فرق رنگ روغنی و پلاستیک

با خواندن این مطالب میفهمیم که :

فرق رنگ روغنی با رنگ پلاستیک چیست؟

انواع رنگ پلاستیک کدامند؟

انواع رنگ روغنی کدامند؟

فرق رنگ روغنی و رنگ پلاستیک و انواع آن

نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان و منزل جزء مراحل نازک کاری ساختمان است که عمده ظرافت و دکوراسیون فضای داخلی به آن بستگی دارد .

برای طراحی دیوارها و سقف هر ساختمان گزینه‌های زیادی همچون اجرای انواع گچ‌بری‌ها، کناف، کاغذ دیواری و رنگ‌های پوششی وجود دارد اما بیشترین استفاده را رنگ‌های روغنی و پلاستیکی دارند این دو نوع رنگ که دارای چند مدل مختلف هستند با وجود قدمتِ زیادی که دارند و پیدایش رنگ‌های نوینی همچون بلکا و امثال آن، هنوز به دلیل دوام و ماندگاری بالا رواج دارند.

ادامه این مطلب راجع به فرق رنگ روغنی و رنگ پلاستیک و انواع آن است پس اگر جزء افرادی هستید که برای رنگ آمیزی منزلِ خود بین انتخاب رنگ روغنی و پلاستیکی مردد هستند بهتر است با ما تا انتهای متن همراه شوید!

فرق رنگ روغنی و رنگ پلاستیک در چیست؟

همانطور که گفتیم رنگ روغنی و پلاستیکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های ساختمانی هستند که به دلایلی همچون دوام بالا و به‌صرفه بودن هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند عمده تفاوت این دو رنگ با هم دیگر این است که حلالِ رنگ روغنی و انواع آن، ماده نفتی است اما حلال رنگ پلاستیکی و انواع آن آب است .

دیگر تفاوت مهمِ این دو رنگ این است که انواع روغنی به عنوان ضد زنگ برای اجسام فلزی همچون چارچوب درب و پنجره نیز کاربد دارد اما نوع پلاستیکی اصلا مناسب اجرا بر روی اجسام فلزی نیست در ادامه با تعریف هر کدام از این رنگ‌ها خود بهتر متوجه فرق رنگ روغنی و رنگ پلاستیک و انواع آن می‌شوید.

رنگ روغنی چیست؟

تا حدودی می‌توان رنگ روغنی را جزء رنگ‌های طبیعی معرفی کرد چرا که اغلب برای تهیه روغن آن روغنِ گیاهی طبیعی به نامِ بذر کتان را به وسیله جوشاندن، استخراج می‌کنند آنگاه رنگ‌های مختلف( اغلبِ این رنگ‌دانه‌ها بر پایه کادمیم و پلیمر هستند) را به روغن اضافه و رنگ‌های روغنی متنوع ساخته می‌شود که معمولاً برای رقیق شدن آن‌ها از تینر استفاده می‌شود.

این روغن چندین دهه است که برای نقاشی دیوارها و پوشش فلزات استفاده می‌شود قابل شست‌وشو بودن از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع رنگ است که باعث محبوبیت آن در بین اکثر افراد شده است دیگر ویژگی‌های رنگ روغنی که باعث می‌شوند به فرق رنگ روغنی و رنگ پلاستیک و انواع آن پی ببرید شامل موارد ذیل می‌شود :

  • ضد آب
  • ضد زنگ
  • ضد خوردگی
  • قدرت پوشانندگی بسیار بالا
  • به صرفه و اقتصادی ( قدرت پوشش قوی‌ای که دارد باعث می‌شود تا با مقداری کمی از آن بتوانید حجم بالایی را نقاشی کنید )

نکته‌ای که در مورد این رنگ‌ها وجود دارد و اکثر افراد بر این باوراند که از نقص و معایب رنگ‌های روغنی است این است که زمانِ اجرای این رنگ‌ها نسبت به انواع دیگر همچون پلاستیکی، بیشتر است چرا که نقاشی ساختمان با رنگ‌های روغنی در چند مرحله انجام می‌شود هر مرحله نیز برای خشک و سفت شدن به مدت زمانی ( حداقل یک روز) نیاز دارد به زبانی ساده‌تر، نقاشی یک ساختمان که دیوارهای آن گچی باشد ( یعنی رنگِ روغنی نباشند که برای ترمیم دوباره بر روی آن‌ها رنگ روغنی بزنید) .

با رنگ روغنی به طور میانگین یک هفته زمان می‌برد یعنی کمترین پروسه زمانی برای اجرای این رنگ 4 الی 5 روز است آن هم برای خانه‌هایی که دیوارهای آن از قبل دارای رنگ روغنی باشند، بویِ بد به دلیل حلال آن که جزء فراورده‌های نفتی است( این بو بعد از خشک شدن رنگ از بین می‌رود) و سازگار نبودن با محیط زیست از دیگر معایب این رنگ هستند.

رنگ روغنی چند نوع دارد؟

رنگ روغنی ساختمانی در سه مدل که هر کدام خاصیت‌های جداگانه‌ای دارند تولید و توزیع می‌شوند و شاملِ :

  1. رنگ روغنی مات

رنگ روغنی مات نسبت به دو نوعِ دیگر ارازان‌تر است اما اجرای آن زمان بیشتری می‌برد همچنین شست‌وشوی آن به دلیل مات بودن سخت‌تر است پنهان شدن معایبی همچون پستی وبلندی‌ها و ترک‌های دیوار از مزایای رنگ مات هستند.

  • رنگ روغنی براق

ماندگاری بسیار بالا، پوشش دهی فوقق‌العاده، شست‌وشوی آسان، مزایای نوع براق هستند از نظر گروه مهندسی پردیس سازه که بیش از ده سال در کلیه امور ساختمانی تجربه و فعالیت دارند رنگ روغنی براق برای استفاده جهت رنگ آمیزی و نقاشی دیوارهای داخلی و سقف، مناسب نیست چرا که سطح براق آن نور رامنعکس می‌کند این امر موجب نمایان شدن ناهمواری‌ها، لکه‌ها و سطوح ترک خورده دیوارها می‌شودف بهتر آن است از این رنگ برای رنگ کردن چارچوب درب و پنجره و اشیاء فلزی استفاده شود.

  • رنگ روغنی نیمه براق

رنگ نیمه براق مابینِ نوع مات و براق قرار دارد یعنی ویزگی‌های هر دونوع را دارد مهم‌تررین مزیت نیمه براق این است که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود نسبت ترکیب روغن براق و مات را در آن تغیر دهید تا ویژگی‌های مدنظرتان بوجود آیند به طور مثال اگر دوس دارید رنِگ روغنی شما در عینِ داشتن مشخصاتِ نوع مات، براق نیز باشد می‌توانید کمی بیشتر رنگ روغنی براق را با نوع مات ترکیب کنید فقط نکته‌ای که در موردِ رنگ روغنی نیمه براق وجود دارد این است که هر بار باید رنگ را کاملاً هم بزنید در غیر این صورت، نوع مات به دلیل چگالی بیشتر ته نشین می‌شود و کیفیتِ کار از بین می‌رود.

حال که با انواع رنگ روغنی و مزایا و معایب آن آشنا شدید برای آنکه خود به فرق رنگ روغنی و رنگ پلاستیک و انواع آن پی ببرید به معرفی رنگ پلاستیکی می‌پردازیم.

رنگ پلاستیکی چیست؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره شد پایه و حلال رنگ‌های پلاستیکی، آب است، بتونه، ذرات پلاستیکی چسب( این چسب‌ها می‌توانند از انواع مختلفی همچون وینیل باشند) و رنگدانه، ساختار رنگ پلاستیکی را تشکیل می‌دهند این رنگ نیز همچون نوع روغنی تقریباً ضد آب هستند و در دو نوع زیر تولید و عرضه می‌شوند :

  1. نیمه پلاستیک

رنگ نیمه پلاستیک با اینکه دوام کمتری در برابر آب دارد بیشتر از نوع تمام پلاستیک برای نقاشی ساختمان استفاده می‌شود اگر نوع استاندارد و با کیفیت این نوع رنگ  تهیه و استفاده شود پوشانندگی بسیار قوی دارد همچنین دیوارها دچار ترک خوردگی نمی‌شوند.

  • کاملاً پلاستیک

رنگ کاملاً پلاستیک مقاومت بسیار بالایی در برابر آب دارد و به راحتی قابل شست‌وشو است قیمتِ این رنگ در مقابل پوشش دهی بسیار بالایی که دارد ارزان و اقتصادی است.

از دیگر ویژگی‌های رنگ پلاستیکی می‌توان موارد زیر را نام برد :

  • بعد از اجرا بعد از چند ساعت خشک می‌شود.
  • نیازی به زیر سازی قبلی ندارند.
  • تمیز شدن راحت
  • پوشش دهی قوی
  • پنهان کردن ناهمواری‌های دیار
  • قابل استفاده بر روی سطوح مختلف( چوب، آجر، سیمان، گچ، نقاشی‌های قدیمی دیوار و …)
  • قیمت مناسب
  • ماندگاری بالا

نکته: استادکاران و نقاشان ماهر و مجرب گروه مهندسی پردیس سازه این نکته را متذکر می‌شوند که چناچه ساختما و دیوار شما در معرض رطوبت و نم قرار دارد از خانواده رنگ‌های پلاستیکی به هیچ وجه استفاده نکنید چرا که ایراد بزرگِ رنگ‌های پلاستیکی با وجود دوام در برابر آب این است که در مقابل رطوبت و نم لایه لایه و بی‌کیفیت می‌شوند.

درخواست آنلاین نقاشی

برآورد هزینه نقاشی ملک شما رایگان!
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Step 1 of 2
محل مورد نظر انتخاب کنید
وضعیت موجود زیرکار نقاشی !
Click or drag a file to this area to upload.
لطفا در صورت امکان چند عکس از محل مورد نظر اپلود کنید.

جمع بندی

امیدواریم با این مقاله اطلاعات مفیدی درباره فرق رنگ روغنی و رنگ پلاستیک و انواع آن کسب کرده باشید چناچه در این باره نیاز به راهنمایی بیشتر یا استخدام نقاشان منصف و مجرب داشتیدمی‌توانید از طریق واتساپ با گروه عمرانی پردیس سازه مشورت کنید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح