انواع نمای خارجی

نمای خارجی هر ساختمان را می‌توان مؤثرترین مورد در زیبایی یک ساختمان دانست که در جذابیت ساختمان‌های مسکونی ، تجاری و اداری نقش بسیار مهمی دارد.

عوامل بسیار مختلفی در طراحی نمای خارجی ساختمان‌های مسکونی ، تجاری و اداری نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان بودجه ، موقعیت جغرافیایی ، شرایط آب و هوایی منطقه ، هماهنگی با محیط، تعداد طبقات ساختمان ، مصالح و متریال در دسترس ، سلایق شخصی و غیره اشاره کرد.

در نمای خارجی ساختمان می‌توان از انواع متریالی که در بازار موجود هستند بهره برد و ما در این نوشتار قصد بررسی و معرفی آن‌ها را داریم، لطفاً تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

انواع متریال نمای خارجی

در اجرای نمای خارجی یک ساختمان می‌توان از مصالح مختلفی چون فلز ، سنگ ، آجر ، کامپوزیت ، پنل‌های سیمانی ، شیشه ، مونولیت ، سرامیک و چوب استفاده کرد.

تمامی این نماها از زیبایی ، مزایا و معایب خاص خود بهره می‌برند و انتخاب از میان آن‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در ادامه مبحث تلاش می‌کنیم هرکدام از این مصالح را به طور مختصر مورد بررسی قرار دهیم.

نمای خارجی فلز

نمای خارجی فلزی با مصالح مختلف فلزی از جمله استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ ، آلومینیوم بی‌رنگ و رنگ دار ، تیتانیوم زینک ، مس ، ورق‌های گالوانیزه و کورتن قابل اجرا است.

فلزهای به‌کاررفته در نمای خارجی معمولاً به شکل ورق و کمتر از 3 میلی‌متر ضخامت دارند و بسته به ماهیت متریال یک سازه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متریال فلز در نمای خارجی ساختمان می‌تواند به انواع روش‌های پانل کامپوزیت آلومینیوم ، نمای فلزی پانچ متال یا پانچ پلیت ، نمای فلزی استرچ متال یا اکسپندد متال ، نمای فلزی مش توری یا وایر مش و نمای فلزی سه‌بعدی دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.

نمای خارجی سنگ

سنگ را می‌توان از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین متریال به‌کاررفته در نمای خارجی ساختمان‌ها دانست که از طرح ، رنگ و انواع متفاوتی برخوردار بوده و دارای تنوع بسیار گسترده‌ای است.

استفاده از متریال سنگ در نمای ساختمان از مزایای مختلفی چون استحکام، دوام، در دسترس بودن و مقاومت بالا در برابر انواع شرایط آب و هوایی برخوردار است.

چون اکثریت مردم خواهان سادگی نمای خود هستند استفاده از سنگ به عنوان متریال خارجی ساختمان بسیار گسترده و عمومی است.

سنگ‌های استفاده شده در نمای ساختمان از انواع بسیار مختلفی چون گرانیت ، مرمر ، مرمریت ، سنگ چینی ، ماسه‌ای ، رسی ، تراورتن ، کوارتزیت ، آهکی برخوردار هستند که قیمت‌های آن‌ها نیز متفاوت است.

نمای خارجی آجر

استفاده از نمای آجری بسیار متداول است و چون از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز برخوردار است پس مورد اقبال عمومی زیادی قرار دارد.

امروزه با استفاده از آجر، طرح‌هایی بسیار مدرن ، متنوع و شیک ابداع شده‌اند که روش‌های سنتی نمای آجری را نیز تحت شعاع قرار داده‌اند.

استفاده از آجر در نمای خارجی حس خوبی به آن می‌دهد ، به‌مرورزمان دچار استحلاک کمی می‌شود ، عایق صوتی و حرارتی مناسبی به شمار می‌رود و تا حدود زیادی از اتلاف انرژی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

نمای خارجی پنل سیمانی

پنل‌های سیمانی را می‌توان جزو مصالح جدیدی دانست که وارد بازار نمای خارجی ساختمان‌ها شده‌اند و در ساختار خود دارای فیبرهایی هستند و مقاومت بسیار خوبی به آن‌ها بخشیده است.

نمایی که دارای پنل‌های سیمانی باشد از زیبایی و سادگی خاصی بهره می‌برد که می‌تواند موردپسند برخی از افراد دارای سلیقه‌های خاص قرار گیرد.

این متریال به شکل سنگ، چوب و آجر مصنوعی ساخته می‌شود و می‌تواند در نمای بسیاری از ساختمان‌ها خودنمایی کند.

نمای خارجی شیشه

در کشور ما از شیشه در نمای خارجی ساختمان‌های مسکونی و آپارتمان‌ها استفاده نمی‌شود و بیشتر به عنوان نمای ساختمان‌های تجاری ، فروشگاهی و اداری کاربرد دارد.

کیفیت شیشه به‌کار رفته در نمای خارجی باید بسیار بالا باشد تا بتواند در برابر ضربه و شکستگی ، سرما و گرما ، اشعه مضر خورشیدی و سایر عوامل آسیب‌زا مقاومت کند.

نمای شیشه‌ای از مزایایی چون سرعت اجرا و نصب، قابلیت استفاده ترکیبی با سایر مصالح، ترمیم و تعویض سریع و بی‌دردسر، دید ابدی و تنوع در رنگ و اجرا بهره می‌برد.

نمای خارجی مونولیت (بایرامیکس)

کلمه بایرامیکس ریشه‌ای ترکیه‌ای دارد و به استفاده از دانه‌های سرامیکی ، گرانیتی و مرمری فشرده‌شده به‌وسیله چسب‌های طبیعی و مصنوعی در نمای خارجی ساختمان اطلاق می‌شود.

تنوع رنگی بسیار بالا ، اجرای سریع و آسان ، مقاومت بسیار خوب در برابر شرایط جوی نامساعد و قیمت مناسب را می‌توان از مزایای نمای خارجی مونولیت یا بایرامیکس دانست.

نمای خارجی کامپوزیت

کامپوزیت از جمله متریال نوظهور عرصه نمای خارجی ساختمان‌ها بوده و از جنس پلی‌اتیلن و پوشش داده‌شده با لایه‌های آلومینیوم است.

کامپوزیت ، عایق صدا و حرارت بوده و مقاومت بسیار بالایی هم دارد و از دیگر مزایای آن می‌توان به عمر مفید زیاد، وزن کم ، شکل‌پذیری بالا ، نصب سریع ، درخشندگی و تنوع رنگ اشاره کرد.

نمای خارجی چوب

استفاده از چوب برای نمای خارجی به‌ویژه برای ساختمان‌های باغ‌ها، ویلاها و خانه‌های بیرون از شهر متداول است و ساختمان را به جزئی از طبیعت اطراف تبدیل می‌کند.

در زمانه‌ای قدیم چوب‌ها در مقابل حشرات موذی ، رطوبت ، کپک ، قارچ و موریانه بسیار آسیب‌پذیر بودند اما امروزه می‌توان با به‌کارگیری مواد شیمیایی مخصوص از نابود شدن چوب‌ها جلوگیری کرد.

نمای خارجی سرامیک

سرامیک در طراحی داخلی ساختمان‌ها نقش بسیار زیادی دارد اما تنوع در طرح، رنگ و اندازه خوبی که در حال حاضر برای تولید این متریال لحاظ می‌شود، باعث شده است برای نمای خارجی ساختمان‌های تجاری، اداری و مسکونی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

استحکام ، دوام و مقاومت سرامیک بسیار بالا است و عایق رطوبتی ، صوتی نیز محسوب می‌شود و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند.

نمای کنیتکس

از دیگر گزینه‌هایی که در طراحی نمای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به کنیتکس اشاره کرد که نوعی رنگ است و در تولید آن از الیاف مصنوعی و اکسید تیتان استفاده می‌شود.

کنیتکس خاصیت ضد آب دارد و به همین دلیل برای استفاده در نمای بیرونی بسیار مناسب و ایدئال است.

سوالات متداول :

انواع متریال نمای خارجی چیست؟

فلز ، سنگ ، آجر ، پانل سیمانی ، شیشه ، مونولیت ( بایرامیکس ) ، کامپوزیت ، چوب ، سرامیک ، نمای کنیتکس

نمای خارجی کنیتکس چیست؟

کنیتکس نوعی رنگ است و در تولید آن از الیاف مصنوعی و اکسید تیتان استفاده می شود و در رنگ ها و طرح های مختلف موجود است.

جمع‌ بندی

نمای خارجی ساختمان در زیبایی و افزایش ارزش یک ملک بسیار مؤثر است و سرمایه‌گذاری در آن به‌هیچ‌وجه خرج اضافه و بی‌مورد محسوب نمی‌شود.

موارد مورد اشاره در این مطلب را می‌توان بخش عمده متریال مورد استفاده در نمای خارجی ساختمان دانست که در بازار مصالح موجود هستند.

مصالح موجود در بازار را می‌توان با طرح‌های مدرن و متنوعی اجرا کرد تا زیبایی ساختمان شما چندین برابر شود.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح