آموزش گچ کاری

در حالت کلی ، گچ کاری ساختمان شامل دو مرحله است. ابتدا سطح مورد نظر را گچ و خاک می کنیم و بعد از خشک شدن گچ و خاک اقدام به گچ کاری می نماییم.

مزایای گچ و خاک

ترکیب گچ و خاک پایه و اساس گچ کاری بوده و دارای مزایایی هست که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

یکی از مزایای گچ و خاک مقرون به صرفه بودن این ملات می باشد، بعد تیغه چینی درز هایی ایجاد می شود که باید یک لایه 2 سانتی متری آستر بکشیم تا این درز ها پر شوند و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است تا خاک را در مخلوط گچ اضافه کنیم.

دومین مزیت ملات گچ و خاک این است که خاک به نحوی عایق صوتی می باشد و وقتی با گچ مخلوط می شود یعنی پوشش گچ کاری ما عایق مناسبی برای صدا می باشد.

مزیت بعدی ملات گچ و خاک این است که گچ به تنهایی در مجاورت آهن با آن واکنش نشان می دهد و آهن زنگ می زند و رنگ گچ کاری عوض می شود در اینجا خاک به ملات این کمک را می کند که کمتر در معرض زنگ زدگی قرار بگیرد.

آخرین مزیت که برای استاد کار مهم ترین مزیت می باشد این است که ، گچ به تنهایی بسیار زود گیر است ، برای اینکه آستر اولیه را که قطر 2 سانتی متر دارد را بزنیم ملات بسیار سریع می گیرد و برای اینکه در این حجم کار استاد کار راحت تر شود به آن خاک اضافه می کنیم تا استاد کار راحت تر کار کند.

آموزش گچ کاری

ملات گچ و خاک

برای تهیه ملات گچ و خاک از خاک رس استفاده می کنیم. ابتدا  سه کیسه خاک رس و یک کیسه گچ را مخلوط می کنیم بعد به آن آب اضافه می کنیم و به وسیله هم زن دستی (یک میلگرد عمودی را به چند میلگرد افقی که مانند پره است جوش می‌دهیم) آن را بهم می‌زنیم تا روان شود و ملات اندکی سفت می شود و گیرش اولیه اتفاق می افتد.

کروم بندی

کروم بندی یعنی اینکه ما بیس کار را برای اندود کاری مهیا می کنیم و برای تسطیح از مراحل بسیار مهم گچ کاری است. در این مرحله دو عدد میخ را بالا و پایین دیوار می کوبیم به صورتی که دو سانتی متر از دیوار بیرون باشد و به وسیله ریسمان کار دو میخ را بهم متصل می کنیم (در اصل با این کار دیوار را شاقول می کنیم و خطای تیغه چینی را کم میکنیم ناشاقولی دیوار را از بین می بریم )

با ملات گچ و خاک زیر ریسمان را با دست یا ماله پر می کنیم با شمشه آن را صاف می کنیم و این کار را هر 2 متر تکرار می کنیم تا کروم بندی ما تمام شود، بعد ازخشک شدن کروم ها بین کروم ها که به فاصله 2 مترکشیده بودیم با ملات گچ و خاک با دست یا ماله پر می کنیم سپس با شمشه آلومینیوم ( که مهم ترین ابزار یک استاد کار است ) آن را با بالا و پایین کردن صاف می کنیم. پس از خشک شدن گچ و خاک ، گچ کاری شروع می شود.

آموزش گچ کاری

اجرای گچ کاری

بعد از آستر کاری (کشیدن ملات گچ و خاک) نوبت به گچ کاری می رسد، ابتدا باید وسایل مورد نیاز گچ کاری را مهیا نمود مانند : استانبولی ، کاردک ، لیسه ، الک و مهم ترین ابزار شمشه آلومینیومی.

 البته برای کار کردن در ارتفاع بیشتر بشکه و تخته زیر پایی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش گچ کاری

نحوه تهیه ملات گچی

اگه ظرف استانبولی را بصورت چهار قسمت مساوی در نظر بگیریم، فرض کنید اگر یک دوم ظرف استانبولی آب بریزیم چهارمشت گچ به ظرف اضافه می کنیم (هر مشت دوکف دست گچ می شود)، حالا مخلوط ما در حال آماده شدن می باشد، مخلوط را شروع به هم زدن می کنیم حالا با دست یا مخلوط کن دستی (یک میلگرد عمود را به چند میلگرد افقی شبیه پره جوش دهیم)

به مدت 20 ثانیه مخلوط را بهم می زنیم, بعد از 5 دقیقه دوباره این کار را تکرار می کنیم و حالا ملات گچی ما در حال شکل گرفتن می باشد و از حالت مایع به حالت جامد تغییر شکل داده است.

آموزش گچ کاری

مراحل گچ کاری

ملات گچی را با ماله روی سطح مورد نظرمان (که یک آستر گچ و خاک می باشد که صاف و شاقول است) می مالیم و به وسیله شمشه آلومینیومی که به صورت بالا پایین و مورب روی ملات می کشیم سطح را صاف می کنیم و شمشه کشیدن اضافات ملات را جمع می کند و اضافات را داخل ظرف استانبولی می ریزیم و این حرکت را چند بار تکرار می کنیم تا سطح مورد نظر به طور کامل صاف شود.

مرحله بعدی که مرحله پایانی می باشد این است که دوباره با همین روند ملات گچی را می سازیم با این تفاوت که پودر گچ را الک می زنیم تا دانه بندیه بسیار نرمی به ما بدهد و ملات گچی را می سازیم سپس ملات گچی مورد نظر را با ماله به دیوار پرداخت می کنیم و سپس با لیسه پلاستیکی آرام روی دیوار می کشیم تا سوراخ های ایجاد شده در سطح را پر کند و دوباره پرداخت می زنیم در نتیجه سطح گچ کاری ما آماده است.

چند نکته در مورد گچ کاری

  • اگر در درست کردن ملات گچی مقدار گچ اضافه شده را کمتر از مقدار گفته شده اضافه کنیم، یعنی آب ملات بیشتر باشد بعد مدتی سطح مورد نظر ما به دلیل تغییر حجم (کاهش حجم گچ) ترک بر می دارد.
  • اگر زمان گچ کاری دمای هوا خیلی سرد بود و احتمال یخ زدگی آب ملات باشد مقداری آب گرم به آب ملات مون اضافه می کنیم.
  • البته اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم آموزش گچ کاری کلا نیاز به تجربه زیادی دارد گچ کاری با تمرین و تکرار زیاد حاصل می شود و دیگر اینکه از گچ های استاندارد و مرغوب استفاده کنیم.
  • بهترین گچ برای ملات گچی, گچ تازه می باشد زیرا گچ آب دیده و کهنه برای کار مناسب نیست ، ملات گچی کهنه مرغوبیت و چسبندگی گچ تازه را ندارد.
  • سطح گچ کاری باید کاملا صاف و شاقول و صیقلی باشد که به وسیله شاقول شاقولی را چک کنید.
  • رنگ گچ تازه باید سفید باشد.
  • در دمای زیر صفر از گچ کاری پرهیز کنید.
  • قطعات فلزی مثل فریم ها و نعل درگاه درب را ضد زنگ بزنیم و روی ستون ها و امثال آن قبل از گچ کاری توری مرغی ببندیم.
آموزش گچ کاری

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح