متریال

دسته بندی انواع متریال داخلی

شناخت دسته بندی انواع مصالح و متریال داخلی بخش مهمی از اجرای هر پروژه ساخت و ساز و دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود که به خاطر گستردگی آن‌ها کار بسیار دشواری است.

تنوع متریال داخلی و کاربرد هرکدام از آن‌ها بسیار گسترده است و داشتن دانش کافی درباره آن‌ها برای هر طراح، دکوراتور، فعال در عرصه و ساخت و ساز و به طور کلی عموم افرادی که قصد ساختن خانه یا تغییر متریال داخلی ساختمان خود را دارند بسیار ضروری است.

قصد ما از نوشتن این راهنما نیز آشنایی شما عزیزان با دسته بندی انواع متریال داخلی و کاربرد آن‌ها است پس لطفاً ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

دسته بندی کلی متریال داخلی از لحاظ کاربرد

متریال داخلی ساختمان آن‌ها به پنج دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند که در ادامه مبحث به انواع این پنج دسته و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. متریال داخلی به کار رفته در کف ساختمان
  2. متریال داخلی به کار رفته در دیوارهای ساختمان
  3. متریال داخلی به کار رفته در سقف ساختمان
  4. متریال کابینت آشپزخانه ساختمان
  5. متریال به کار رفته در یراق‌آلات و در و پنجره ساختمان

متریال داخلی به کار رفته در کف ساختمان

یکی از قسمت‌های مهم طراحی و دکوراسیون داخلی را می‌توان کف ساختمان دانست که انواع متفاوتی از مصالح در آن به کار می‌روند و هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

کف ساختمان اگر دارای متریال مناسب و کف‌پوش هماهنگ با دکوراسیون داخلی آن باشد می‌تواند تأثیر بسیار زیاد و انکار ناپذیری در زیبایی محیط داخلی داشته باشد.

در اکثر ساختمان‌های ایرانیان کاشی، سرامیک، موکت و سنگ به عنوان کف‌پوش یافت می‌شوند اما انتخاب‌های گسترده‌تری نیز برای کف‌پوش وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان پارکت و لومینت، کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی، کف‌پوش بامبو، کف‌پوش بتنی و سیمانی، کف‌پوش‌های اپوکسی، کف‌پوش آجری، کف‌پوش چوب‌پنبه‌ای، کف‌پوش پلی اورتان، کف‌پوش‌های از جنس سنگ، چوب، الیاف طبیعی، بتومکس و موزاییک را نام برد.

متریال داخلی به کار رفته در دیوارهای ساختمان

به جرت می‌توان اصلی‌ترین عامل زیبایی طراحی داخلی ساختمان را انتخاب جنس دیوار پوش و متریال به کار رفته در دیوارها دانست.

اگر دیوارهای ساختمان از دیوار پوش مناسبی بهره نبرند کلیت طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان تحت شعاع قرار گرفته و زیر سؤال می‌رود.

رنگ، گچ و کاغذ دیواری از متداول‌ترین متریال‌های به کار رفته برای پوشاندن دیوارهای ساختمان‌ها هستند.

از جمله دیگر متریال داخلی مناسب برای دیوارها می‌توان به ماربل شیت، شابلون، پلاستر یا گچ تزئینی، تایل یا کاشی، نقاشی هنری، سنگ دکوری، سنگ طبیعی، پارکت و غیره اشاره کرد.

متریال داخلی به کار رفته در سقف ساختمان

هماهنگ کردن سقف با دیوارها در طراحی داخلی بسیار مهم است و متریال مختلفی که در دیوار کاربرد دارند را می‌توان برای سقف نیز در نظر گرفت.

سقف را می‌توان دیوار پنجم خانه دانست که نازیبا بودن آن می‌تواند زیبایی دیوارها و کف خانه را نیز بی‌اثر کند.

انواع نورپردازی‌های داخلی، کناف سقف یا پنل‌های گچی با روکش کاغذی، شیشه و آینه‌کاری، پتینه کاری، پروفیل‌های دکوراتیو یا تأسیساتی، چوب، متریال‌های سه‌بعدی جدید، گچ کاری مدرن و سنتی را می‌توان از جمله مهم‌ترین متریال داخلی مورد استفاده در سقف دانست.

متریال کابینت آشپزخانه ساختمان

انتخاب نوع متریال کابینت‌ها را می‌توان ستون فقرات دکوراسیون آشپزخانه دانست که اگر به شیوه‌های متفاوت و خلاقانه به کار بروند، تأثیر زیادی در زیبایی محیط داخلی دارند.

از جمله مهم‌ترین متریال داخلی مورد استفاده در کابینت‌ها می‌توان به ام دی اف، چوب، پی وی سی و فلز اشاره کرد که البته می‌توانند با روکش‌هایی از جنس پارچه، پرده، ورق‌های فلزی، ورق‌های چوبی و غیره پوشش داده شوند.

متریال به کار رفته در یراق‌آلات و در و پنجره ساختمان

یراق‌آلات به اجزای مورد استفاده در ساخت انواع درب، پنجره و کابینت ساختمان اطلاق می‌شود که انواع مختلفی دارند.

البته مواردی چون شیرآلات، سینک، ظرف‌شویی، کلید و پریز و داکت نیز جزو یراق‌آلات ساختمانی محسوب می‌شوند که از جمله شیرآلات می‌توان به انواع پلاستیکی، فولادی، چدنی و غیره اشاره کرد.

از جمله یراق‌آلاتی که در ساخت درب، پنجره و کابینت یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به مواردی چون لولا، جک، ریل، دستگیره، پیچ، قفل، مکانیزم، اکسسوری و ارگانایزر، گالری کابینت، هنگر، مگنت، پایه و کلیپس پایه، انواع بازشوهای درب و پنجره و غیره اشاره کرد.

سنگ، چوب، انواع آهن و فلز، مواد و مشتقات پی وی سی، شیشه‌های معمولی، دوجداره و سکوریت از جمله موادی هستند که برای ساخت درب و پنجره‌ها به کار می‌روند.

دسته بندی انواع متریال ساختمانی از لحاظ جنس

متریال به کار رفته در محیط داخلی ساختمان را می‌توان به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی کرد.

جنس متریال طبیعی به کار رفته در داخل ساختمان را می‌توان در یکی از گروه‌های فلزات، سنگ، چوب، بتن، پلاستیک، شیشه و آجر قرار داد که هرکدام دارای انواع مختلفی هستند.

متریال مصنوعی به کار رفته در محیط داخلی ساختمان نیز از انواع بسیار مختلفی برخوردار هستند که با ترکیب مواد طبیعی ساخته می‌شوند و مشتقات آن‌ها هستند.

موادی مانند کاشی‌های هیدرولیکی، پنل‌های فلزی، صفحات سفالی، ام دی اف، دیوار پوش‌های پی وی سی، رزین لمینت، چرم مصنوعی، مواد پلیمری، رزین اپوکسی، انواع سنگ‌های مصنوعی، پلی وود، نئوپان و اچ دی اف، ورق پلی کربنات، بتن اکسپوز، پانل کامپوزیت، آینه‌های دکوراتیو، آجر تزئینی، ماربل شیت و کاغذ دیواری، تنها بخشی از انواع متریال مصنوعی مورد استفاده در طراحی داخلی ساختمان را تشکیل می‌دهند.

جمع‌ بندی

در حال حاضر انواع متریالی که در محیط داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به متریال و مصالح طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد.

فاکتورها و عوامل مختلفی در انتخاب میان این متریال گوناگون وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان بودجه و توان مالی، ایمنی، کارایی، زیبایی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و عوامل دیگر را نام برد.

امروز متریال‌های جدید و بسیار متنوعی وارد بازار شده‌اند که هرساله نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و برای شناخت آن‌ها باید به متخصصان شرکت‌هایی پیشرو مانند پردیس سازه مراجعه کرد.

تلاش کردیم در این مطلب به دسته بندی انواع متریال داخلی بپردازیم و آن‌ها را از لحاظ کاربرد و جنس تقسیم‌بندی کنیم و امیدواریم تلاش ما برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح