عیار سیمان چیست؟

سیمان از جمله مصالحی است که در صنعت ساختمان‌سازی بسیار پر کاربرد است ، یعنی تقریبا در اکثر مراحلِ ساخت ، سیمان به شکل‌های گوناگونی حضور دارد اغلب کسانی که شناخت و آگاهیِ نسبی‌ با ساخت‌ و ساز دارند.

با این ماده آشنایی دارند اما نکته مهمی که در رابطه با این موضوع وجود دارد و برای بسیاری از شماها مبهم است عیار سیمان است . چرا که در تیپ‌ها و درجه بندی‌های مختلفی ساخته می‌شود و هر نوع از آن برای مرحله خاصی از سازه کاربرد دارد.

به همین دلیل پردیس سازه مقاله‌ای کامل با این عنوان را در متن زیر ارائه داده است و پیشنهاد می‌شود اگر سوال یا ابهامی در این باره دارید ادامه مطلب را دنبال کنید.

عیار سیمان چیست؟

در ابتدا قبل از شرح عیار سیمان، لازم است ذکر شویم که سیمان انواع گوناگونی دارد ، این مقاله متنی جمع‌آوری شده توسط مشاوران و متخصصان شرکت ساختمانی پردیس سازه صرفاً جهت آشنایی شما با بیشترین عیار سیمان یعنی انواع سیمان پرتلند و سیمان پوزولانی است .

که در بخش‌های مختلف ساخت موردِ استفاده قرار می‌گیرد اگر با خواندن این متن پرسش یا ابهامی داشتید می‌توانید به صورت کاملاً رایگان با مشاوران سایت پردیس سازه گفت‌وگو کنید. سیمان خود به تنهایی ماده ای چسبنده است که جامدات و ذرات را به یکدیگر متصل می‌کند .

از ترکیب مصالحی همچون رس، اسیدهای معدنی، سیلیس و دیگر مصالح آهکی در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگرادی، ماده‌ای به نام کلینکر تشکیل می‌شود . با ذوب و خرد کردن این ماده و ترکیب آن با مقدارهای مشخص شده سنگ گچ ، عیار سیمان در درجه و تیپ‌های گوناگون ساخته می‌شود .

برای ساخت سیمان پوزولانی نیز باید به کلینکر ، پوزولان و گچ اضافه شود هر بخش از ساختمانبه عیار سیمان در تیپ‌های مشخص و معینی نیاز دارد که در زیر جهت اطلاع شماانواع آن را معرفی خواهیم کرد :

  • سیمان تیپ یک
  • سیمان تیپ دو
  • سیمان تیپ سه
  • سیمان تیپ چهار
  • سیمان تیپ پنج
  • سیمان پوزولانی
  • سیمان آمیخته
  • سیمان بنائی
  • سیمان گوگردی
  • سیمان پرآلومین ( برقی )
  • سیمان سرباره‌ای ضد سولفات
  • سیمان نسوز
  • سیمان ضد آب
  • سیمان آهکی
  • سیمان ضد آب
  • سیمان سفید
  • سیمان چاه نفت

معرفی و تشریح عیار سیمان تیپ یک ، دو و سه

  • تیپ یک

سیمان پرتلند معمولی یا همان تیپ یک برای اجرای کارهایی مناسب است که بتن خاصی را نمی‌طلبد ، یعنی بتن ساده برای اجرای کار کافی است مانند ساخت و اجرای پیاده‌رو، مخزن لوله‌های آب، ملات‌های بنایی و دیگر موارد این چنینی، عیار سیمان تیپ یک در سه کلاس ۵۲۵-۱، ۴۲۵-۱ و۳۲۵-۱ تولید و روانه بازار شده است. هر چقدر این عددها بالاتر باشد مقاومت سیمان نیز بالاتر است.

  • تیپ دو

سیمان اصلاح شده نامِ دیگر این نوع سیمان است تفاوت بارزی که این نوع سیمان نسبت به سیمان تیپ یک دارد ، این است که سیمان تیپ دو دیرتر از تیپ یک سفت می‌شود ، متخصصان پردیس سازه در این حوزه پیشنهاد می‌کنند. از این نوع سیمان در مناطق کوهستانی یا زمانهایی که هوا سرد است استفاده نشود این سیمان برای سازه‌های عظیم بهترین پیشنهاد است.

  • تیپ سه

مهم‌ترین نکته‌ی قابل ذکرِ سیمان تیپ سه، سرعت بسیار بالای آن در سفت شدن است ، یعنی بسیار زودگیر است به همین دلیل با نامِ سیمان زودگیر نیز معروف و شناخته شده است ، اینکه سیمان بدلیل ساختارش با سیمان تیپ یک بسیار شباهت دارد .

از این رو بسیاری از افراد تصور می‌کنند که می‌توان از سیمان تیپ یک بجایِ سیمان تیپ سه استفاده کنند اما به شما توصیه می‌کنیم که این تصورات را در ذهن خود پاک کنید زیرا تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند.

به طور مثال سیمان تیپ سه پس از استفاده با گذشت تقریباً یک هفته ، مقاومت و استحکام بسیار بالایی بدست می‌آورد ، در صورتی که اگر سیمان تیپ یک را استفاده کنید باید حداقل چهار هفته زمان تلف شود .

تا همان مقدار مقاومت تیپ سه را پیدا کندالبته برخی نیز با افزودن سیمان بیشتر به سیمان تیپ یک ، ویژگی‌های تیپ سه را در آن ایجاد می‌کننداما باز پیشنهاد می‌شود اگر لازم است از همان تیپ سه استفاده شود. استفاده از این نوع عیار سیمان برای کسانی کارایی بهتری دارد که قصد دارند قالب‌ها را زودتر باز کنند یا قصد دارند بلافاصله بعد از بتن ریزی بار گذاری را شروع کنند .

در ضمن قابل ذکر که سیمان تیپ سه در هوای گرم و سرد قابل استفاده است اما دقت کنید اگر هوا یخبندان و بسیار سرد بود از ضد یخ مخصوص بتن در ترکیب آن استفاده کنید.

معرفی و شناخت عیار سیمان تیپ چهار و پنج

  • تیپ چهار

بتن دیرگیر اصطلاح دیگری است که برای سیمان تیپ چهار بکار می‌رود این نوع سیمان بدلیل اینکه دیرگیر است ( دیر سفت می‌شود ) .

برای کارهایی استفاده می‌شود که بسیار حجیم هستند یا طول دیوار در آن‌ها زیاد است زیرا در این نوع سازه‌ها نباید سیمان زودگیر باشد ، تا در صورت لزوم برای بار دوم نیز بتوان آن سطح را سیمان زد به طور مثال نیاز است که دیوارهای استخر را چندین بار به صورت لایه لایه بتن ریزی کرد ، اگر سیمان زودگیر باشد یعنی زود سفت شود بارِ دوم سیمان را به خود نمی‌گیرد. استفاده از سیمان تیپ چهار در ساختار بتن باعث می‌شود تا بتن در دماهای بالا مقاومت خود را حفظ کند.

  • تیپ پنج

به سیمان تیپ پنج، سیمان ضد سولفات می‌گویند آن هم به دلیل اینکهدر سازه‌هایی بکار برده می‌شود که امکان برخورد با سولفات را داشته باشند بعنوان مثال اگر سازه در معرض برخورد و تقابل با آب قرار داشته باشد در معرض حملات املاح سولفاتی قرار می‌گیرد در اینگونه موارد بهترین انتخاب، سیمان تیپ پنج است البته تاکید می‌شود اگر محیط سازه شما دارای دو نوع یون یعنی یون سولفات و یون کلر است حتماً باید آزمایش‌های لازم انجام گیرد و سرخود و بدون اطلاع از این نوع عیار سیمان استفاده نشود.

سیمان پوزولانی چیست؟

حال که با انوع عیار سیمان آشنا شدید بهتر است که سیمان پوزولانی را نیز بشناسید ، چرا که بدلیل به‌صرفه بودن و اقتصادی بودن در صنعت ساخت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد این سیمان خود به تنهایی خاصیت چسبندگی را همچون سیمان‌های پرتلند (تیپ ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) ندارد، اما در کارخانه‌ها و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص آن را به ذرات بسیار ریز تبدیل میکنند .

سپس با در معرض رطوبت قرار دادن آن طی واکنش‌های شیمایی با کلسیم هیدروکسید در دمای معمولی، خواص سیمان یعنی چسبندگی را در سیمان پوزولانی ایجاد می‌کنند در انتها و سرانجام کار، مقاومت و استحکام سیمان پوزولانی نسبت به سیمان پرتلند بیشتر است.

سوالات متداول :

سیمان تیپ 5 جیست؟

سیمان تیپ 5 را همان سیمان ضد سولفات می گویند زیرا در سازه هایی به کار برده می شود که امکان برخورد با سولفات را داشته باشند .

عیار سیمان چند نوع است؟

سیمان پوزولانی

سیمان آمیخته

سیمان بنائی

سیمان گوگردی

سیمان پرآلومین ( برقی )

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح