رودهن امیر کبیر مهندس قدسی

چگونه بساز بفروش شوم؟

چگونه بساز بفروش شوم؟

ساخت و ساز یا به اصطلاح بساز بفروشی جزء مشاغلی است که از گذشته تا کنون یکی از پردرآمدترین و سودآورترین حرفه‌ها بوده است .

 طوری که اگر نگاهی به سرمایه داران سرتاسر جهان بیاندازید متوجه می‌شوید که حتماً بخشی از سرمایه خود را بر روی صنعت ساخت و ساز متمرکز کرده‌اند .

 بازدهی بسیار سریع سرمایه و سود کلان ، دو موردِ اغوا کننده بساز بفروشی است که هر فردی خصوصاً جوانان را در فکر ورود به این عرصه می‌اندازد .

البته این تعریف و نوع نگاه به ساخت و ساز همیشگی نیست و گاهی مشکلاتی همچون راکد شدن بازار مسکن که موجبِ خواب رفتِ سرمایه می‌شود .

در چنین اوضاعی با توجه به تورم و نوسانات بازار، شرایطِ سختی را برای سرمایه گذار بوجود می‌آورد یا اگر در بدو ورودِ این عرصه تجارب کافی و دانش لازم را نداشته باشید با شکست سنگینی مواجه می‌شوید.

پردیس سازه با توجه به سوابق و تجاربی که در زمینه کارهای عمرانی دارد در متن زیر سعی کرده با شرح و ذکر مطالب و نکاتی شما را در بدو ورود به این شغل یاری دهد.

اولین قدم برای شروع بساز بفروشی

اولین قدم برای ورود به عرصه ساخت و ساز این است که با توجه به سرمایه خود مکانی را برای ساخت انتخاب کنید که می‌توانید به صورت جداگانه خود زمینی را خریداری کنید یا به صورت شراکتی ملکی را جهت ساخت تهیه نمائید .

یعنی مشارکت در ساخت ( در چند سال اخیر به دلیل گرانی‌ها و نیاز به بودجه زیاد برای خرید زمین، اغلب ساخت و سازها به صورت شراکتی انجام می‌شوند )

آنگاه می‌توانید برای دریافت مجوز ساخت، طرح تفصیلی ( طرحی است که نحوه استفاده از زمین، مساحت دقیق آن، مشخصات مربوط به مالکیت و دیگر موارد این چنینی با توجه به معیارها و ضوابط طرح جامع شهری، مشخص و ثبت می‌شوند ) تهیه مصالح مورد نیاز و دیگر موارد مربوط به ساخت اقدام کنید.

ملک کلنگی بخرید!

ملک‌های کلنگی به خانه‌هایی گفته می‌شود که بر اثر قدمت زیاد کهنه و فرسوده شده‌اند و دیگر مناسب زندگی در جامعه امروزی نیستند ، می‌توان آن رابا قیمت مناسبی خریداری کرد چرا که پس از گذشت عمر مفید هر ساختمان، نرخ آن پایین می‌آید؟

همین دلیل بهترین گزینه برای شروع بساز بفروشی هستند . زیرا خریدار می‌تواند با تخریب بافت فرسوده اقدام به ساخت ساختمان چند طبقه کند که قطعاً سود زیادی را برای سرمایه گذار بدنبال دارد .

در ادامه چند نکته مهم در رابطه با خرید ملک کلنگی که باید مدنظر خریداران و سازندگان باشد را برای کسانی که می‌خواهند بساز بفروش شوند ذکر می‌کنیم

موارد زیر بر افزایش یا کاهش نرخ خرید ملک و در نهایت سودی که عایدِسازنده می‌شود تأثیر مستقیم دارند :

  • توجه به موقعیت و مکان ملک به امنیت، رشد، قدیم یا جدید بودن منطقه و اطراف ملک توجه شود .
  • متراژ ( از اصلی‌ترین موارد در هنگام خرید ملک، متراژ آن است سعی نید ملکی ارخریداری کنید عرض بیشتری داشته باشد )
  • ملک شمالی است یا جنوبی ( ملک و زمین‌هایی که شمالی هستند نیاز به نورگیر دارند که بایستی مقداری از متراژ مفید زمین را به آن اختصاص داد اما ملک جنوبی نیازی به نورگیر ندارد و گزینه مناسب‌تری برای ساخت و ساز هستند )
  • توجه به وجود طرح‌های عمرانی ملک، همچون میزان عقب نشینی و دیگر اصلاحی‌های این چنینی
  • متناسب بودن جانمایی ملک نسبت به جهتهای چهارگانه و معابر
  • مواردی همچون امکانات درمانی، خدمات رفاهی، فضاهای سبز و دیگر موارد این چنینی قابل دسترس باشند.

اگر سرمایه کافی برای بساز بفروشی ندارید با دو روش زیر اقدام به ساخت و ساز کنید :

  • مشارکت در ساخت و ساز ( بساز بفروشی ) را انتخاب کنید :

اگر می‌خواهید بساز بفروش شوید اما سرمایه کافی برای خرید زمین و ملک را ندارید بهترین راه‌حل، ساخت و ساز به صورت شراکتی است . این روش صاحب ملک بودجه کافی برای ساخت را ندارد و سازنده نیز فقط سرمایه ساخت را دارد و توانایی خرید ملک را ندارد .

 در این حالت مالک، ملکِ خود را در اختیار سازنده یا سرمایه گذار می‌گذارد و در سرانجام کار سهم خود را دریافت می‌کند .فقط در این نوع ساخت و ساز باید کلیه تعهداتِ دوطرف  مانند سهم‌الشرکه هرکدام، قبل از اقدام به ساخت گفته و برای جلوگیری از مشکلات و انتظارات نابجا در قالبِ یک قرارداد منعقد و درج شوند.

تعین سهم صاحب ملک و سازنده یا سرمایه گذار با توجه به مواردی همچون موقعیت، متراژ و قیمت ملک، تعداد طبقاتی که قرار است ساخته شوند، نوع مصالح و متریال‌هایی که برای ساخت استفاده می‌شوند و دیگر موارد مشابه مشخص می‌شود .

 جهتِ اطلاع بیشتر شما در زیر به چند نکته مهم در رابطه با این نوع ساخت و ساز اشاره می‌کنیم ( برای کسب اطلاعات کامل‌تر در این باره می‌توانید به مقاله نمونه قرارداد مشارکت این سایت مراجعه کنید ) :

  • اگر موقعیت ملکِ مالک خوب باشد یعنی به اصطلاح جزء مناطق بالا شهر محسوب شود سازنده بایستی مبلغی با عنوان بلاعوض به مالک پرداخت کند در صورتی که مالک و سازنده نتوانند بر روی مبلغی به توافق برسند یا اطلاعی در این باره نداشتند بنگاه املاک آن منطقه می‌تواند نرخ را تعین کند.
  • سهم‌الشرکه مالک و سازنده برای ساخت خانه‌های چهار طبقه مساوی است یعنی سهم طرفین 50- 50 خواهد بود.

در صورتی که تعداد طبقات ملک به 5 طبقه و بیشتر برسد سهمِ سازنده بیشتر می‌شود.

  • چناچه ملکِ مالک به صورت کلنگی باشد هزینه تخریبِ آن بر عهده سازنده است.
  • پرداخت هزینه‌ها و انجام کلیه امور مربوط به شهرداری همچون اخذ پروانه ساخت و دریافت پایان کار و دیگر مواردِ مرتبط بر عهده سازنده است.
  • پرداخت تمامیِ هزینه‌های مربوط به ساختِ ساختمان همچون ترسیم و طراحی نقشه‌کشی‌ها، نظارت‌ها، هزینه‌های مهندسی، معماری، کارگری و دیگر موارد این چنینی، خرید مصالح، نصب کلیه انشعابات( برق، آب و گاز) و دیگر موارد مرتبط به ساختِ ساختمان مربوط به سازنده است.
  • سازنده، مسئولِ بیمه و سلامت کارکنان ساختمان و آسیب نرسیدن به ساختمان‌های مجاور است.
  • سازنده بایستی زمانی را برای تحویل ساختمان به مالک مشخص کند چنانچه سازنده نتواند در زمان موعد ساختمان را تحویل دهد مؤظف به پرداخت جریمه به مالک می‌شود.

نوسازی و تعمیرات نوعی بساز بفروشی است :

با نوساز کردن و تعمیرات خانه‌ها می‌توانید به بساز بفروشی برسید، شما می‌توانید خانه‌هایی را که چند سال از ساختِ آن‌ها گذشته است خریداری کنید و با کشیدن دستی بر روی آن، آن را به شیوه‌های امروزی نوساز کرد.

 مانندِ تعویض درب و پنجره‌های قدیمی، تعویض نمایِ ساختمان، اجرای پکیج، تعویض کف‌پوش‌ها و دیوارپوش‌ها، اجرای نورپردازی‌های مدرن و دیگر مواردِ مشابه، با انجام چنین کارهایی می‌تواید خانه را با سود بیشتر بفروشید.

لحظه ایی با پردیس سازه :

امیدواریم که مطالب فوق توانسته باشد شما را در رسیدن به سوال چگونه بساز بفروش شوم؟ یاری و راهنمایی کرده باشد .

برگه های مرتبط با این برگه

از دیگر مقاله‌های ارائه شده از طرف پردیس سازه است . که مطالعه و فراگیری آن‌ها برای فردی که می‌خواهد به عرصه ساخت و ساز ورود کند ضروری است .

دنبال چه موضوعی هستید؟ لینک های زیر را کلیک کنید

جدول برآورد هزینه ساخت ساختمان مسکونی ویلایی

محاسبه آنلاین هزینه اخذ جواز ساخت ساختمان

محاسبه سود ساخت و ساز با جدول آنلاین

جدول آنلاین محاسبه مبلغ بلاعوض

محاسبه هزینه نقشه کشی آنلاین

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷۵ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح