قرارداد مشارکت در ساخت

راهنمایی قرارداد مجری ساختمان

مجری ساختمان کیست؟

قبل از اینکه به موضوع اصلی یعنی ‌قرارداد مجری ساختمان بپردازیم بهتر است که ابتدا بدانید مجری ساختمان کیست؟

مجری ساختمان یا پیمانکار، فردی است که بر روند اجرایِ صحیح ساخت بنا یعنی کیفیت انجام مراحل ساخت، رعایت تمامِ مقررات، قوانین و ضوابطِ ملی ساختمان و شهرسازی، نظارت می‌کند و گزارشات لازم را به ناظر ساختمان ارجاع می‌دهد در کل مجری ساختمان پاسخگوی ناظر ساختمان است .

 یعنی از همان ابتدا که مسئولیت ساخت یک سازه را برعهده می‌گیرد باید نقشه‌های ساختمان را به طور کامل بررسی و مطالعه کند سپس اگر نقشه ساختمان بدون نقص بود اجازه شروعِ ساخت را صدور کند.

در مقدمه بالا به طور مختصری با مجری ساختمان و وظایف آن آشنا شدید.

حال بهتر است که قراراد مجری ساختمان و موارد مرتبط با آن را نیز بدانید که در ادامه به طور کامل به آن پرداخته شده است.

 متن زیر مقاله‌ای معتبر و گردآوری شده از طرف گروه مجرب و باسابقه پردیس سازه است.

مجری ساختمان مؤظف به انجام چه کارهایی است؟

برای منعقد کردن صحیح و بدون اشکالِ قرارداد مجری ساختمان لازم است که با وظایف مجری ساختمان آشنا شوید.

به طور کلی هر مجری دارای دو نوع وظیفه است که عبارت‌اند از :

  1. وظایف عمومی

وظیفه‌های عمومی یا پیمان عمومی برای همه مجریان ساختمان یکسان است مانند موارد زیر :

  • بررسی نقشه‌های ساختمان ( در صورتی که نقشه دارای اشکال باشد مشکل و نقص را به مهندس ناظر ارجاع داده تا برای حلِ آن اقدام شود )
  • توجه به رعایت قوانین ملی ساختمان و رعایت مقررات شهرسازی ( اگر مسئول انجام پروژه در رعایت این مقررات کوتاهی کند مجری ساختمان مؤظف به گزارش آن به مهندس ناظر و مالک اصلی است )
  • توجه به مصالحی که برای ساخت استفاده می‌شوند ( در صورت استفاده از مصالح بی‌کیفیت و نامرغوب، گزارش آن را تهیه و به ناظر ارائه دهد )
  • با توجه به بند 1، 3، 7 و 15 بیمه کیفیت را برای مراحل مختلف ساختمان انجام دهد.
  • دیگر وظیفه‌های عمومی مشابه موارد ذکر شده بالا که هر مجری مؤظف به انجام آن‌ها است.
  • وظایف خاص
انواع قرارداد

وظیفه‌های خاص یا شرایط خصوصی که در قرارداد مجری ساختمانبین صاحب ملک و مجری ذکر می‌شوند شامل ذکر قراردادهای زیر است :

  1. قرارداد پیمان

قرارداد پیمان به این معنی است که برخی اوقات صاحب ملک یا کارفرما فرد یا شرکتی را تعیین کرده تا مدیریت روندِ اجرای مراحل ساخت پروژه ساختمانی را برعهده بگیرد که در اکثر موارد همان مجری ساختمان این وظیفه را برعهده می‌گیرد که حتماً باید در قرارداد ذکر شود.

  • قرارداد بدون مصالح

مجری ساختمان مؤظف به تهیه مصالح و اجاره ماشین آلات لازم نیست.

  • قرارداد با مصالح

قرارداد با مصالح یعنی تهیه مصالح باکیفیت و استاندارد جهت بکارگیری در مراحل ساخت ساختمان برعهده مجری است.

دستمزد و حق‌الزحمه در قرارداد مجری ساختمان چگونه تعیین می‌شود؟

حق‌الزحمه پیمانکار یا مجری ساختمان نرخ کاملاً مشخصی ندارد چرا که روز به روز برقیمت ساخت و مصالح ساختمانی و مزد نیروی کاری افزوده می‌شود .

اما با توجه به نوع قراردادی که منعقد شده است ( پیمانی، بدون مصالح یا بامصالح )

 می‌توان دستمزد مجری ساختمان را تقریباً براورد و تعیین کرد، دستمزد مجری ساختمان با توجه به نوع قرارداد به شرح زیر است :

  • حق‌الزحمه قرارداد پیمانی

دستمزد قرارداد پیمان در سال‌های گذشته به صورت تعیین یک نرخ واحد بوده اما به دلیل نوسانات اخیر بازار که بر قیمت مصالح ساختمانی نیز تأثیر گذاشته است

اخیراً حق‌الزحمه قراردادهای پیمانی به صورت درصدی مشخص و در قرارداد ذکر می‌شود یعنی صاحب ملک و مجری بر سر درصدی از کلِ هزینه مصرفیِ ساخت بنا به توافق می‌رسند .

به طور مثال در متن قرارداد مجری ساختمان ذکر می‌شود که در پایان کار باید 30% از کلِ هزینه‌های صرف شده برای ساختِ بنا به مجری طرح پرداخت شود.

  • حق‌الزحمه قرارداد بدون مصالح

در این نوع قرارداد همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم

 تهیه تمامیِ مصالح مصرفی ساختمان برعهده صاحب ملک و کارفرما است و مجری طرح فقط دستمزد اجرای مراحل ساخت بنا را از کارفرما دریافت می‌کند .

معمولاً مبلغ و دستمزد قراردادبدون مصالح به صورت توافقی است یعنی کارفرما و مجری طرح برای هر مرحله از ساخت، مبلغی را به صورت توافقی در متن قرارداد درج می‌کنند.

  • حق‌الزحمه فرارداد بامصالح

تعیین دستمزد مجری طرح در قرارداد با مصالح از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که مجری یا پیمانکار مؤظف به خرید کلیه مصالح مورد نیاز برای ساخت کلِ سازه است .

 به همین دلیل حتماً باید در متن قرارداد مجری ساختمان نوع، جنس و دیگر موارد مرتبط با مصالح مصرفی( منظور از مصالح کاشی، سرامیک، شن، ماسه، آجر، سفال و دیگر موارد این چنینی است)  مشخص شوند . سپس با توجه به این موارد نرخ یا درصد مشخصی در قرارداد ذکر شود.

نکات مهمی که بهتر است قبل از بستن قرارداد با مجری ساختمان بدانید :

  • توجه کنید که عقد قرارداد با مجری ساختمان یا شرکت‌های ساختمانی تعرفه واحدی ندارد

اما اصولاً شرکت‌های ساختمانی دستمز و حق‌الزحمه بیشتری را نسبت به یک مجری ساختمان مطالبه می‌کنند که اتفاقاً اخیراً به دلیل مطمئن‌تر بودن شرکت‌های ساختمانی بسیاری از افراد بدون توجه به اختلاف قیمت با شرکت‌ها قرارداد منعقد می‌کنند.

( بهتر است قبل از عقد قرارداد با هر کدام از این دو نوع گزینه، تحقیقاتی را مبنی بر خوش قول و مطمئن بودن آن‌ها انجام دهید )

  • در قرارداد با مجری ساختمان می‌توانید کلِ سازه را به دو قسمت سفت کاری و نازک کاری تقسیم کنید و برای هرکدام قراردادی جداگانه منعقد کنید و هر کدام را به مجری طرح جداگانه‌ای بسپارید  اما پیشنهاد مشاوران و متخصصان شرکت پردیس سازه این است

که از بستن این نوع قرارداد خودداری کنید چرا که بر اساس تجربه دیگر کارفرمایانی که چنین قراردادی را منعقد کرده‌اند قرادادهای مجزا فایده‌ای نداشته و تنها موجب اتلاف وقت و صرف هزینه بیشتر خواهد شد.

  • حتماً قبل از بستن قراداد با مجری طرح یا شرکت‌های ساختمانی، راجع به آن‌ها تحقیق کنید و سعی کنید با پیمانکار و شرکت باتجربه‌ای قرارداد امضا کنید.

“در پایان نیز اگر سؤال یا ابهامی در این باره داشتید یا نیاز به راهنمایی و مشاوره در رابطه عقد قرارداد با مجری ساختمان، ساخت تمامی مراحل بنا، طراحی پروژه و دیگر خدمات این چنینی داشتید می‌توانید از افراد باتجربه این حیطه در پردیس سازه درخواست مشاوره داشته باشید “

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح