متریال نو اورانه ساختمان

متریال نوآورانه برای ساختمان پایدار

امروزه نه‌تنها ساخت خانه پایدار مد است ، بلکه با توجه به تغییرات اقلیمی و سایر مسائل زیست‌محیطی به طور گسترده‌تری حیاتی می‌شود.

شما می‌توانید با انتخاب مصالح ساختمانی پایدار برای خانه خود ، چه برای ساخت و ساز جدید و چه برای بازسازی آن از دیگران متمایز شوید.

در این مطلب به برخی از مصالح ساختمانی پایدار برای پروژه ساخت و ساز بعدی شما اشاره می‌کنیم.

مصالح پایدار به چه معناست؟

مصالح ساختمانی پایدار برای به حداقل رساندن تأثیر مخرب بر محیط‌زیست و سلامت انسان ساخته می‌شوند. در واقع هنگام ساخت یک متریال سازگار با محیط‌زیست ملاحظاتی رعایت خواهد شد.

متریال پایدار یا سبز باید به صرفه‌جویی در مصرف انرژی ، انتشار کربن حداقل یا صفر و کاهش ضایعات منجر شود. همچنین این متریال باید از مواد تجدید پذیر یا بازیافتی، غیر سمی، قابل استفاده مجدد، زیست‌تخریب‌پذیر و بادوام ساخته شود.

درعین‌حال ، متریالی پایدار است که تأثیر آن بر روی کره زمین مخرب نباشد. یک ساختمان پایدار به‌گونه‌ای ساخته یا بهسازی شده است که باعث صرفه‌جویی در منابع، بهینه‌سازی مصرفانرژی و آب می‌شود.

همچنین سیستم‌های باکیفیت آن باعث می‌شود که ساختمان عمر طولانی‌تری داشته باشد.

1. همپکریت یا ملات کنافی

آیا به دنبال یک عایق خانگی پایدار هستید؟ همپکریت (Hempcrete) یک متریال گیاهی است که از ماسه ، الیاف شاهدانه و مواد آهکی ساخته می‌شود.

این ماده تنفس پذیر ، سبک وزن ، با ماندگاری طولانی ، نسوز و مقاوم در برابر آفات ، ترک و انقباض است. همچنین به جذب دی اکسید کربن کمک می‌کند. این محصول به دو صورت بلوک‌های عایق از پیش پخته شده یا ریخته‌گری در محل موجود است. استفاده از همپکریت برای انواع آب‌وهوا مناسب خواهد بود.

2. الوار

الوار

امروزه استفاده از الوار یا همان چوب برای ساخت و ساز در حال افزایش است. استفاده از چوب می‌تواند به طور قابل توجهی بر کاهش انتشار کربن ساختمان تأثیر بگذارد.

البته اگر با شیوه‌های جنگلداری مسئولانه ترکیب شود. الوار انبوه شامل لایه‌های ضخیم چوب فشرده شده برای تشکیل پانل‌های سازه‌ای بزرگ،ستون‌ها یا تیرها برای ساخت و ساز است.

نتیجه یک ماده فوق‌العاده قوی، همه‌کاره و باربر است که می‌تواند برای ساخت دیوار، کف و سقف استفاده شود. وزن چوب بسیار کمتر از بتن و فولاد است، اما به همان هدف و کارایی آن‌ها دست می‌یابد. درنهایت ، ساختمان با چوب انبوه کارآمدتر شده و وزن بسیار کمتری هم خواهد داشت.

3. سقف شینگل یا زونا خورشیدی

پنل خورشیدی

آیا تاکنون به استفاده از انرژی پاک، رایگان، تجدید پذیر و بدون محدودیت خورشیدی فکر کرده‌اید؟

این فناوری در حال پیشرفت است و نصب و نگهداری پنل‌های خورشیدی نیز روز به روز آسان‌تر می‌شود. هم‌اکنون یک سیستم سقف خورشیدی جدید ارائه می‌شود که در مقایسه با پانل‌ها یا کاشی‌های سنگین از زونا ساخته شده است.

سقف شینگل یا زونا خورشیدی شیک‌تر است و طراحی‌شان با زیبایی‌شناسی خانه ترکیب می‌شود. زوناهای خورشیدی ضد آب، قوی و مقاومت در برابر بادهای سریع هستند.

مزیت بزرگ دیگر این سقف‌ها آن است که می‌توانید از یک هزینه برای نصب سقف و پنل خورشیدی استفاده کنید.

4. بامبو

بامبو

بامبو یکی از چوب‌های شناخته‌شده‌تر در دسته مصالح ساختمانی پایدار است که عمدتاً برای کف‌پوش‌ها و همچنین پوشش‌های دیواری و کابینت استفاده می‌شود.

نصب بامبو شبیه چوب سنتی است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. همچنین یک ماده زیست‌تخریب‌پذیر و پایدار است زیرا رشد درخت بامبو یکی از سریع‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شود.

با انتخاب چوب بامبو برای کف‌پوش یا سطوح دیگر ساختمان خود به کاهش سرعت جنگل‌زدایی کمک کرده‌اید. درحالی‌که چرخه برداشت چوب سنتی حداقل 25 سال است، چرخه بامبو فقط 3 سال طول می‌کشد. چوب بامبو همچنین مقرون‌ به‌صرفه و بادوام است و نصب بسیار آسانی هم دارد.

5. اشکریت یا بتن بازیافتی

بتن بازیافتی یک جایگزین سازگار با محیط‌زیست برای بتن است که از حدود 97 درصد مواد بازیافتی ساخته می‌شود.

این متریال از خاکستر بادی و خاکستر پایین (محصولات جانبی احتراق زغال‌سنگ) و بورات (یک ماده شیمیایی از خانواده کلر) تشکیل شده است.

بااین‌حال ، بتن بازیافتی به دلیل منافذ کوچک‌تر، درواقع از بتن معمولی قوی‌تر و بادوام‌تر عمل می‌کند. از مزایای دیگر آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر اسید ، آتش و تغییرات دمایی اشاره کرد. همچنین در طول فرآیند سخت شدن به آب کمتری نیاز دارد و این ماده باارزش را کمتر به هدر می‌دهد.

6. چوب روزنامه‌ای

چوب روزنامه یک متریال پیشرفته است که درواقع فرآیند دور ریختن کاغذ باطله را با تبدیل آن به موادی شبیه چوب به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

چوب روزنامه با استفاده از تکنیک لایه‌بندی خاص و چسب بدون حلال برای ایجاد تخته‌ها ساخته می‌شود.

این چوب می‌تواند به مبلمان و کابینت تبدیل شود. این چوب ضد آب و مقاوم در برابر شعله، 100 درصد قابل بازیافت و زیست‌تخریب‌پذیر است. این متریال پایدار را می‌توان اره کرد سنباده زد و با موم، روغن، رنگ یا لاک پردازش نمود.

7. فوم سخت گیاهی

فوم‌های سفت و سخت مورد استفاده در بسیاری از مصالح ساختمانی معمولاً از محصولات مبتنی بر نفتساخته می‌شوند که با محیط‌زیست مهربان نیستند. اما اکنون گزینه بهتری داریم و آن فوم سفت و سخت گیاهی است.

این نسل جدید از فوم‌های سازگار با محیط‌ زیست را می‌توان از اجزای مختلفی مانند کنف، بامبو و کلپ ساخت. همچنین از پلیمرهای زیستی که حاوی دی اکسید کربن کمتری هستند ، مانند اتیلن وینیل الکل ، پلی وینیل الکل ، پلی ساکارید و نشاسته تولید می‌شوند.

این فوم‌های گیاهی معمولاً برای عایق‌کاری ، موانع حرارتی و کف استفاده می‌شوند. آن‌ها با دوام ، انرژی کارآمد، مؤثر در به حداقل رساندن سر و صدا هستند.

همچنین به طور طبیعی در برابر گرما، رطوبت، کپک و آفات مقاومت می‌کنند. با توجه به بافت طبیعی و غیر سمی آن‌ها، برای سلامتی انسان نیز بهتر خواهند بود.

سوالات متداول :

متریال نوآورانه برای ساختمان پایدار چیست؟

ملات کنافی ، الوار ، زونا خورشیدی ، بامبو ، بتن بازیافتی ، چوب روزنامه ای ، فوم سخت گیاهی

مصالح پایدار به چه معناست ؟

مصالح پایدار برای به حداقل رساندن تأثیرمخرب  برمحیط ‌زیست و سلامت انسان ساخته می‌شوند. متریال پایدار به صرفه‌جویی در مصرف انرژی ، انتشار کربن حداقل یا صفر و کاهش ضایعات منجرمی شود. درعین‌حال ، مصالحی پایدار است که تأثیر آن بر روی کره زمین مخرب نباشد.

جمع‌ بندی

هنگامی‌که یک ساختمان پایدار ایجاد می‌کنید ، محیط‌زیست را بهبود بخشیده و هزینه‌های خود را کاهش می‌دهید. صرفه‌جویی در انرژی ، آب ، تعمیر و نگهداری از نتایج حتمی پایدار کردن ساختمان است.

وقتی ساختمانی پایدار دارید ، محیط سالم‌تری برای خود ، خانواده ، جامعه و حساب بانکی خود ایجاد کرده‌اید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح