طراحی ویلایی دوطبقه

طراحی ویلایی دوطبقه

ترسیم نقشه و طراحی ویلایی دوطبقه از ساخت‌وسازهای پر چالش به شمار می‌رود و در عین حال یکی از زیباترین طرح‌های معماری نیز هست.

طراحی ویلاهای دوطبقه باید به گونه‌ای باشد که تمامی امکانات رفاهی در هر دو طبقه برای ساکنین در دسترس باشد.

امروزه طراحی ویلاها به شکل دوطبقه یا دوبلکس بسیار متداول شده است زیرا ارتفاع بیشتری به ساختمان می‌دهد و با این کار ویو یا دید بیشتری برای ساختمان فراهم می‌شود.

در این مطلب قصد داریم نکاتی را درباره طراحی ویلایی دوطبقه مطرح کنیم که دانستن آن‌ها برای شروع کار ضروری خواهد بود.

تعریف ویلا

ساخت ویلاها از معماری غربی نشاءت می‌گیرد و اولین ویلاها در دوران باستان ایتالیا ساخته شدند البته باغ‌های ایران قدیم نیز دارای ساختمانی مرکزی بودند که به آن‌ها کوشک می‌گفتند.

ویلا به ساختمانی اطلاق می‌شود که هر چهار طرف آن دارای نما باشد یعنی از هیچ طرفی با خانه دیگری دیواربه‌دیوار نباشد.

ساختمان‌های ویلایی معمولاً در حاشیه شهرها ساخته می‌شوند یعنی جایی که از شلوغی و هیاهوی شهری به دور باشد و حکم تفرجگاه را برای ساکنین ایفا کند.

در حالت کلی می‌توان ویلاها را به ساختمان‌های شخصی و خصوصی، نیمه‌خصوصی و شهری تقسیم‌بندی کرد که نهایتاً تا 3 الی 4 طبقه ساخته می‌شوند.

ویلاهای دوطبقه یا دوبلکس

طرح اصلی ویلاهای دوبلکس در داشتن دو واحد برای فضای نشیمن است که در کنار بر روی هم قرار می‌گیرند و ساخته می‌شوند.

اگرچه طراحی ویلایی دوطبقه معمولاً به صورت شخصی و برای یک خانواده است اما دو خانواده نیز می‌توانند به راحتی در این ویلاهای دو طبقه زندگی کنند یا برای تفرج به آنجا بروند.

ویلاهای دوطبقه را می‌توان برای خانواده‌هایی که با هم آشنا بوده یا اقوام یکدیگر هستند ایدئال دانست زیرا که هم می‌توانند در کنار هم باشند و هم حریم خصوصی هر خانواده نیز حفظ شود.

مجموعه طراحی‌های ویلاهای دوطبقه دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، حیاط، نشیمن، اتاق‌های خواب، تراس یا بهارخواب با امکان طراحی باغ در آن به همراه طیف گسترده‌ای از سبک‌های متنوع معماری است.

نکات کلی در طراحی ویلایی دوطبقه

مهم‌ترین نکته در طراحی ویلایی دوطبقه را می‌توان به حداکثر رساندن استفاده از فضا و متراژ زمین ویلا دانست.

مهم‌ترین نکته در زیبا شدن ویلایی دوطبقه نیز نحوه ترسیم نقشه ویلا آن، چگونگی اجرای راه ورودی ویلا و ارتباط دو طبقه با یکدیگر است.

طراحی بخش ورودی ویلا و محل قرارگیری پله‌ها نباید به گونه‌ای باشد که جلوی نور را بگیرد و فضای اضافی اشغال کند.

طبقه اول ویلای دوطبقه معمولاً از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید نورگیر مناسبی داشته و از فضای آن به شکل مناسبی استفاده شده باشد.

استفاده از دیوارهای شیشه‌ای یا پارتیشن‌ها نیز می‌تواند در زیبایی ویلا نقش داشته باشد و هم در رساندن نور کافی و آرام‌بخش به ویلا مؤثر باشد.

باید دانست که سطوح طبقات در طراحی ویلایی دوطبقه از یکدیگر متمایز در نظر گرفته می‌شوند اما در عین حال به یکدیگر پیوسته و متداخل نیز هستند که در اصطلاح به این فضا وید (Void) گفته می‌شود.

گشایش فضایی ایجاد شده به واسطه وید (Void) باعث روشنی و دلبازی فضای داخلی ویلاهای دوطبقه است یعنی جایی که فضایی پویا و فعال روی راه‌پله و راهروهای مشرف به طبقات ساخته می‌شود.

می‌توان گفتن ایجاد تناسب بین طبقه همکف ویلا با وید و طبقه دوم آن از مهم‌ترین بخش‌های طراحی یک ویلای دو طبقه است که اگر به درستی رعایت نشود، شاهد نتیجه‌ای مطلوب در طراحی نهایی ویلا نخواهیم بود.

نمای ویلایی دو طبقه از اهمیت فراوانی برخوردار است و در طراحی آن علاوه بر زیبایی باید به مواردی چون عایق حرارتی و صدا، نورگیر بودن و امکان مشاهده منظره ویلا نیز در نظر گرفته شود.

اگر می‌خواهید ویلای شما بسیار شیک و خاص باشد حتماً باید به استفاده از متریال مناسب و جدید در دکوراسیون داخلی ویلا نیز توجه خاصی داشته باشید و این کار را به عهده متخصصان دکوراسیون داخلی بسپارید.

فرم راه‌پله المانی حیاتی و الهام‌بخش در طراحی ویلایی دوطبقه است بنابراین نحوه اجرای آن از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد.

راه‌پله می‌تواند ساده و با گردش‌های متداول باشد و یا حالتی منحنی و دکوراتیو در طراحی آن لحاظ شود اما به هر صورت باید تا آنجا که امکان‌پذیر است دارای سطحی وسیع و چشمگیر بوده و نیز از تزئینات و جزئیات خوبی بهره ببرد زیرا که به نوعی نقطه کانونی و مرکزیت فضای ویلا به شمار می‌رود.

ارتفاع مناسب سقف هر دو طبقه از ویلا نیز بسیار مهم است زیرا که اگر کوتاه باشند حس راحتی را از بین می‌برند و اگر بلند باشند نیز ویژگی دوطبقه بودن ویلا کم‌اهمیت می‌شود و بالا و پایین رفتن‌های مداوم از پله‌های طولانی ویلا می‌تواند بسیار خسته‌کننده شود.

انواع طراحی ویلایی دوطبقه

طراحی ویلایی دوطبقه به اشکال بسیار متنوع و گوناگونی امکان‌پذیر است و می‌توان گفت که محدودیتی ندارد زیرا که از خلاقیت معمار سرچشمه می‌گیرد و خلاقیت انسان نیز بدون سقف محدودیت است.

در اینجا سعی می‌کنیم مهم‌ترین سبک‌هایی که در طراحی ویلایی دوطبقه به کار می‌روند را به اختصار معرفی کنیم.

در طراحی رومی ویلا معمولاً طبقه اول به سالن نشیمن و آشپزخانه اختصاص دارد و اتاق‌خواب‌ها و سرویس بهداشتی نیز در طبقه دوم ساخته می‌شوند.

در سبک طراحی شاه‌نشین اما مورد فوق برعکس است و طبقه بالا که از دید بهتری برخوردار است به اتاق نشیمن اختصاص پیدا می‌کند و بقیه قسمت‌های ویلا در طبقه پایین قرار دارند.

سبک طراحی مجزا نیز به آن دسته از ویلاهای دوطبقه اشاره دارد که نیازهای رفاهی ساکنین در هر دو طبقه وجود دارد که این نوع از ویلاها برای دو خانواده مناسب هستند.

روند طراحی

نمونه کار طراحی

درخواست طراحی ویلا
درخواست طراحی ویلایی به راحتی ثبت کنید!
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
سبک طراحی ویلایی را انتخاب کنید

جمع‌ بندی

مهم‌ترین عامل مؤثر در طراحی ویلایی دوطبقه را می‌توان متراژ ویلا دانست که هر چه بیشتر باشد دست معمار در اجرای نقشه ویلا بازتر خواهد بود.

امروزه طرح‌ها و متریال بسیار متنوعی برای استفاده در ویلاهای دوطبقه وجود دارد که به مرور زمان جایگزین طرح‌های سنتی‌تر می‌شوند.

در صورتی که به راهنمایی بیشتر در خصوص تعیین هزینه ساخت هر مترمربع نیاز دارید پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را مطالعه کنید :

جدول برآورد هزینه ساخت ساختمان مسکونی ویلایی

محاسبه آنلاین هزینه اخذ جواز ساخت ساختمان

محاسبه سود ساخت و ساز با جدول آنلاین

جدول آنلاین محاسبه مبلغ بلاعوض

محاسبه هزینه نقشه کشی آنلاین

طراحی ویلا به سبک مدرن

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح