تفاوت طراحی ساختمان ویلایی با ساختمان مسکونی شهری

تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی شهری ( آپارتمان )

برای ساخت و بنای هر پروژه‌ای ابتدا لازم است طرح آن ترسیم شود.

از آنجایی که طراحی کردن اساس به وقوع پیوستن یک پروژه است بایستی اساسی و به دست افراد متخصص این زمینه طراحی شود. چرا که هر نوع سازه‌ای نیاز به طراحی خاصی دارد امروز به همین بهانه به نقد تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی شهری( آپارتمان) می‌پردازیم مطالبی که در ادامه می‌خوانید عبارت‌اند از :

  • نگاهی مختصر بر طراحی ویلا
  • فرق طراحی ویلا با مسکونی شهری در نوع کاربری
  • طراحی ویلا در پلان معماری چه تفاوتی با مسکونی شهری دارد؟
  • آیا طراحی بالکن و محوطه ویلایی با مسکونی تفاوت دارد؟
  • در طراحی ویلای و مسکونی حتی متریال‌ها نیز متفاوت‌اند
تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی

مختصر با طراحی ویلا آشنا شوید

ویلا خانه‌ای لوکس و مجهز از هر لحاظ است که کارفرما و صاحب ملک، آزادی نظر برای کلیه بخش‌های آن را دارد یعنی به دلخواه می‌تواند اندازه هر فضا، نوع و متریال هر بخش را خود تعین کند.

به گفته‌ای ساده‌تر یعنی می‌تواند در طراحی ویلای خود به طراح، ایده و نظر دهد طراح نیز بدون توجه به مقررات خاصی می‌تواند خلاقیت به خرج دهد و طرحی متفاوت و زیبا برای ساخت ترسیم کند.

وبلاها از نظر سبک به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و بسته به نظر صاحب ملک، طراح بایستی با توجه به سبک، طراحیِ درخور و مناسبی را انجام دهد . البته این نوشته در صورتی صدق می‌کند که ویلا، شهری نباشد در غیر این صورت بایستی همانند خانه‌های آپارتمانی و شهری با توجه به ضوابط ساختمان سازی اقدام به طراحی کرد و مجاز نیست به دلخواه کارفرما یا طراح، طرح مورد نظر خود را پیاده کنید.

تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی شهری ( آپارتمان ) به دلیل نوع استفاده ( کاربری )

یکی از عمده تفاوت‌های طراحی ویلا و مسکونی ، نوع کاربری آن‌ها است اصولاً طراحی ویلاها طوری انجام می‌شود که کلیه امکانات و بخش‌های خانه به بهترین نحو اجرا و ساخته شود چرا که هدف اصلی در ساخت ویلا ایجاد امکانات تفریحی، رفاهی و امنیتی است

زیرا از آن به منظور تفریح و آرامش استفاده می‌شود و کسی به طور مداوم در آن سکونت نمی‌کند . اما آپارتمان‌های شهری برای استفاده مدوام و سکونت طولانی مدت طراحی می‌شوند به همین دلیل در طراحی این نوع خانه آنچنان که باید امکانات رفاهی و تفریحی همچنین زیبا سازی مد نظر نیست.

تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی
تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی شهری ( آپارتمان ) در پلان معماری

در طراحی خانه‌های آپارتمانی همانطور که احتملاً آگاهی دارید محدودیت‌هایی وجود دارند یعنی بایستی طبق مقرارت عمل نمود در صورتی که دست طراح در طراحی ویلا باز است.

یعنی صاحب ملک به دلخواه می‌تواند متراژ و مکان هر بخش از ویلای خود را انتخاب و از طراح بخواهد که به همان شکل نقشه را طراحی کند بر فرض در خانه‌های آپارتمانی نمیتوان به دلخواه متراژ یا محل قرارگیری حیاط، اتاق‌ها، آشپزخانه و دیگر بخش‌ها را تعین کرد و بایستی طراح با توجه به آیین و مقرارت این پلان را طرحی کند.

اما در طراحی ویلا این قضیه بالعکس است و صاحب ملک و طراح مجاز به طراحی هر طرحی هستند.

نورگیر ، تراس‌ها و محوطه دیگر تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی شهری ( آپارتمان )

همانطور که پیش‌تر اشاره شد برای طراحی خانه‌های مسکونی و آپارتمانی بایستی طراح باتوجه به مقررات و ضوابط عمل کند. به همین دلیل خانه‌های شهری و آپارتمانی حتماً بایستی دارای نورگیر و بالکن یا حداقل یکی از آن‌ها با توجه به موقعیت زمین ( شمالی یا جنوبی ) باشند.

اما این قضیه در طراحی ویلا مهم نیست و طراح با توجه به ذائقه و نظر مالک می‌تواند این گزینه‌ها را حذف کند یا متراژ، نوع و شکل‌ آن‌ها را تغییر دهد. دلیل مهم نبودن تراس و نورگیر در طراحی ویلا بخاطر وجود محوطه و فضای سبزی است که معمولاً در ویلا سازی فضای بزرگی به آن اختصاص می‌یابد.

تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی
تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی شهری ( آپارتمان ) در نوع و جنس مصالح و متریال

از آنجایی که ویلا به منظور رفاه و آسایش استفاده می‌شود اکثراً به شکل‌ها و سبک‌های متفاوت  از خانه‌های شهری ساخته و طراحی می‌شوند.

یعنی بصورت کلاسیک، مدرن، سنتی و دیگر سبک‌های به‌روز بنا به نظر کارفرما ساخته می‌شوند که هر کدام از این سبک‌ها به نوع خاصی از مصالح نیاز دارد که طبعاً این نوع سبک‌ها و مصالح در بنای یک آپارتمان شهری بکار نمی‌روند .

این تفاوت، عینی‌ترین فرق طراحی ویلا با خانه‌های مسکونی است چرا که بایک نگاه ساده می‌توان به تفاوت فاحش طرح و نمای یک ویلا با آپارتمان پی‌برد.

تفاوت طراحی ویلایی با مسکونی
نتیجه گیری

طراحی ویلا با آپارتمان‌های مسکونی و شهری کاملاً فرق دارد که طبعاً موجب اختلاف بودجه مورد نیاز برای ساخت آن‌ها نیز می‌شود،

در طراحی ویلا، طراح و صاحب ملک حق انتخاب و ایجاد هر نوع طرحی را دارند در صورتی که این امکان برای طراحی آپارتمان و خانه‌های شهری وجود ندارد،

چنانچه ویلای شما درون شهری باشد همچون خانه‌های مسکونی مؤظف به رعایت ضوابط و آیین‌های ساختمان سازی در طراحی هستید.

برای کسب اطلاعات کامل‌تر و مشاوره رایگان با تیم طراحی مجرب می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با گروه مهندسی پردیس سازه ارتباط برقرار کنید.

ثبت درخواست طراحی پلان و نقشه

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح