مراحل ساخت ویلا

کلمه ویلا طوری است که ناخوداگاه با فکر کردن و تلفظ آن خانه‌ای زیبا و رویایی همراه با محیطی برگرفته شده از طبیعت در جلو چشمانمان رژه می‌رود که واقعیت ویلا نیز همین تصورات است .

وصف زیبایی و ساختار محیط اطراف، نوع اجرای قسمت‌های مختلف فضای داخلی و بیرونی حتی اِلمان‌های بکار رفته در آن اصلاًقابل قیاس باخانه‌های مسکونی نیست اما باز هم عده‌ای تصور می‌کنند مراحل ساخت ویلا با مراحل ساخت خانه یکی است .

اما همه می‌دانیم که ظاهر ویلا با خانه و ساختمان‌های حال حاضر کاملا فرق دارد پس به طبع نیز روند و مراحل ساختن آن نیز متفاوت همچنین پیچیده‌تر و گسترده‌تر است.

با ما زیر نظر گروه مهندسی پردیس سازه( با 15 سال سابقه همراهی در صنعت ساخت و ساز و توسعه آبادانی کشور) همراه شوید تا از ابتدا تا انتها با ساخت ویلا آشنا شوید.

چند مورد مهم قبل از پرداختن به مراحل ساخت ویلا :

خوب، برای آنکه اساسی، کلیه مراحل را بررسی کنیم لازم است ابتدا مشخص کنید زمین ویلایی که خریداری کرده‌اید در چه منطقه جَوی واقع شده .

یعنی شمال، جنوب، غرب یا شرق، چون که در نوع متریالی که بکار گرفته می‌شود آب و هوا نقش مهمی دارد.

بر فرض اگر ویلای شما در شمال کشور است بایستی حتماً سقف آن شیروانی مانند باشد و دیگر متریال‌ها نیز مقاوم در برابر بارش مدوام باران باشند.

سپس با خود در مورد حدِ رفاهی که می‌خواهید سرانجام کار در ویلای شما فراهم باشد کنار بیایید پس از تعین این موارد، می‌توانید مراحل ساخت ویلا را شروع می‌شود.

شرح کامل مراحل ساخت ویلا

اولین مرحله ساخت ویلا، تیم طراحی و ساخت را مشخص کنید

قبل از اقدام به ساخت هر نوع زمینی ( ویلایی، تجاری، آپارتمانی و …) لازم است به شهرداری آن منطقه جهت کسب جواز و پروانه ساخت مراجعه کنید .

پس از درخواست شما فرد یا گروهی از شهرداری جهت بازدید زمین شما اعزام می‌شود پس از تایید آن‌ها، دستور نقشه صدور می‌شود آنگاه نقشه سازه، تاسیسات و معماری همچنین مهندسان پروژه شما طراحی، ترسیم و مشخص می‌شوند .

این مرحله همراه با هزینه است که هر شهر تقریباً تعرفه‌های مشخصی دارد( برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این باره به مقاله مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا مراجعه کنید)

گود برداری ، مرحله دوم

طبق فرمول و محاسبات دقیق، محل اجرای دقیق فونداسیون ( به وسیله کاشت میخ یا نقطه گذاری این مناطق را مشخص می‌کنند) با استفاده از ریختن گچ، تعین می‌شود آنگاه عملیات گود برداری آغاز می‌شود .

این مرحله با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات ویژه و نظارت مهندس مربوطه انجام می‌شود گودبرداری از مراحل مهم بشمار می‌رود آن هم به دلیل اینکه محل قرار گیری پی است .

در نتیجه می‌توان گفت استحکام کلیِ بنا به آن بستگی دارد یعنی هرچه گودبرداری عمیق‌تر صورت گیرد . در نهایت، سازه مقاوت بیشتری دارد به همین دلیل است هر چه تعداد طبقات بیشتر یا ارتفاع پروژه بلند باشد گود برداری عمیق‌تر انجام می‌شود.

اجرای فونداسیون یا پی ، مرحله سوم

بعد از گودبرداری جهت تسطیح، پاکسازی سطح از وجود پستی و بلندی‌های جزئی( ریشه گیاهان، کلوخ و سنگ‌های کوچک، ناهمواری‌ها و دیگر موارد این چنینی) همچنین تراز شدن و بالا رفتن مقاومت و مهم‌تر از همه جلوگیری از برخورد مستقیم فونداسیون با خاک، مکان‌های گودبرداری شده بایستی با بتن مگر پوشانده شود .

عملیات پی ریزی صورت می‌گیرد این مرحله نیز چون عنوان ریشه و بنِ بنا را دارد بسیار حساس است و بایستی تمام نکات و استانداردها در اجرای آن رعایت شوند چون مابقی سازه بر روی این قسمت اجرا می‌شود.

اسکلت بندی ، مرحله چهارم

بعد از اتمام پی، نوبت به اجرای اسکلت ویلا می‌رسد که می‌تواند فلزی یا بتنی باشد .

برای اینکه بتوانید انتخاب کنید که کدام نوع از اسکلت بندی را انتخاب کنید باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید. بعنوان مثال اگر می‌خواهید ویلایتان در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم باشد .

همچنین هزینه نسبتاً کمتری را بابت اسکلت ویلا خرج کنید بهتر است اسکلت بتنی را انتخاب کنید.

چرا که فلز در بابر آتش بسیار سریع واکنش نشان می‌دهد اما اگر هدف شما تنها اجرای سریع روند ساخت همچنین مانداگاری طولانی و عمر بادوام است پیشنهاد پردیس سازه اسکلت فلزی است .

البته این نکته را نیز بدانید که همیشه اسکلت فلزی ارزش مادی بیشتری به ملک می‌بخشد ( برای مشاوره در این باره می‌توانید به طور رایگان با مشاورین پردیس سازه ارتباط بگیرید )

اجرای سقف ، مرحله پنجم

اگر ویلای شما در شمال کشور واقع باشد به دلیل شرایط جوی، سقف آن بصورت شیروانی اجرا می‌شود اما در دیگر نقاط می‌تواند به صورت معملی نیز اجرا شود.

دیوار کشی مرحله ششم ساخت ویلا

این مرحله دارای دقت زیادی است چرا که بخش‌های زیادی را شامل می‌شود .

بایستی تمامی بخش‌ها از همدیگر به کمک دیوار کشی از هم جدا شوند ( جدا سازی فضای بیرونی از داخل، مشخص شدن اتاق‌ها، اشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و …)

علاوه بر آن نیز باید به محل قرار گیری تهویه‌ها و قسمت ورود و خروج نیز توجه داشت، ظرافت کار در این مرحله بسیار حائز تهمیت است پس از استادکاران ماهر بهره ببرید.

بعد از این مرحله لوله و سیم گذاری‌های مربوط به تأسیسات انجام می‌شود آنگاه مرحله بعدی شروع می‌شود.

نمای بیرونی ویلا ، معرف سلیقه و هنر شماست

ظاهر ویلای شما معرف درون و ظرافت آن است پس از اهمیت آن غافل نشوید

با توجه به سبک ویلایتان، مصالحی متناسب برای اجرا بر روی نما انتخاب کنید برای این مرحله بهتر است مشاوره با طراحان و مشاورین این حیطه را فراموش نکنید.

نازک کاری بخش حساس از مراحل ساخت ویلا

نازک کاری شامل گچ‌کاری، انواع گچ بری‌ها، نقاشی‌، اجرای کف پوش و دیوارپوش‌ها، کاشی و سرامیک کاری و دیگر مراحل این چنینی است که در فضای داخلی خانه انجام می‌شوند .

حساسیت این مرحله به این دلیل است که در دید قرار دارند و اجرای اصولی آن‌ها لازم است تا شکوه و جلوه زیبایی داشته باشند.

بکارگیری نورپردازی، استفاده از شیرآلات، اجرای کابینت و کمدها و دیگر المان‌های این چنینی، متناسب با سبک ویلا، نما و ضهر داخلی ویلا را بسیار درخور می‌کند.

به همین دلیل کمک گرفتن از یک طراح داخلی لازم است تا زیباترین جلوه بصری را برای نمای داخلی ویلای خود ایجاد کنید.

محوطه سازی و ایجاد فضای سبز جز ارکان اصلی ساخت ویلا است

ویلا بدون داشتن محوطه زیبا معنای خود را از دست می‌دهد پس نباید از اجرای آآن غافل شد یا آن را دست کم گرفت،

نورپردازی زیبا، آلاچیق‌ها، استخر، فضای سبز، گل کاری، نیمکت‌های زیبا و دیگر المان‌های این چینی در محوطه ویلا لازم است بهتر است.

محوطه سازی

لحضه ایی با پردیس سازه

توجه کنید مراحل ساخت ویلا به طور کلی، طبق مطلب فوق است اما جزئیات دیگری نیز وجود دارند که در این مقاله نمی‌توان آن‌ها را گنجاند .

چرا که سبک همه ویلا‌ها همانند هم نیست( سنتی، کلاسیک، مدرن، دوبلکس و …) همچنین هر فردی ممکن است متریال خاصی را برای اجرا در قسمت‌های مختلف ویلا در نظر داشته باشد .

به علاوه نیز همانطور که اشاره شد شرایط جوی و متراژ اختصاص داده شده به ویلا در نوع و سبک ساخت ویلا دخیل هستند.

بنابراین مراحل ساخت هر نوع ویلایی با دیگری تفاوت‌هایی دارد هدف ما از درج مطالب بالا تنها آشنایی شما با اصلی‌ترین رکن‌ها و مراحل ساخت ویلا بود در صورتی که به مشاوره یا استخدام نیروی کاری، مهندس یا طراح داشتید با پردیس سازه در میان بگذارید.


درخواست طراحی ویلا
درخواست طراحی ویلایی به راحتی ثبت کنید!
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
سبک طراحی ویلایی را انتخاب کنید

دنبال چه موضوعی هستید؟ لینک های زیر را کلیک کنید

جدول برآورد هزینه ساخت ساختمان مسکونی ویلایی

محاسبه سود ساخت و ساز با جدول آنلاین

جدول آنلاین محاسبه مبلغ بلاعوض

محاسبه هزینه نقشه کشی آنلاین

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح