کرسی چینی

کرسی چینی چیست؟

کرسی چینی اجرای عملیلات ساختمانی است که باعث بوجود آمدن دیواری مابینِ پی و دیوار اصلی بنا می‌شود ، که معمولاً با چیدن چند ردیف آجر بر روی پی می‌توان کرسی را اجرا کرد.

ممکن است با این تعریف کرسی چینی برای شما یک کار ساده تلقی شود اما چنین نیست و این عملیات نیز همچون سایر مراحل ساخت سازه اصول و قوانین خاص خود را دارد و هر گونه سهل انگاری یا اشتباه ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد ، شما می‌توانید با مطالعه ادامه این مطلب، کرسی چینی را به طور کاملاً اصولی و حرفه‌ای یاد بگیرید.

نکات کرسی چینی

معمولاً در زیر بناهای همکف بر  روی پی یا شالوده یک دیوار کوتاه به وسیله آجر ، اجرا خواهد شد. منظور از انجام این کار بیشتر ایجاد اختلاف ارتفاع بین کف خیابان با سازه است، این دیوار کوتاه در صنعت ساختمان سازی ، کرسی چینی نام دارد.

برای ایجاد کرسی چینی اکثراً از آجر فشاری 20 سانتیمتری استفاده می‌شود ، این دیوار باید در زیر سازه و در قسمت‌ِ دیوارهای اصلی، جداکننده و دورتادور کلِ بنا ساخته شود لازم به ذکر است که عرض دیوار کرسی چینی باید بیشتر از دیوارهای سازه باشد اما ارتفاع آن بنا به شرایط ممکن است کم یا زیاد باشد.

هدف از اجرای کرسی چینی چیست؟

مسطح کردن و از بین بردن شیبِ زمین بسیار مهم است چرا که نباید هیچ نوع سازه‌ای بر روی سطح شیب‌دار و زاویه‌داری بنا شود. و همچنین جلوگیری از نشست دیوارهای جدا کننده ساختمان در کرسی چینی اهمیت دارد.

ایجاد عایق رطوبتی نیز موردِ دیگری است که با ایجاد اختلاف ارتفاع خارج سازه و داخل سازه به کمک کرسی چینی قابل اجرا است. به صورت ذاتی و بنیادی اکثر افراد دوست دارند در سطح بالاتری از سطح زمین باشند ، از همین رو ساخت کرسی قبل از ساخت سازه برای بیشترِ افراد اهمیت دارد.

کرسی چینی چه اصول و قواعدی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم با استفاده از آجر دیوار کرسی چیده می‌شود ، البته می‌توان از بلوک سیمانی و سنگ لاشه نیز برای ایجاد کرسی چینی استفاده کرد .

در صورتی که آجر را برای اجرای کرسی انتخاب کردید باید از ملات ماسه سیمان استفاده کنید همچنین دقت کنید ، که آجرها زنجاب شده، فشاری و استاندارد باشند اما اگر بجایِ آجر، سنگ را انتخاب کردید باید سنگ لاشه مناسب و طبیعی را بِکار بگیرید .

ملات مورد استفاده برای کرسی چینی با سنگ لاشه می‌تواند ماسه سیمان یا باتارد باشد( ملات باتارد ملاتی است که از ادغام مصالحی همچون آهک، آب، ماسه و سیمان، تشکیل می‌شود این ملات بسیار مستحکم و مقاوم است .

اما ویژگی برتر ملات باتارد ضد آب بودنِ آن است که به دلیل وجود آهک می‌باشد یکدست، یکپارچه و تراز کردن سطح کرسی از دیگر اصول مهم در کرسی چینی است که حتماً باید رعایت و اجرا شود در غیر این صورت عایق رطوبتی ( پیش‌تر اشاره کردیم عایق شدن سطح سازه یکی از اهداف مهم کرسی چینی است ) .

در سطح کرسی و لایه زیرین بنایِ اصلی ایجاد نمی‌شود و امکان نفوذ آب ، نم و رطوبت بالا می‌رود ، برای تراز شدن سطح کرس باید ردیف و رج‌های دیوار کرسی با دقت چیده شوند .

مخصوصاً آخرین ردیف دیوار ، برای دقت بیشتر تراز و یکدست بودن سطح کرسی به وسایلی همچون شمشه، شیلنگ تراز و تراز نیاز است.

به این نکته توجه کنید اگر برای کرسی چینی از بلوک‌های سیمانی حفره‌دار استفاده کردید حتماً باید درون حفره‌ها را با ترکیب ملات و لاشه بپوشانید همچنین پیشنهاد می‌شود اگر زمین و محل کرسی چینی مرطوب و نمناک است.

جهتِ کرسی چینی از آجرهای رسی یا ماسه آهکی استاندارد استفاده کنید تا دیوار شما مقاومت و دوام بالایی داشته باشد.

زیر سازی سطح کرسی ( انجام عملیات زیر سازی برای هر مرحله از ساخت سازه قبل از اجرای عملیات عایقکاری نیاز است )

نیز با استفاده از ریختن ملات ماسه سیمان و صاف کردن آن با ماله صورت می‌گیردالبته توجه کنید که سیمان این ملات باید از نوع نرم باشد و سیمان سه برابر ماسه باشد سپس بعد از این عملیات هر دو طرف دیوار کرسی چینی را با اندود ماسه سیمان صاف و صیقلی کرد.

اندازه میانگین برای اندودی کردن هر دو طرف کرسی چینی تقریباً 20 سانتی متر است.( یعنی حداقل 10 و حداکثر 20 سانتیمتر ) اندود ماسه و سیمان مانع از ورود آب و رطوبت می‌شود.

مصالح مورد نیاز کرسی چینی و استاندارد ابعاد اجرای آن ” ضوابط و قوانین مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان”

مصالح ، ضوابط و قوانین زیر در مورد هر نوع سازه و بنایی یعنی ساختمان‌های محصور شده با کلاف یا بنایی ( بناهایی که با آجر ، بلوک سیمانی، سنگ یا ترکیبی از آن‌ها بنا شده است ) و ساختمان‌ها غیر مسلح، صدق می‌کند ، یعنی

استفاده از مصالح و رعایت ابعاد زیر برای کرسی چینی هر ساختمانی یکسان است که عبارت‌اند از :

  • ملات باتارد ( با رعایت این نسبت‌ها، ماسه 6 برابر آهک و سیمان باشد )
  • ملات ماسه و آهک ( با رعایت این نسبت که ماسه 5 قسمت باشد اما آهک 2  قسمت باشد)
  • ملات ماسه و سیمان ( ماسه چهار برابر سیمان باشد )
  • رعایت حداقل فاصله 300 میلیمتری سطح کرسی چینی از سطوح و کف فضای اطراف ( یعنی کرسی چینی باید از روی سطح پی تا کف دیگر سطح‌های پیرامون 300 میلیمتر بالاتر باشد )
  • پهنا یا عرض کرسی چینی باید حداقل 100 میلیمتر بیشتر از دیوار باشد ( یعنی عرض دیواری که قرار است بر روی کرسی چیده شود کمتر از کرسی چینی باشد )
  • حتماً جهت عدم نفوذ آب باید به اندازه 20 میلیمتر ملات ماسه سیمان بر روی سطح کرسی چینی ریخته و مسطح شود ( نسبت ماسه به سیمان 2 به 1 باشد )

اجرای مرحله به مرحله کرسی چینی

  1. با توجه به نقشه مکان دقیق دیوار‌ها را مشخص و سطح را تقریباً هموار و تمیز می‌کنیم.
  2. محل چیدن دیوار کرسی را خیس و سپس شروع به چیدن دیوار به صورت یک رگه می‌کنیم.
  3. پس از چیدن یک رگه دیوار کرسی، مهندس اجرا جهت بازدید و تأیید دیوار حضور می‌یابد.
  4. در صورت نظر مثبت و تأیید مهندس اجرا کرسی چینی را ادامه می‌دهیم.
  5. پس از اتمام کرسی چینی سطح کرسی را با یک لایه ملات( اگر این متن را از ابتدا مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید چه نوع ملاتی را استفاده کنید) می‌پوشانیم.
  6. در نهایت دیوار کرسی را با عایقی که از طرفین به اندازه تقریباً ده سانتیمتر پایینتر رفته باشد می‌پوشانیم تا عایق رطوبتی به خوبی اجرا شود.

سوالات متداول :

هدف از اجرای کرسی چینی چیست؟

مسطح کردن و از بین بردن شیب زمین بسیار مهم است چرا که نباید هیچ نوع سازه ایی بر روی سطح شیب دار و زاویه داری بنا شود و همچنین جلوگیری از نشست دیوارهای جدا کننده ساختمان در کرسی چینی اهمیت دارد.

جمع بندی

” این مقاله توسط مشاوران پردیس سازه جمع آوری و ارائه شده است “

در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان یا انجام کلیه امور ساختمانی از پی تا تحویل کلید یا طراحی هر نوع پروژه‌ای دارید ، این امکان برای شما فراهم است تا با مشاوران و متخصصانی که بیش ده سال در امور ساخت و ساز فعالیت دارند درخواست یاری و مشاوره کنید جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت پردیس سازه مراجعه نمایید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح