نصب و هواگیری رادیاتور

نصب رادیاتور و طریقه هواگیری

نصب رادیاتور یا همان شوفاژ یکی از راه هایی است که برای سیستم گرمایشی ساختمان تعبیه می شود .

سیستم حرارتی رادیاتور در محلی به نام موتور خانه نصب شده و مسئولیت سیستم گرمایشی ساختمان را به عهده دارد.

قطعا شما هم تمایل دارید تا با نصب رادیاتور از این سیستم گرمایشی برای ساختمان خود استفاده کنید .

با ما همراه باشید تا از مزیت ها و نحوه کارکرد رادیاتور برای شما بگوییم.

نصب رادیاتور به چه صورت است؟

نصب رادیاتور در محلی به نام موتور خانه صورت می پذیرد. در این محل دیگر دستگاه ها مانند دیگ ، مشعل پمپ و .. نصب شده و حرارات به صورت سیال واسطه که آب است، منتقل می شود.

پس از آن پمپ داخل موتور خانه آب گرم را ه وسیله لوله کشی، به داخل اتاق ها می فرستد تا وارد رایاتور های مستقر در اتاق ها شود.

پس از این که رادیاتور ها گرما را به اتاق انتقال دادند، دمای آب کاهش می یابد. رادیاتور ها به صورت مجزا در اتاق ها نصب شده اند و به وسیله جریان هم رفت، گرما را به فضا منتقل می نمایند.

لازم به ذکر است که موتور خانه نیز به وسیله جریان هم رفت، آب گرم را به رادیاتور منتقل کرده، بدین صورت که آبی که اکنون گرمای خود را از دست داده است به وسیله لوله ها به موتور خانه بر گشته و برای جذب مجدد گرما، به دیگ  می رود. این سیکل به دفعات تکرار می شود.

طریقه هواگیری رادیاتور

مطمئناً تا این قسمت از مطلب با نحوه گرم شدن رادیاتور یا شوفاژ آشنا شده‌اید ( با به جریان افتادن آب در سیستم لوله‌کشی رادیاتور و گرم شدن آن باعث ایجاد گرما می‌شود )

مشکلی که گاهی اوقات پس از گذشت مدتی از کارکرد رادیاتورها پیش می‌آید این است که با وجود عملکرد ِ سالم لوله‌کشی و ساختار شوفاژ، گرمایی ایجاد نمی‌شود. در این مواقع بایستی اقدام به هواگیری رادیاتور کرد هواگیری اقدامی بسیار تاثیر گذار بر روی افزایش دما و عملکردِ صحیح رادیاتور است .

در ادامه برای اطلاع شما با زبانی ساده و روان نحوه هواگیری رادایاتور (شوفاژ) را آموزش می‌دهیم :

برای هواگیری احتیاج به پیچ مخصوص دارید البته می‌توانید از پیچ گوشتی یا آچار فرانسه نیز استفاده کنید به این صورت که شیر خروجی رادایاتور را پیدا کرده سپس پیچ مخصوص را بر روی قسمت مربع مانندِ آن گذاشته و برخلاف چرخش عقربه‌های ساعت بچرخانید .

در این صورت شیر خروجی رادیاتور باز می‌شود اگر این عملیات را به درستی انجام دهید هنگام باز شدن شیر به راحتی صدای خروج هوا را می‌شنوید .پس از خروج هوا، آب به جریان می‌افتد سپس دوباره با استفاده از پیچ مخصوص، شیر رادیاتور را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بسته به همین سادگی شما عملیات هواگیری رادیاتور را به اتمام رساندید .

رعایت دو نکته زیر برای هواگیری صحیحِ رادیاتور لازم است :

  حتما قبل از اقدام به هواگیری، سیستم پکیج یا موتور خانه را خاموش کنید تا رادیاتور سرد شود ، برا حصول اطمینان می‌توانید پره‌های رادیاتور را لمس کنید و از سرد بودن آن‌ها مطمئن شوید ( در صورت عدم توجه به این نکته هوای بیشتری وارد لوله‌های شوفاژ می‌شود )

جهت احتیاط و جلوگیری از ریزش آب و ایجاد آلودگی بهتر است پارچه یا وسیله‌ای را زیرِ رادیاتور قرار دهید.

آیا می توان به وسیله رادیاتور دمای اتاق را کنترل کرد؟

شما با نصب رادیاتور تنها می توانید هوای محیط را گرم نگه دارید. رادیاتور هیچ نوع موتور یا وسیله برقی در ساختار خود ندارد، پس با این توضیحات نمی تواند دمای محیط را کنترل کند.

با باز یا بسته کردن شیر رادیاتور یا در صورتی که شیر برقی سر راه لوله های رفت و برگشت نصب شده باشد و با ترموستات که روی دیوار اتاق یا پذیرایی نصب شده باشد میشه دما فضا کنترل کرد.

همچنین میزان رطبوت اتاق نیز با نصب رادیاتور قابل کنترل نمی باشد. اما شما باید بدانید که با گرم شدن هوای اتاق، در صد رطوبت موجود در فضا نیز کاهش می یابد.

اما باید بدانید که در صورتی که نصب رادیاتور انجام دادید، باید رطوبت مورد نیاز خود را به وسیله افزودن بخار به هوا، تامین نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیش تر می توانید با گروه مهندسی پردیس سازه در تماس باشید.

انواع رادیاتور ها و کار برد آن ها

رادیاتور ها از لحاظ شکل ظاهری به سه دسته تقسیم می شوند . همچنین جنس آن ها فولادی ، چدنی و آلومینیومی است.

  • رادیاتور پانلی

از ویژگی های این نوع از رادیاتور می توان به یکنواختی بیش تر در گرمایش نسبت به رادیاتور های پره ای، اشاره نمود. هم چنین سازگاری بصری با انواع طرح های دکوراتیو دارند.

نصب آن ها به صورت یکپارچه و از هر طرف میسر است و آب بندی خوبی دارند.

لازم به ذکر است که جنس آن ها از فولاد می باشد. امروزه این نوع از رادیاتور ها در کشور های اروپایی رواج بسیاری پیدا کرده است.

از معایب رادیاتور های پانلی می توان از احتمال زنگ زدن و سوراخ شدگی نسبت به انواع آلومینیوم آن نام برد. هم چنین در صورت بروز آسیب به این نوع رادیاتور ها ، هزینه بالایی باید جهت تعمیر آن صرف نمود. در واقع باید به طور کل پنل تعویض گردد.

  • رادیاتور پره ای

رادیاتور پره ای این امکان را به شما می دهد تا با اضافه و کم کردن هر پره، ارزش حرارتی مورد نظر خود را داشته باشید. (به ترکیب چند پره رادیاتور بلوک گفته می شود)

جنس این رادیاتور از آلومینیوم است. هم چنین در صورتی که پره ای آسیب ببیند یا سوراخ شود، می توان آن را تعویض نمود. و هزینه چندانی ندارد.

به علت جنس آلومینیومی آن، در مقابل زنگ زدگی، قدرت بالایی دارد.

  • رادیاتور فولادی

رادیاتور فولادی دانش فنی پیچیده ای نمی خواهد. زیرا تنها در دو مرحله ورق کاری و جوشکاری تولید می شود. جنس آن از ورق های فولادی است. که به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک تولید و به بازار صنعت ساختمان سازی ارائه می شود.

  • رادیاتور چدنی

رادیاتور چدنی مانند رادیاتور فولادی به صورت پره ای ساخته می شوند اما با جنس چدن. مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی دارند اما در مقابل ضربه شکننده و آسیب پذیر هستند.

  • رادیاتور آلومینیومی

این نوع از رادیاتور ها به علت جنس آلومینیومی که دارند نسبت به رادیاتور هایی با جنس چدن و فولاد، تبادل حرارتی بهتری دارند. هم چنین وزن آن ها سبک تر است اما قیمت بیش تر دارند .

در نظر داشته باشید که رادیاتور آلومینیومی گزینه مناسبی جهت استفاده در حمام می باشد.

در صورتی که قصد خرید و نصب رادیاتور را دارید می توانید با گروه مهندسی پردیس سازه در تماس باشید. تنها کافی است به سایت گروه مهندسی پردیس سازه مراجعه نموده و در خواست خود مبنی بر نصب رادیاتور را به ثبت رسانید.

شما نیز می توانید از لیست قیمت متریال و خدمات قابل انجام توسط گروه مهندسی پردیس سازه نیز دیدن نمایید.

این گروه همیشه با در نظر داشتن نیاز و بودجه مشتریف سعی داشته است تا رضایت هر چه بیش تر شما عزیزان را جلب نماید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح