌شود که به تدریج در هر رج و ردیف یک آجر کمتر کار می‌گذاریم که در نهایت به این شکل می‌شود ردیف اول یک آجر کمتر، ردیف دوم دو آجر کمتر، ردیف سوم سه آجر و تا ردیف آخر به همین شکل ادامه می‌یابد.

که در سر انجام کاری پله مانند در می‌آید، دیوار لابند نیز زمانی اجرا می‌شود که قرار است دیوار با دیوار دیگری تقاطع داشته باشد در این صورت آجرها به صورت یک در میان کار گذاشته می‌شوند.

آموزش دیوار کشی بلوکی

تیغه چینی بلوکی عمدتا به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم :

  • دیوار کشی با بلوک‌های سفالی :

بلوک‌های سفالی همانطور که احتمالا می‌دانید بسیار سبک هستند آن هم به دلیل مشبک و سوراخ بودن آن‌ها است این موضوع باعث می‌شود تا در هنگام اجرا حتما در نهایت باید به سقف و دیوارهای طرفین خود متصل شوند و در صورت صلاح دید مهند س و استاد کار توسط نبشی نیز متصل شوند.

 این بلوک‌ها در چهار سایز ( 7، 10، 15 و 20 سانتی ) در دو نوع یک لایه یعنی فاقد فوم پلی استایرن و دولایه یعنی دارای فوم‌ها پلی استایرن ، تولید و توزیع می‌شوند تفاوت نوع یک لایه و دولایه در این است که نوع دو لایه عایق صدا و حرارت هستند.

 ملات این نوع تیغه چینی همانند نوع آجری ماسه و سیمان است.

نکته منفی‌ای که تیغه‌های سفالی دارند این است که در هنگام اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی باید بر روی آن‌ها حالت شیار مانندی برای عبور دادن لوله‌ها ایجاد کرد که این عمل باعث تضعیف دیوار و گاهی اوقات حتی تخریب دیوار می‌شود.

  • دیوار کشی با بلوک‌های سیمانی :

بلوک‌های سیمانی از سیمان و پوکه‌ای کم  وزن همچون لیکا ساخته می‌شوند این تنها تفاوت میان بلوک‌های سیمانی و سفالی است دیگر موارد مرتبط با آموزش دیوار کشی با بلوک سیمانی همچون بلوک‌های سفالی است.

  • دیوار کشی با بلوک‌های پایه گچی :

بلوک‌های گچی نیز به وسیله گچ و چسبی مخصوص که بسته به نوع بلوک دارد ساخته می‌شوند . بدلیل استفاده از گچ در ساخت این گونه از بلوک‌ها، وزن کمتری نسبت به نوع سیمانی دارند.

بلوک گچی در چند نوع تولید و ساخته شده که هبلکس نوعی از آن است که قابلیت اره شدن و تقسیم شدن به قطعه‌های کوچک‌تر را دارد. همچنین به دلیل صاف و صیقلی بودن سطح آن‌ها، می‌توان به راحتی با یک لایه نازک آن را گچ کاری کرد و بر روی آن هر رنگی را که بخواهید بزنید.

  • آموزش دیوار کشی با کناف :
کناف دیوار و سقف

تیغه چینی با کناف روشی نوین و سریع است که بسیار مناسب سازه‌های شهری است که دیوارهای جدا ساز کنف نام اصلی این نوع تیغه چینی است.

وزن بسیار سبکی دارد و بر خلاف دیوار کشی‌های سفالی تاسیسات الکتریکی و مکانیکی با وجود این دیوارها به آسانی اجرا می‌شود،

 تولید کنندگان با استفاده از قاب‌های سبک وزن فولادی که جنس ورقه‌های آن از گالوانیزه است این کناف را می‌سازند و دو طرف آنها را به وسیله صفحه‌های گچی روکش دار توسط پیچ می‌پوشانند،

 این نوع دیوار توسط وسایل مخصوص مانند تفنگ‌های میخ‌کوب و پیچ‌های سرمته به دیگر اعضای سازه متصل می‌شوند.

  • آموزش دیوار کشی سنگی
دیوار سنگی

استفاده از سنگ برای تیغه چینی مقداری متفاوت است و نیاز به توجه بیشتری دارد زیرا سنگ‌ها ابعاد مشخص ، وزن یکسان و ظاهری مشابه با هم دیگر ندارند.

نمی‌توان برای سنگ‌هایی که در تیغه چینی بکار برده می‌شوند وزن مشخصی را تعیین کرد و دقیقا از سنگهایی استفاده شود که وزنی یکسان مثلا یک کیلو داشته باشند.

از این رو سنگ‌هایی را که یک انسان بالغ و معمولی می‌تواند بلند کند برای استفاده در دیوار کشی مناسب هستند، نحوه قرار دادن سنگ نیز باید به نحوی باشد که در جهت خواب خود باشد.

 ضخامت دیوار های سنگی نباید کمتر از 40 سانت باشد البته دیوارهای بیرونی به دلیل جلوگیری از سرما و بیرون رفتن گرما و عایق بندی بهتر است که حدوا 45 تا 45سانت باشد.

آموزش دیوار کشی تریدی پانل

دیوار پلاستوفومی یا تریدی پانل یک دیوار آماده و از پیش ساخته شده است . اجزاء کلی این دیوار به صورت دو قسمتی است که بخشی از آن به وسیله یونولیت و بخش دیگر آن به وسیله مش ساخته شده است این دو بخش به واسطه مفتول‌هایی از جنس فلز به یکدیگر به صورت خرپا وصل شده‌اند.

لازم به ذکر است که این نوع دیوار فوق‌العاده محکم و مقاوم به دلیل پاشیدن و نصب بتن بر روی آن است .

همچنین لایه پلی استایرن بکار برده شده در ساختار پانلی این دیوار باعث شده تا وزنی بسیار مناسب داشته باشد که این ویژگی باعث شده تا حمل و نقل این دیوارها راحت و آسوده باشد.

از دیگر ویژگی‌های دیوار تریدی پانل که دانستن آن‌ها جزئی از آموزش دیوار کشی می‌باشند مهم هستند که عبارت‌اند از :

  • قیمت پایین و مقرون‌به صرفه
  • وزن کم و حمل آسان
  • عایق در برابر صدا و هوا ( گرما و سرما )
  • اجرای زود هنگام و راحت
  • توان استفاده از دستگاه شاتکریت جهت ملات ریزی
  • امکان نصب آسان و بدون دردسر تاسیسات الکتریکی و مکانیکی

سوالات متداول :

انواع دیوار کشی شامل چیست؟

دیوار کشی آجری ، دیوار کشی بلوکی ، دیوار کشی کناف ، دیوار کشی سنگی

در دیوار کشی سنگی ضخامت دیوار ها چقدر است؟

ضخامت دیوار های سنگی نباید کمتر از 40 سانتی متر باشد . البته دیوار های بیرونی به دلیل جلوگیری از سرما و عایق بندی بهتر است که حدودا 45 سانتی متر باشد.

جمع بندی

در پایان نیز برای آگاهی از نحوه اجرای گام به گام دیوار کشی تریدی پانل پیشنهاد می‌کنیم .

به مقاله آموزش اجرا و نصب تریدی پانل در پردیس سازه مراجعه نمایید این شرکت مفتخر است که شما را در تمامیِ مراحل ساخت و اجرای سازه یاری نماید و آموزش‌های لازم را در زمینه‌های ساختمانی با زبانی ساده برای شما عزیزان بیان کند. 

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

1 دیدگاه دربارهٔ «دیوار کشی»

  1. بازتاب: محاسبه هزینه ساخت ساختمان - پردیس سازه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح