تأثیر نوع متریال در هزینه ساخت

افرادی که در فکر ساخت خانه یا آپارتمان هستند یا سرمایه‌گذاران و کارفرمایان صنعت ساخت‌ و ساز همواره با برآورد هزینه ساخت مواجه هستند.

برآورد هزینه ساخت تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی چون متراژ ساخت ، نقشه زمین ، شرکت مهندسی ساخت‌ و ساز ، خاک منطقه ، مواد و متریال مورد استفاده ، هزینه خرید زمین ، فصل ساخت‌وساز و بسیاری عوامل دیگر در آن دخیل هستند.

لازم به ذکر است که شرایط فوق‌الذکر ثابت نیستند و در هر پروژه ساختمانی متغیرند و بازار متریال مورداستفاده در ساخت‌وساز نیز با توجه به اوضاع اقتصادی کشورمان با نوسانات زیادی همراه است.

در انتخاب متریال مورد استفاده در ساخت‌ و ساز باید به عوامل مختلفی چون استحکام ، دوام ، زیبایی ، ایمنی و هزینه آن‌ها توجه داشته باشیم و این کار را با دقت و تحقیق انجام دهیم.

متریال مورد استفاده در یک پروژه ممکن است در یک پروژه دیگر به کار نیاید و انتخاب متریال باید با مشورت با شرکت‌های ساخت‌ و ساز انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تأثیر نوع متریال در هزینه ساخت‌ و ساز با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

انواع مختلف متریال مورد استفاده در ساخت‌ و ساز

متریال یا همان مصالح ساختمانی ، موادی هستند که در ساخت‌ و ساز ساختمان‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

این متریال به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند

متریال طبیعی :

این مصالح شامل مواد معدنی و بکر موجود در طبیعت مانند ماسه ، خاک‌ ، شن و مصالح سنگی می‌شود.

متریال مرکب :

عبارت‌اند از فرآورده‌های معدنی، طبیعی و مصنوعی مانند ایرانیت ، ایزوگام ، ملاط‌ها ، بتن ، آردوازها که از چند نوع ماده داخلی ساخته شده باشند.

متریال درجا :

نیز به متریالی مانند ملاط ، قیر ، اسکلت ساختمان ، بتن و چارچوب‌ها گفته می‌شود که در سایت ساخت‌ و ساز تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متریال پیش‌ ساخته :

به آن دسته از مصالحی اطلاق می‌شود که در کارگاه‌ها تولید شده و سپس به سایت ساخت‌ و ساز منتقل می‌شوند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاشی ، سرامیک ، آجر ، سفال ، تیرچه و بلوک ، قیرگونی ، آسفالت آماده و قطعات بتنی اشاره کرد.

متریال آجر :

از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین متریال مورد استفاده در صنعت ساخت‌ و ساز می‌توان به آجر و انواع مختلف آن یعنی آجرهای معمولی ، نسوز ، سیمانی ، سنگ‌فرش و جوش اشاره کرد.

قیمت آجر به عوامل مختلفی چون میزان تقاضا ، روند تولید ، انواع و کیفیت آن وابسته است.

متریال سیمان :

متریال بعدی که در ساخت‌ و ساز بسیار کاربرد دارد سیمان است که از انواع مختلف آن می‌توان به سیمان پرتلند یا سیمان‌سفید ، سیمان رنگی و سیمان نسوز اشاره کرد.

البته متریال دیگری مثل انواع لوله‌های آب ، گاز ، برق و زهکشی ، سیم‌کشی‌های برق و سایر منسوجات الکتریکی ، شیرآلات ، درب و پنجره و بسیاری از محصولات دیگر نیز در ساخت یک بنا به کار می‌روند.

عوامل تعیین‌کننده در قیمت متریال ساخت‌ و ساز

عواملی که در قیمت متریال تأثیر گذارند می‌توان به عوامل مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرد.

عوامل غیر مستقیم :

 آن دسته از مسائلی که تغییر در قیمت آن‌ها می‌تواند روی قیمت متریال ساختمانی تأثیر بگذارد.

مثلاً اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند ، هزینه حمل‌ و نقل نیز بیشتر می‌شود و بالطبع در هزینه متریال ساختمانی نیز تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که میدانید قیمت مصالح مختلف ساختمانی با هم فرق دارند و به عوامل متعددی وابسته است.

قیمت متریال ساختمانی به جنس و درصد خلوص مواد اولیه ، کیفیت ساخت ، برند و شرکت سازنده و تولیدکننده ، میزان در دسترس بودن مواد اولیه و البته میزان تقاضای بازار بستگی دارد.

برخی اعتقاد دارند که نباید از متریال خوب و درجه‌ یک در ساختمان‌سازی بهره گرفت تا هزینه ساخت‌ و ساز کاهش پیدا کند. استفاده از متریال نامرغوب در ساخت‌وساز می‌تواند خسارات متعددی را در پی داشته باشد و حتی به تلفات جانی منجر شود.

متریال بخش‌های مختلف ساختمان

به طور کلی بخش‌های اصلی یک ساختمان یا سازه در موارد زیر خلاصه می‌شود :

  • متریال فوندانسیون ، پی و اسکلت سازه یا ساختمان
  • متریال داخلی ساختمان
  • متریال بیرونی و نمای ساختمان

متریال فوندانسیون ، پی و اسکلت سازه یا ساختمان

بسته به اینکه اسکلت ساختمان فلزی یا بتنی باشد متریال به کار رفته در آن نیز متفاوت است.

در سازه‌های فلزی از تی آهن و عرشه‌های فلزی و نیز از تیرچه‌بلوک‌ها استفاده می‌شود.

در سازه‌های بتنی نیز از بتن ، آرماتوربندی و میلگردهای فلزی برای ستون‌ها و تیرها بهره می‌برند و پی بنا نیز توسط بتن ساخته می‌شود.

متریال داخلی ساختمان

گسترده‌ترین طیف متریالی که در ساخت یک بنا استفاده می‌شود مربوط به بخش داخلی آن است.

در پوشش کف ساختمان می‌توان از سنگ‌های طبیعی، سرامیک ، لمینت ، پارکت ، کف‌پوش‌های پلیمری ، چوب ، بتن و سایر کف‌پوش‌ها استفاده کرد.

متریال مورد استفاده در ساخت دیوارهای بنا می‌تواند از کناف، بتن، پیش ‌ساخته، تایل‌ها، سفال، آجر معمولی، سنگ یا آجرهای دکوراتیو ، بلوک‌های سیمانی، چوب ، پانل‌ها و انواع پارتیشن‌های شیشه‌ای بهره برد که قیمت هر کدام از آن‌ها با هم تفاوت بسیاری دارد.

در بخش سقف سازه نیز می‌توان از پوشش چوبی، گچ، کناف، انواع سقف‌های کاذب، دامپا، ورق یونولیت یا سقف سبک و غیره سود برد.

از دیگر متریالی که در بخش داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به شیرآلات بخش‌های مختلف، کاشی و سرامیک ، انواع مختلف کابینت‌های چوبی یا MDF ، ممبران ، انواع پنجره‌های PVC یا آهنی و درب‌های چوبی، MDF و ضد سرقت اشاره کرد.

متریال بیرونی و نمای ساختمان

بخش بیرونی ساختمان را می‌توان به ویترین ساختمان تشبیه کرد که زیبایی و کارایی آن تأثیر فراوانی در قیمت ساختمان دارد.

از متریال متنوعی در نمای ساختمان می‌توان استفاده کرد.

انواع سنگ‌های طبیعی و مصنوعی ، انواع آجرهای نما و تزئینی، نماهای شیشه‌ای و پارتیشن ، نمای بتنی و سیمانی، انواع چوب و تایل‌های کامپوزیت ساده و CNC شده ، نمای سرامیک و متریال ترکیبی ، آینه‌کاری و نورپردازی و غیره تقسیم‌ بندی می‌شوند.

جمع‌ بندی

از عوامل تأثیرگذار بر قیمت متریال مورد استفاده در ساختمان‌ها می‌توان به میزان و همین‌طور نوع آن اشاره کرد.

انواع متریال سنتی و مدرن در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سبک‌های متعددی از آن‌ها به وجود می‌آید.

باید بدانید که انواع بی‌شماری از متریال را می‌توان در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار داد که شمردن تمامی آن‌ها از حوصله این مطلب خارج بود.

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان مسکونی و ویلایی بهمن سال 1402

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح