انواع آجر

انواع آجر و کاربرد آنها

در گذشته آجر به خشت‌هایی گفته می شد که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می شد و بوسیله پختن این خشت‌ها ، نوشته‌ها را بر روی آن پایدار می‌کردند.

مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته‌ است؛ گمان می شود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌ گاز خود و دیدن اینکه گل پخته شده سخت تر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید ، پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند. آجر همچنین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیر باز مورد استفاده بوده‌است.

مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر نما برای نماسازی استفاده می‌شود یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند.

آجر و کاربرد آن

مصالح آجری بعنوان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز شناخته می شود که در اکثر نقاط مختلف دنیا رواج بسیاری دارد. آجر ارزش پایدار را ارائه می دهد و پوسیدگی ، چروک و یا نیاز به رنگ آمیزی ندارد و هرگز توسط موریانه ها خورده و پاره نخواهد شد.

واحدهای اندازه گیری و شکل های مختلف آن ، در ساختارهای زیبا در مورد هر سبک معماری، اعم از استعماری به ویکتوریا به پست مدرنیستی منجر شده است. این یکی از معدود مواد است که واقعا با گذشت زمان بهتر می شود. آجر همچنین سر و صدا را جذب می کند و یک مزیت آکوستیک نسبت به سایر مواد به ویژه در مناطق پر جمعیت متراکم را به آن می دهد.

انواع آجر

آجرهای رسی
آجرهای معمولی
آجرهای نما
آجر ماسه ـ آهك
آجرهای نسوز
آجرهای بتنی
آجرهای مخصوص

کاربرد تزئینی آجر

طراحی داخلی ساختمان مجموعه‌ای از هنر ، فن و دانش است که به کمک عناصر خود سعی در ایجاد فضایی بهینه با زیبایی هرچه تمام‌تر و همچنین مطابق با سلیقه مالک ساختمان است. امروزه با استفاده از آجر نما در طراحی داخلی فضاهایی بسیار جذاب ارائه می‌گردد.

نکته قابل توجه در مورد استفاده از آجر نما در داخل منزل همخوانی آن با سبک مدرن و همچنین کلاسیک است. یک فضای مدرن با دیوار آجری در حال حاضر به گرایشی پر طرفدار در میان عموم تبدیل شده است.

هیچ چیز در دکوراسیون داخلی مانند یک دیوار آجری نمی‌تواند محیط طبیعی را به داخل منزل بیاورد و فضاها را گرم و دلپذیر کند.

در خانه‌هایی که دیوارها اکثرا با گچ سفید پوشانده می‌شوند که به مرور ، یکنواخت و کسل کننده بنظر می‌رسند تا جایی که حتی پوشاندن آن با کاغذ دیواری و انواع استیکرها این ضعف را پوشش نمی‌‌دهد. بهترین راه حل برای رفع این مشکل استفاده از دیوار آجری است.

درست مانند کاغذ دیواری و استیکر حتما نیاز نیست تمام دیوارها را به بافت آجری تغییر حالت داد بلکه به راحتی می‌توان فقط یکی از دیوارها را انتخاب و با آجر تزیین نمود. دیوار آجری دراتاق نشیمن می‌تواند با هر نوع چیدمانی متناسب شود.

بافت خشن دیوارهای آجری در تضاد آشکار با مبلمان نرم و دیگر مصالح داخل خانه باعث ایجاد ظاهری جذاب می‌شود. کاربرد آجر با طیف رنگی قرمز، می‌تواند گرمی را به داخل منزل بیاورد و انتخاب مناسبی برای پوشش دیوارها در مناطق سردسیر است.

آجر پزی

آجر پزی یعنی گرفتن آب شیمیایی خاك رس به طوری‌كه هیدرو سیلیكات آلومینیم به سیلیكات آلومینیم تبدیل شود و در نتیجه خشت دارای استقامت شده و نیروی فشاری تا حدود ۱۰۰ كیلوگرم بر سانتیمتر مربع را تحمل نماید این عمل به وسیله حرارتی در حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد و انجام شود بدین طریق كه تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد آب فیزیكی خشت خشك می شود و تا این درجه آب شیمیایی خاك رس متصاعد می گردد و تا ۹۰۰ درجه ذرات خاك رس شروع به خمیری شدن نموده و بدین طریق دانه های شن و ماسه درون خشت را به هم می چسباند و آجر بدست می آید.

همان طور که گفته شد مواردی از جمله کیفیت و مقاومت ، به شرایط پخت و کانی های آن وابسته است رنگ نیز از جمله مواردی است که وابسته به شرایط پخت و ترکیب مواد اولیه می باشد.

آجر قرمز رنگ

اگر آجر با فاصله از هم در کوره چیده شود و میزان سوخت کنترل شود و پخت در شرایط اکسیدان باشد آهن به اکسید و هیدروکسید تبدیل می شود و بخشی از آن وارد شبکه مولیت می شود و مابقی به صورت هماتیت که قرمز رنگ است تبدیل می شود و باعث قرمزی آجر می شود و درجه قرمزی وابسته به درجه و دمای پخت آن است.

آجر آبی رنگ

اگر آجر ها در حالت احیایی پخته شود و درجه حرارت در مرحله نهایی پختن بالا برده شود و آجرها نزدیک به هم در کوره چیده شده باشد آهن به ایلمنیت و سیلیکاتهای آهن دو ظرفیتی تبدیل شده آجر آبی رنگ می شود.

آجر زرد رنگ

در صورتی که پخت در شرایط احیایی باشد و میزان Cao بیشتر از اکسید آهن باشد آجر زرد رنگ می شود و اگر این آجر در شرایط معمولی پخته شود آجر کرم رنگ می شود.
آجر یکی از پر مصرف ترین مصالح و بر اساس نوع مواد ، روش تولید و انواع متنوعی از آجر مانند آجر نما ، آجر قزاقی ، آجر نسوز ، آجر بهمنی ، آجر ممتاز ، آجر سه گل ، آجر ۱۰ سوراخ ، آجر لفتون ، آجر قالب کوچیک ، آجر دوقلو ، آجر تونلی تولید می شود.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح