آموزش رابیتس بندی / پردیس سازه

هدف از رابیتس

رابیتس به ورق های مشبک فولادی گفته میشود که از ورق های گالوانیزه ی مختلفی تولید شده است.

استفاده از رابیتس بطور معمول برای ساخت سقف های کاغذ و گچ کاری و گچ بری ها ، پوشش دادن تیر آهن و آرماتور ، پوشش دادن بتن سیمانی و ترمیم و بازسازی ترک های ساختمانی و کار های ترمیمی دیگر ، دکوراسیون و … می باشد.

دسته بندی رابیتس

  • دسته بندی بر حسب ستون :

یک برگ رابیتس از تعدادی ردیف مشخص شده تشکیل شده بر اساس آن نام گذاری شده اند.

  • بر حسب وزن :

با توجه به ضخامت ورقی که برای تولید این محصول استفاده میشود هر برگ دارای وزن مشخصی میشود که بر اساس آن نیز تقسیم و دسته بندی میشوند.

  • تعداد نیرو برای اجرای رابیتس کاری :

در رابیتس کاری حداقل یک نفر جوشکار و کمک جوشکار و برای بسن رابیتس به بدنه فولادی نیز به دونفر ( یک عدد رابیتس بند و شاگرد رابیتس بند احتیاج میباشد ) این تعداد نیرو میتواند متغییر باشند.

  • وسایل کار و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای رابیتس :

1 ترانس جوشکاری و وسایل مورد نیاز جوشکاری 4. تراز ( بهتر است از تراز لیزری استفاده شود )
2 . چرخ سنگ + صحفه آهن بر 5. متر

  • گاز انبر مصالح و مواد مورد نیاز برای اجرای رابیتس :

نبشی 3 :

این مورد در شاخه های 6 متری در بازار موجود میباشد و بر حسب مساحت برای اجرای رابیتس بندی تعداد مورد نیاز متفاوت میشود.

میلگرد 6 بدون آج :

این مورد در بازار در شاخه های 12 متری موجود میباشد و برای تعیین تعداد مورد نیاز باید ابتدا مساحت اجرای رابیتس کاری را بدست و سپس محاسبه نمود.

مفتول رابیتس بندی :

این محصول در بازار به صورت وزنی در بازار عرضه میشود و بطور تقریبی در هر 100 متر مربع 6 کیلو گرم از این مفتول مورد نیاز است.

تور رابیتس بندی :

در بازار دو نوع بطور رایج یافت میشود 9 پل و 13 پل که مساحت یکسانی را پوشش میدهند ولی استحکام 13 پل بیشتر میباشد و بهتر است از این نوع استفاده شود.

سیم جوش :

برای اتصالات بدنه فولادی مورد نیاز است و در بازار بصورتی وزنی عرضه می شود. در هر متر مربع حدودا 2 عدد مورد نیاز است.

محاسبه مصالح مورد نیاز

برای محاسبه مصالح مورد نیاز ابتدا طول و عرض محل اجرا را محاسبه و سپس بر اساس جهت قرار گیری تیر ۀهن های سقف تعداد نبشی ها را محاسبه میکنیم . ( بهتر است نبشی ها و تیر آهن ها در یک جهت قرار نیگرند )

هر نبشی به هر تیر آهن سقف یک اتصال داده میشود و فاصله هر نبشی تا نبشی دیگر 60 سانتی متر میباشد ابتدای شروع اولین نبشی از سفق گذاشته و سپس نبشی دیگر با فاصله تعیین شده قرار میگیرد. بین نبشی ها میلگرد قرار میگیرد. فاصله بین میلگرد ها از هم 30 سانتی متر میباشد. اتصالات نبشی ها به سقف میتواند از 10 سانتیمتر تا میزان دلخواه متفاوت باشد و به وسیله میلگرد صوردت میگیرد. تقریبا در هر متر مربع 5/1 نبشی و 3 متر میلگرد ورد نیاز است.

نحوه اجرای رابیتس بندی

ابتدا پایه های اتصال نبشی ها را به سقف به اندازه ی دلخواه برش میدهیم که از میلگرد به عنوان پایه ها استفاده میشود .
سپس بعد از برش این پایه هارا به تیر های سقف با استفاده از ترانس جوشکاری متصل میکنیم ( هر نبشی که هم جهت با تیر اهن ها نباشند از هر تیر اهن یک اتصال به ان داده میشود در غیر این صورت فاصله هر پایه تا پاییه بعدی تقریبا 1-5/1 متر میباشد ) بعد از اتصال پایه ها شورع به اتصال نبشی ها میکنیم . باید به تراز بودن نبشی ها توجه داشت و اندازه پایه ها دقیق باشند در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد. بعد از اتصال اولین نبشی و دقت در تراز بودن ان نوبت به نبشی بعدی میشود که باید در فاصله 60 سانتی متری از ان قرار گیرد.


این کارا ادامه میدهیم تا به اخرین نبشی برسیم . اخرین نبشی باید با دیوار فاصله نداشته باشد و اگه اینطور نشد باید از یک نبشی دیگر در انتها استفاده شود.
بین نبشی ها باید میلگرد ها با فاصله 30 سانتی متری از هم قرار گیرند .
در انتها و کامل کردن بدنه فولادی نوبت به پوشش با توری رابیتس میرسد.هر توری رابیتس حدود 1/6 متر مربع را پوشش میدهد. و به وسیله مفتول های مخصوص خود به سازه فولادی متصل میشود. تعداد گره های مفتول برای اتصال یک برگ رابیتس به سازه متغییر میباشد. بعد از اتمام این مراحل سازه آماده برای پوشش با گچ میباشد.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح