پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی

یک پروژه در حال ساخت ( تفاوتی ندارد مسکونی ، تجاری ، آموزشی ، اداری یا مراکز خرید و دیگر سازه‌های این چنینی باشد ) مراحل و فرایندهای زیاد و مختلفی دارد تا زمانی که آماده شود. و قابلیت استفاده و کاربری را داشته باشد روند ساخت بدین صورت است که‌ صاحب ملک یا کارفرما انجام این مراحل را به پیمانکار واگذار می‌کند تا با بودجه‌ای مناسب و برنامه ریزی شده صفر تا صد ساخت از تهیه مصالح مورد نیاز و جمع ‌آوری کادر و اکیپ کاری گرفته تا تحویل کلید را بر عهده گیرد.

البته مابین کارفرما و پیمانکار بایستی قراردادی محتوی وظایف و تعهدات پیمانکار و کارفرما که بیشتر بصورت درصدی است منعقد شود تا بعدها مشکل و کدورتی پیش نیاید.

 با ما همراه شوید تا پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی را زیر نظر گروه مهندسی پردیس سازه توضیح دهیم.

پیمانکار کیست؟

فردی که مسئولیت ساخت یک بنا را برعهده می‌گیرد پیمانکار است که می‌تواند شرکت ساختمانی یا یک فرد باشد که خودِ کارفرما آن را انتخاب می‌کند مسئولیت‌هایی که برعهده پیمانکار هستند معمولا از تهیه مصالح و حمل و نقل تجهیزات شروع می‌شود.

تا اتمام مراحل ساخت که درون متن قرارداد درج می‌شوند. البته کارفرما بایستی قبل از عقد قرار داد کلیه انتظارات خود از پیمانکار را بیان کند.

آنگاه در صورت موافقت پیمانکار و تعهد به انجام آن‌ها قرارداد توسط طرفین امضا شود دو نکته مهم در متن قرار داد تاریخ اتمام پروژه توسط پیمانکار و مقدار بودجه  پرداختی توسط کارفرما است، پیمانکار بایستی بر سر موعد پروژه را تحویل دهد. همچنین طوری برنامه ریزی کند با کسری بودجه مواجه نشود.

منظور از پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی ، چیست؟

برای پاسخ به سوال فوق ابتدا لازم است تعریفی از قرارداد درصدی( پورسانتی) داشته باشیم .

دستمزد پیمانکار در این نوع قرار داد بخشی از هزینه‌های کل ساخت( از خرید مصالح تا اتمام مراحل ساخت) است که بصورت درصدی محاسبه می‌شود . در کل از لحاظ هزینه‌های مصرفی موجود هم به نفع کارفرما یعنی مالک سازه هم سازنده یا پیمانکار است .

پیمانکاری ساختمان

 برای اثبات این موضوع ویژگی و مزایای قرارداد درصدی را ذکر می‌کنیم :

  • در قرارداد پیمانکاری بر خلاف قرارداد مشارکتی بعد از اتمام ساخت پروژه، کلِ ساختمان متعلق به مالک یا کارفرما است و سازنده سهمی در آن ندارد.
  • به نسبت قرارداد مشارکتی در نوع پیمانکاری، سود بیشتری عایدِ پیمانکار یا سازنده می‌شود.
  • پیمانکار موظف به ارائه و معرفی انواع مصالح و پیمانکاران هر مرحله از ساخت است اما تصمیم نهایی برای انتخاب بر عهده کارفرما است.
  • کارفرما تا لحظه اتمام پروژه می‌تواند معمار مربوط به هر مرحله را عوض کند یا اگر از لحاظ فنی و استانداردهای ساختمانی مغایرتی نداشت نقشه و کاربری قسمت‌هایی که دلخواهش نیستند را تغیر دهد.

شرایط پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی چگونه است؟

قراردادهای ساختمانی که بین طرفین ( کارفرما و سازنده یا پبمانکار) منعقد می شوند . همه دارای یک سری شرایط با عنوان شرایط عمومی و خصوصی هستند شرایط عمومی برای همه قراردادهای ساخت یکسان و غیر قابل تغیر هستند زیرا حد حقوق و تعهدات طرفین همچنین راه‌کارهایی برای پیشامدهای طبیعی همچون زلزله و دیگر موارد این چنینی تعیین شده‌اند شرایط خصوصی مواردی هستند که کارفرما و پیمانکار بر انجام آن‌ها توافق کرده‌اند.

 اما چون جزء شرایط عمومی نیستند تحت عنوان خصوصی در قرارداد درج می‌شوند. این موارد نباید طوری باشند که حتی یک مورد از انواع عمومی را نقص کند.

شرایط عمومی قرادادهای پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی به شرح زیر است :

  • در قسمت اول شرایط عمومی مواردی همچون تاریخ و زمان شروع پروژه، مدارک مورد نیاز عقد قرارداد، شرح و معرفی اصطلاحات ساختمانی و دیگر موارد این چنینی درج و مشخص می‌شوند.
  • مواردی که بر عهده سازنده هستند تحت عنوان تعهدات کارفرما مشخص می‌شوند.

( مثلا از تاریخ شروع ، پیمانکار موظف به حفظ و نگهداری از کلیه مصالح و تجهیزات کار همچنین بیمه نمودن کارگران ، خود و انجام بیمه حوادث و دیگر موارد مشابه است کلیه این موارد در متن قرارداد بصورت کامل درج شده‌اند ) .

  • بعد از تعهدات پیمانکار نوبت به تعهدات کارفرما می‌رسد در این بخش کلیه اختیارات و تعهداتی که جزء وظایف غیر قابل تغییر کارفرما یعنی مالک هستند ( طبق این بخش چنانچه یکی از موارد حیطه اختیارات کارفرما نیاز به تغییر داشته باشدابتدا بایستی به تصویب کارفرما برسد ) نوشته می‌شوند.
  • این بخش ویژه نکات و مواردی است که مربوط به انتهای کار و تحویل پروژه به کارفرما است.
  • بخش پایانی قرارداد شامل موارد زیادی همچون تسویه حساب، موارد مربوط به فسخ یا تعلیق قرارداد و پروژه ، رخداد اتفاقات طبیعی( قهری) و … می‌شود. به طور مثال در رابطه با فسخ قرارداد موارد و نکات زیادی با در نظر گرفتن کلیه جوانب درج شده‌اندو چنانچه فسخ قرارداد به دلایلی غیر از ادله‌های مندرج باشد فسخ قابل قبول نیست.

تعرفه و درصد قرارداد ساختمانی به صورت درصدی چقدر است؟

درصد قرارداد با توجه به مکان جغرافیایی، محل و متراژ پروژه متغیر است همچنین رفت و آمد آسان افراد کاری در دسترس بودن امکانات و مواردی از این قبیل بر افزایش و کاهش درصد قرارداد تاثیر گذارند . 

به علاوه نیز میزان تورم و نوسانات می‌تواند این رقم را تغیر دهد چرا که بر نرخ دستمزد کارگران و پیمانکاران همچنین قیمت مصالح و تهیه یا کرایه تجهیزات مورد نیاز پروژه تاثیر مستقیم دارد به همین دلایل از درج عدد مشخصی عاجزیم اما می‌توانید از طریق شماره و راه‌های ارتباطی ذیل با مشاوران پردیس سازه ارتباط بگیرید .

 در ضمن این گروه با گردآوری معماران و پیمانکاران مجرب و خدمات ۱۵ ساله می‌تواند به صورت پیمانی با مناسب‌ترین تعرفه تا انتهای ساخت پروژه شما را یاری کنند.

سوالات متداول :

ویژگی و مزایای قرارداد درصدی چیست؟

در قرار داد پیمانکاری بر خلاف قرار داد مشارکتی بعد از اتمام ساخت پروژه کل ساختمان متعلق به مالک یا کارفرماست و سازنده سهمی در آن ندارد. به نسبت قرار داد مشارکتی در نوع پیمانکاری سود بیشتری عاید پیمانکار یا سازنده می شود و . . .

منظور از پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی ، چیست؟

دستمزد پیمانکار در این نوع قرار داد بخشی از هزینه‌های کل ساخت ( از خرید مصالح تا اتمام مراحل ساخت ) است که بصورت درصدی محاسبه می‌شود . در کل از لحاظ هزینه‌های مصرفی موجود هم به نفع کارفرما یعنی مالک سازه هم سازنده یا پیمانکار است .

شرایط پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی یا پیمان مدیریت چگونه است؟

قراردادهای ساختمانی که بین طرفین ( کارفرما و سازنده یا پبمانکار) منعقد می شوند . همه دارای یک سری شرایط با عنوان شرایط عمومی و خصوصی هستند شرایط عمومی برای همه قراردادهای ساخت یکسان و غیر قابل تغییر است زیرا حد حقوق و تعهدات طرفین همچنین راه‌کارهایی برای پیشامدهای طبیعی همچون زلزله و دیگر موارد این چنینی تعیین شده‌اند شرایط خصوصی مواردی هستند که کارفرما و پیمانکار بر انجام آن‌ها توافق کرده‌اند.

جمع بندی

همراهان عزیز چنانچه متن را کامل خوانده باشید با قرارداد ساختمانی به صورت درصدی و مزایای آن آشنا شده‌اید و متوجه برتری آن بر دیکر قراردادها شده‌اید چرا که متن و شرایط آن به نفع دوطرف ( کارفرما یا مالک و سازنده یا پیمانکار ) است .

یعنی سودی که در نهایت عایدِ پیمانکار می‌شود اختلاف قابل توجهی با دیگر قراردادها همچون انواع مشارکتی ، دارد در مقابل نیز اختیاراتی که نهایتاً در اختیار کارفرما قرار می‌گیرند بسیار بهتر و بیشتر از ساخت بصورت مشارکتی هستند چرا که سرانجام برای فروش و واگذاری بنا ، خودِ کارفرما صاحب نظر است یعنی کلِ سازه متعلق به وی است پس می‌توان نتیجه گرفت چنانچه مالک بودجه کافی برای ساخت را داشته باشد ساخت به صورت درصدی به نفع‌تر است.

برای دریافت رایگان نمونه قرار داد بصورت درصدی روی لینک زیر کلیک کنید :

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح