قوانین شهرداری در مورد بازسازی

قوانین شهرداری در مورد بازسازی :

بازسازی ساختمان به معنی انجام فعالیت‌هایی است که باعث مرمت، افزایش عمر مفید یا به اصطلاح جانِ دوباره بخشیدن به بخش‌های کهنه و فرسوده ساختمان می‌شود.

یعنی اسکلت اصلیِ ساختمان دست نخورده باقی می‌ماند و فقط ظاهر بیرونی و نمای داخلی ساختمان دستخوشِ این تغیرات قرار می‌گیرد .

مانندِ تعویض دیوارپوش و کف پوش‌ها، نقاشی دیوارها، جابجاییِ تیغه‌ها و دیوارهای داخلی، تعویض و مرمتِ نمایِ ساختمان و دیگر مواردِ این چنینی، موضوع مهمی که در رابطه با بازسازی ساختمان وجود دارد و اکثر مردم از آن بی‌اطلاع هستند قوانین شهرداری در مورد بازسازی است .

که در ادامه به شرح کامل آن می‌پردازیم .

برای بازسازی از قوانین شهرداری پیروی کنید ، زیرا :

بازسازی و تعمیرات ساختمان و بافت‌های قدیمی مراحل مختلفی دارد که برای بازسازی برخی از آن‌ها به دریافت مجوز نیاز دارید و ملزم به رعایت قوانین شهرداری هستید و در صورت عدم توجه به این قوانین مشمول پرداخت جریمه یا حتی تخریب بخشِ مرمت شده خواهید شد.

ساختمانی پردیس سازه جهت اطلاع شما در ادامه 3 بخش اصلی از ساختمان که برای تعمیر و بازسازی نیاز به اخذ مجوز و تاییدیه شهرداری دارند را بیان می‌کند :

  1. جابجایی و تغییر تیغه و دیوارهای اصلی بنا( بازسازی و دستکاریِ دیوارهای اصلی بنا مانندِ دیوارهای باربر باعث می‌شود تا پایداری و مقاومت ساختمان کاهش یابد لذا بایستی برای بازسازی یا ایجاد هر نوع تغییر در آن‌ها به شهرداری جهت اخذ مجوز مراجعه نمایید)
  2. بازسازی یا انجام عملیاتی که باعث کوچک شدن فضای اصلی پارکینگ یا جابجایی دیوارهای آن شود( تغییر کاربری) غیر قانونی است و لازم است قوانین شهرداری در مورد بازسازی پارکینگ رعایت شود.
  3. جابجا کردن و تغییر راه‌پله

برای مراجعه به شهرداری و اخذ مجوز جهتِ بازسازی به همراه داشتن مدارک زیر الزامی است :

  • ارائه اصل و کپی سند یا بنجاق ملک
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
  • مدارک( جوابیه) مربوط به بیمه و آتش‌نشانی
  • ارائه فرم و برگه درخواستِ مجوز بازسازی و تعمیزات به صورت کامل شده

توجه کنید اگر بنا و ساختمان شما بسیار قدیمی و جزء بافت‌های کهن باشد جهت باسازی آن باید به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنید.

قوانین شهرداری در مورد هزینه بازسازی و تعمیرات

قبل از بررسی این موضوع این نکته را در نظر داشته باشید که هیچگاه نمی‌توان به طور دقیق هزینه بازسازی یک بنا را مشخص کرد ، چرا که بخش‌های زیادی در تعین آن دخیل هستند مانندِ هزینه اخذ مجوزها، خریدِ مصالح ، مزدِ نیروهای کاری و خدماتی، پرداختِ هزینه شرکت یا پیمان‌کار و دیگر مواردِ مشابه.

در صورتی که شخصا برای بازسازی و تعمیر بنای خود اقدام کنید برای براورد هزینه، بایستی مکان‌هایی را که قصد بازسازی آن را دارید مشخص و سپس نوع و درجه کیفیت مصالح مورد نظر را انتخاب نموده بر اساس آن می‌توانید به طور تقریبی هزینه بازسازی را تخمین بزنید .

اما اگر تصمیم دارد بازسازی بنا و ملک خود را به شرکت یا فردِ دیگری( پیمانکار یا مجری ساخت) محول کنید . طبق قوانین شهرداری در مورد هزینه بازسازی موظف است در ابتدا و پس از بازدید از محل‌هایی که نیاز به تعمیر دارند با در نظر گرفتن ضریب خطا، به صورتِ تقریبی هزینه بازسازی را برای شما براورد کند.

برای بروارد و اطلاع از هزینه بازسازی، مشاوره در این باره و دیگر خدمات ساختمانی می‌توانید به مقاله‌های سایت پردیس سازه مراجعه کنید.

دستمزد بازسازی به دو صورت زیر پرداخت می‌شود :

  • کنترات

اغلب دستمزد بازسازی خانه و ملک‌هایی که متراژ بالا و تعمیرات زیادی دارند به صورت کنتراتی است پرداخت هزینه و دستمزد به صورت کنتراتی به نفع کارفرما و مالک است چرا که سازنده ( پیمانکار یا شرکت ساختمانی ) برای اتمام کار و دریافت به موقعِ کلِ مزدِ خود نهایتِ تلاش خود را می‌کند.  

  • روز مزد

پرداخت دستمزد به صورت روزمزد معمولا مناسب تعمیرات و بازسازی‌هایی است که متراژ کمی دارند زیرا در این نوع بازسازی‌ها پرداخت دستمزد به صورت متراژی برای پیمانکار یا شرکت ساختمانی به صرفه نیست.

قوانین شهرداری در مورد تغییر کاربری ساختمان

تغییر کاربری ساختمان نیز نوعی بازسازی است که بایستی طبق قوانین شهرداری عمل نمود منظور از کاربری ساختمان، نوع استفاده‌ای است که از بنا می‌شود ( مسکونی، تجاری یا اداری) در برخی موارد افراد پس از مدتی استفاده از ملک خویش به دلایل مختلفی قصد دارند .

نوع کاربری ملکِ خود را تغییر دهند به طور مثال تغییر ساختمان مسکونی به ساختمان تجاری برای چنین تغییری، مالک ملزم به رعایت قوانین شهرداری است . در غیر این صورت طبق” ماده 100 قانون شهرداری” مالک، متخلف محسوب و موظف به پرداخت جریمه و در برخی مواقع تخریب و بازگرداندن ملک به نقشه سابق می‌شود .

در ادامه به مراحل اداری و قوانین شهرداری برای تغییر کاربری ملک اشاره می‌کنیم :

  • مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی و بازسازی جهتِ ثبت درخواست

ثبت درخواست اولین اقدام برای تغییر کاربری ساختمان است که طی آن بایستی درخواستی مبنی بر مشخصات ملک، صاحب ملک و نوع کاربری مدنظر( چه نوع ملکی می‌خواهید تجاری، اداری یا مسکونی می‌خواهید) ارائه شود.

  • حضور یافتن نماینده دفاتر خدمات نوسازی و بازسازی جهتِ بازررسی از ملک و دستور صدور نقشه

بازرس یا نماینده‌ای از طرفِ دفاتر خدمات نوسازی یا شهرداری منطقه جهتِ صدقِ درخواست مالک و مشخصات ملک در محلِ مورد نظر حضور می‌یابد و پس از تایید، بازرس دستور صدور نقشه جدید برای تغییر کاربری ملک را صادر می‌کند.

  • تهیه و آماده سازی نقشه توسظ مالک

پس از صدور نقشه جدید بایستی مالک جهتِ طراحی نقشه اقدام کند و پس از ترسیم نقشه توسط طراحان، نقشه را به دفاتر نوسازی و بازسازی جهتِ کارشناسی و تایید آن ارائه دهد.

  • صدور پروانه ساخت ( مجوز ساخت ) جهتِ تغییر کاربری توسط دفاتر خدمات یا شهرداری منطقه

با تایید نقشه جدید، پروانه ساخت برای تغییر کاربری ملک صادر می‌شود آنگاه می‌توان شروع به انجام عملیات ساختمانی برای تغییر نوع کاربری ملک کرد.

برای کسب اطلاعات ببیشتر و دقیق‌تر در این باره، درخواست خدمات مربوط به بازسازی و دیگر خدمات ساختمانی و طراحی پروژه، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با مشاوران پردیس سازه ارتباط برقرار کنید.

در صورتی که به راهنمایی بیشتر در خصوص تعیین هزینه ساخت هر مترمربع نیاز دارید پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را مطالعه کنید :

جدول برآورد هزینه ساخت ساختمان مسکونی ویلایی

محاسبه آنلاین هزینه اخذ جواز ساخت ساختمان

محاسبه سود ساخت و ساز با جدول آنلاین

جدول آنلاین محاسبه مبلغ بلاعوض

محاسبه هزینه نقشه کشی آنلاین

طراحی ویلا به سبک مدرن

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح