طراحی پارک ساحلی ( خطی )

پارک ساحلی

امروزه نیاز به فضای سبز و پارک در شهرها به‌وفور حس می‌شود زیرا روح انسان پس از فعالیت‌های روزانه نیازمند فضایی است که آرامش را برای او تداعی کند.

در شرایطی که فضای سبز روح شهر محسوب می‌شود می‌توان با ساخت و طراحی پارک ساحلی که آرامش را برای افراد به ارمغان می‌آورد به این نیازهای روحی پاسخی مناسب داد.

با طراحی پارک ساحلی خطی در کنار آب رودخانه‌ها و دریاها می‌توان محیطی بسیار مناسب را برای گذراندن اوقات فراغت در بستر رودها و دریاها ایجاد نمود که تلفیقی بسیار زیبا از آب و خشکی را به وجود می‌آورد.

هدف از ایجاد پارک ساحلی ( خطی )

پارک‌های ساحلی خطی علاوه بر ایجاد محیطی روح‌نواز می‌توانند کمک شایانی برای دسترسی افراد به امکانات مختلف در طول خط ساحلی باشند.

طراحی پارک ساحلی خطی باید به‌گونه‌ای باشد که محیطی زیبا و امن را برای تمامی سنین فراهم کند و زیبایی طبیعی سواحل را افزایش دهد.

طراحی پارک ساحلی خطی درعین‌حال باید با زیست‌بوم منطقه نیز سازگار باشد و از المان‌های بومی و محلی منطقه در طراحی آن استفاده شود.

در طراحی پارک‌های ساحلی خطی باید به عواملی چون سیرکولاسیون مناسب ، ایجاد حریم‌ها ، نورپردازی‌های مناسب ، کاربرد گیاهان متناسب با اقلیم و جغرافیای منطقه ، ذخیره‌سازی و بازآفرینی سیلاب‌ها ، حفظ و نگهداری چرخه زندگی و غیره توجه داشت.

عوامل مؤثر در طراحی پارک ساحلی

عواملی که در طراحی پارک ساحلی در نظر گرفته می‌شوند را می‌توان به چهار دسته اجتماعی ، امنیتی ، زیبایی‌شناختی و اکولوژیکی یا اقلیمی تقسیم‌بندی کرد.

مهم‌ترین نکته در بعد اجتماعی ساخت و طراحی پارک ساحلی آن است که به نیازهای تمامی گروه‌های سنی بازدیدکننده از پارک ساحلی توجه کافی داشته باشیم.

در بعد امنیتی نیز باید فضایی ساخته شود که از نورپردازی مناسب ، ایجاد حریم شخصی ، توجه به سیرکولاسیون حرکتی و دید مناسب برخوردار باشد و درعین‌حالی که به فضای شخصی افراد توجه می‌شود، فضاهای کور برای وقوع جرم نیز وجود نداشته باشد.

عامل زیبایی‌شناختی از مهم‌ترین فاکتورها در طراحی پارک ساحلی خطی به شمار می‌رود و مواردی چون دید مناسب به دریا، نورپردازی، کف‌سازی و سنگفرش مناسب، استفاده از متریال متنوع و بومی، فضای سبز متناسب با جزیره، مبلمان منطبق با فرهنگ بومی، مجسمه‌ها و طراحی‌های زیبا و مدرن را شامل می‌شود.

طراحی پارک ساحلی خطی باید با شرایط اکولوژیک و اقلیم منطقه سازگار باشد و از آلاچیق‌ها ، گل‌ها ، درختان و متریال مناسب منطقه استفاده شود تا کار طراحی به اوج خود برسد.

توجه به مسیر وزش باد و تابش نور خورشید نیز از عوامل بسیار مهم در ساخت و طراحی پارک ساحلی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند و طراحی پارک ساحلی باید متناسب با آن‌ها باشد.

پوشش گیاهی منطقه نیز باید در ساخت و طراحی پارک ساحلی خطی مورد توجه قرار گیرند و از گیاهانی استفاده شود که در عین زیبایی از هزینه‌های نگهداری کمتر و طول عمر بیشتری نسبت به آب‌ و هوای منطقه برخوردار باشند.

با انتخاب درست پوشش گیاهی در طراحی پارک ساحلی می‌توان به بالاترین حد کارایی رسید و از آن‌ها به عنوان بادشکن و سایبان نیز استفاده کرد تا موجبات آسایش هر چه بیشتر بازدیدکنندگان از پارک ساحلی فراهم شود.

شاخص‌های اصلی در طراحی پارک ساحلی

اساسی‌ترین عواملی که باید در طراحی پارک ساحلی مورد توجه قرار گیرند عبارت‌اند از :

اندازه و شکل مکان ، درجه محصور یا باز بودن محیط ، تضاد ، بافت ، مقیاس و تنوع بصری.

ایجاد تناسب بین اجزا و بخشه‌ای مختلف در طراحی پارک ساحلی از پیچیده‌ترین امور است که با توجه به اندازه و شکل زمین اجرای طرح مورد برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد.

در طراحی پارک ساحلی باید به هویت ساحل توجه ویژه‌ای شود و حداکثر بهره‌برداری از ویژگی‌های طبیعی خط ساحلی باید در دستور کار قرار گیرد که این امر با بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود میسر می‌شود.

این کار می‌تواند به دو گونه باشد ؛ یکی ایجاد هماهنگی بین طراحی پارک ساحلی و ساحل و دیگری ایجاد تضاد بین بافت‌ها و نوعی دگرگونی عمدی که اگر به شکل حرفه‌ای انجام شود می‌تواند در زیبایی محیط بسیار تاثیرگزار باشد.

در طراحی پارک ساحلی باید از یکنواختی محیط به شدت پرهیز شود و ایجاد تنوع بصری در صدر اولویت‌ها قرار گیرد زیرا که فلسفه وجودی ساخت پارک ساحلی نیز ایجاد تنوع در امتداد نوار ساحلی به شمار می‌رود.

نکته :

حفظ بستر ساحل و منابع طبیعی است که به هیچ عنوان نباید به آن‌ها آسیبی برسد و در واقع باید فاصله مناسب بین پارک ساحلی و بستر رودخانه یا دریا حفظ شود.

توجه به بازی‌های بومی و گنجاندن آن‌ها در طراحی پارک ساحلی می‌تواند به زیبایی محیط بیفزاید، تمرکززدایی را کاهش داده و فعالیت‌ها را متنوع کند و برای گردشگران نیز بسیار جالب و جذاب باشد.

ایجاد مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در امتداد نوار ساحلی نیز از دیگر شاخص‌هایی است که می‌تواند با توجه به شرایط محیط مورد استفاده قرار گیرد.

مبلمان در طراحی پارک ساحلی

مبلمان و آلاچیق‌های یک پارک از مهم‌ترین بخش‌های آن هستند که نقش اصلی را در زیبایی یک پارک و به ویژه پارک ساحلی بازی می‌کنند.

امروزه آن دسته از نیمکت‌های سنتی که اغلب در پارک‌های قدیمی به کار می‌رفتند جای خود را به مدل‌های متنوع‌تر و مدرن‌تر می‌دهند که از خلاقیت طراحان سرچشمه گرفته‌اند.

از نکات اساسی در طراحی مبلمان و آلاچیق، مطالعه جهت وزش باد و تابش نور خورشید است که می‌تواند به ساخت آلاچیق‌هایی منتهی شود که بتوان در تمامی ساعات روز از آن‌ها بهره گرفت.

جمع‌ بندی

سواحل و اطراف رودخانه‌ها به شکل ذاتی از زیبایی‌های خاص و طبیعی بهره‌مند هستند که به جذب بازدیدکننده منجر می‌شود اما با ایجاد و طراحی پارک ساحلی می‌توان این جذابیت‌ها را به شکل قابل‌توجهی افزایش داد.

درعین‌حال ساخت پارک ساحلی باعث خواهد شد تا میزان آسیب‌رسانی به سواحل به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کند و بسیاری از فعالیت‌های بازدیدکنندگان از سواحل به درون پارک منتقل شده و قاعده‌مند گردد.

پردیس سازه مجری طرح‌های مختلف و مدرن ایجاد پارک ساحلی است و با داشتن تجربه فراوان و بهره‌مندی از دانش روز در خدمت کارفرمایان محترم می‌باشد.

استعلام هزینه و درخواست طراحی لنداسکیپ
برای استعلام و برآورد هزینه طراحی و سه بعدی فیلد های زیر پر کنید.
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
محل مورد نظر انتخاب کنید

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح