مقاوم سازی پل و ارایه راهکارها

پل ها جزء سازه های مهم و درعین حال پر هزینه محسوب می شوند ،بعد از تکیه  گاه ها در ساخت پل پایه ها هستند که در زمان وقوع زلزله نیز بیشترین آسیب ها را دیده اند، و دارای اهمیت ویژه ای در ساخت پل هستند.

زلزله خسارت زیادی به سازه وارد می کند ،پل ها به دلیل درجه نامعین در برابر حملات بسیار آسیب پذیرند .

میزان جذب استهلاک و انرژی نقش بسیار مهمی در رفتار سازه خواهد داشت.

در رابطه با موضوع مقاوم سازی پل  نتایج محاسبات عددی و تحلیلی اجزاء محدود نشان می دهد که پایه های مقاوم سازی شده با CFRPدارای سختی دورانی بیشتری نسبت به پایه های تحت نیروی زلزله دارند.

بنابراین استفاده از پوشش CFRPدرپایه های کوتاه و بلند درافزایش سختی دورانی و کاهش میزان شکل پذیری دراین پایه ها موثر است .

همچنین نتایج نشان می دهد استفاده از پوششCFRPدر پایه های کوتاه وبلند باعث ظرفیت برشی در این پایه ها گردید است.

انواع خرابی پل ها .

  1. خرابی پل در اثر گسیختگی گسل یا روانگرایی خاک
  2. خرابی نشیمن  وانحراف روسازه در هردو امتداد طولی و عرضی
  3. فروریزی ،کج شدگی پایه های پل به علت خرا بی برش
  4. فروریزی دهانه پل بخاطر لغزش نشیمن
  5. خرابی دیواره پشتیبان کوله
  6. خرابی المان های سازه ای پل ها ناشی از زلزله
  7. خرابی پل های طراحی شده با روش آلاستیک

 معرفی کامپوزیت ها .

لمینت FRPورقه های به ضخامت چند میلی متر، که دارای مقاومت فوق العاده ای در یک یا دو جهت بوده  و با رزین مخصوص FRP به سطح بتن و یا فولاد چسبانده می شود.

لمینت FRP معمولا برای مقاوم سازی و افزایش مقاومت سازه های بتن مسلح و پیش تنیده به کار می رود و باعث افزایش سختی و مقاومت کاملا مشهود و کنترل و جلوگیری از ترک خوردگی در ناحیه پلاستیک اعضا می شود.

جنس ورق FRP وابسته به نوع کاربرد آن ها میتواند از جنس صفحات کربن شیشه آرامیه باشند که نوع کربن آن کاربرد بیشتری دارد و درعرض های 5و10 سانتی متری با طول نا محدود عرضه می شوند .

 سه نوع میلگردAFRP,GFRP,CFRPازانواع  تجاری آن هستند که در صنعت  ساختمان  نیز کاربرد دارند.

از این موارد بجای آرماتور های فولادی یا کابل های پیش تنیده  در سازه های بتنی پیش تنیده یا بتن پیش تنیده استفاده می شود.

مواد  FRPمواردی غیر فلزی و مقاوم در برابرخوردگی است که درکنار خواص مهم دیگری  همانند مقاومت کششی زیاد آن هارا برای استفاده به عنوان آرماتور مناسب می کند.از آنجایی که FRPها مصالحی ناهمسانگرد هستند نوع و مقدار فیبر دراین مورد(استفاده) سازگاری فیبرو کنترل کیفیت لازم هنگام ساخت آن نقش اصلی را در بهبود خواص مکانیکی آن دارد.

ستون ها ـ ماهیت ناگهانی شکست برشی باعث شده در سازه های مقاوم دربرابرزلزله یکی از مهم ترین الزامات به کارگیری تدابیری برای دوری ازانهدام برشی ستون هاباشد.

از آنجا که شکست برشی ستون همراه با ایجاد ترک های مورب در کل ارتفاع ستون  خواهد بود لذا در مقاوم سازی ستون های بتن در برابر برش لازم است  کل ارتفاع  ستون مقاوم سازی شود ،

ستون های بتن آرمه ممکن است در اثر برش آسیب پذیر باشند مهم ترین علت ها  ناکافی بودن خاموت ها، کوتاه بودن ستون ها، کمتربودن ظرفیت برشی اولیه قطع از نیروی برشی دارد ،در هنگام زلزله و نهایتا کاهش ظرفیت برشی قطع در هنگام زلزله میشود.

تیرها:

درزمان های قبل توجه کمتری به تیر ها نسبت به ستون ها در طرح های لرزه و ارزیابی می شد.

دربسیاری ازپل  ها تیرهای عرضی قوی تر از ستون ها هستند به خاطر بارهای وزنی و عمل کامپوزیتی که بار سازنده دارند ،

همچنین در بسیاری از پل ها نتیجه ی شکست تیر پل ها بسیار کمتر از نتیجه شکسته شدن پل می باشد.

روش های سنتی مقاوم  سازی پل ها .

مقاوم سازی با ژاکت های بتنی یکی از روش های سنتی و مرسوم مقاوم سازی پل ها  استفاده از ژاکت های بتنی است که این روش در مقاوم سازی ساختمان هم مورد استفاده  قرار میگیرد .

شیوه های نوین مقام سازی پل ها.

جدا گرها :

جداگرها به منظور جداسازی سازه از حرکات شدید زمین هنگام زلزله به کار می روند ، برخلاف ساختمان که جداسازی آن غالبا از روی فونداسیون انجام می پذیرد ، در پل ها این جداسازی ما بین روسازه و زیر سازه اعمال میگردد.

علت این امر نیروی اینرسی بسیار زیاد قسمت روسازه ( که شامل وزن عرشه می شود)

و همچنین سهولت اجرای آن می باشد

به طور کلی این جداگر ها در پل به دوصورت الاستومتریک (لاستیکی) و اصطکاکی به کار گرفته می شود .

این جداگرها به سبب سختی اندک وقتی زیر روسازه نصب می شوند موجب افزایش ارتعاش آزاد کل پل گشته  و انتظار می رود که این امر باعث کاهش نیروی زلزله وارد به سازه گردد.

جداگرهای لاستیکی، این جداگر ها از دهه هفتاد میلادی در سازه ها به کار  گرفته شده اند .

درپل ها به عنوان یک دستگاه تکیه گاهی( به نام نيوپرن)اکثرا به کار گرفته می شود.

لیکن به عنوان یک جداگر در تحلیل سازه پل به کار گرفته نمی شود.

استفاده از قید برای درز های انقطاع

کافی نبودن طول نشیمن گاه برای عرضه و از میان رفتن درز انقطاع یکی از علت های مهم فرو ریختن پل ها است .

برای جلوگیری از جدایی درز ها می توان از قیدها نیز استفاده کرد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

می توان با کاربرد بست های مناسب اتصال خوبی میان روسازه و ستون ها ایجاد کرد تا ازعرشه ستون ها  و فرو ریختن پل در نهایت جلوگیری کرد در واقع به نوعی مقاوم سازی پل ها به این شیوه انجام می شود     

برای سفارش کار مقاوم سازی لطفا درخواست کنید یا تماس بگیرید تشکر

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *