آشنایی با ماده 100 قانون شهرداری

ماده 100 قانون شهرداری ، قوانین ثبت شده‌ای است

جهتِ رسیدگی به امور غیرقانونی یا تخلفات ساختمان سازی،

 به بیان ساده‌تر، ماده 100 قانون شهرداری برای کسانی وضع شده است که مرتکب خطاهای سازه‌ای و تخلفهای ایمنی در حوزه ساختمان‌سازی می‌شوند.

یعنی تخلفاتی که صورت گرفته به این ماده ارجاع و در آنجا توسط اعضای کمیسیون موردِ بررسی قرار می‌گیرد، نماینده‌هایِ شورای شهر، شهرداری، دادگستری و فرمانداری اعضای اصلی این کمیسیون را تشکیل می‌دهند و برای تخلفات تصمیم‌گیری می‌کنند ( البته نماینده شهرداری در این کمیسیون فقط به دلیل ارائه برخی از توضیحات حضور دارد و حق رأی دادن را ندارد ).

ماده 100 قانون شهرداری چیست؟

همانطور که در مقدمه به طور خلاصه اشاره کردیم ماده 100 قانون شهرداری یک کمیسیون است جهتِ رسیدگی به تخلفات ساختمانی،

این کمیسیون در شهرداری هر منطقه‌ای مستقر می‌شود، روندِ رسیدگی به تخلفات در این کمیسیون به این صورت است که پس از گزارش تخلف ساختمانی، کمیسیون برای شخص و صاحب ملک پرونده تشکیل می‌دهد.

 و مالک نیز لایحه دفاعیه ( دفاعیه باید به صورت کتبی باشد ) خود را ارائه می‌دهد آنگاه رسیدگی به پرونده در ماده 100 قانون شهرداری شروع می‌شود.

( در هنگام رسیدگی به پرونده نیازی به وجود مالک نیست مگر در مواقع نیاز ).

پس از بررسی پرونده و صدور رأی مالک( صاحب ملک، وکیل یا قائم مقامِ مالک) می‌تواند حداکثر تا بعد از ده روز به رأی صادره اعتراض نماید.  پس از اعتراض برای بارِ دیگر پرونده به جریان می‌افتد اما این بار پرونده توسط کمیسیون ماده 100 قانون شهرداریِ دیگر که افراد دیگری نیز مسئول بررسی آن هستند موردِ بازررسی قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه در این مورد این است که این دفعه رأی صادر شده بدون برگشت است و نمی‌توان اعتراضی به آنوارد کرد یعنی کاملاً قطعی است.

  • نکته :

در صورتی می‌توان برای بار دوم به رأی صادره و تجدید نظر شده اعتراض کرد که فرد مطمئن باشد رأی صادر شده برخلاف قوانین و ضوابط ساختمانی است در این صورت می‌توان اعتراض خود را طبق ” بند ب ، ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری” به این دیوان ارائه داد.

چه تخلفاتی به ماده 100 قانون شهرداری ارجاع می‌شوند؟

مشاوران پردیس سازه به منظور آشنایی با ماده 100 قانون شهرداری ، تخلفات مربوط به این کمیسیون را به زبانی ساده در متن زیر ارائه داده است .

  • ساخت سازه بدون دریافت مجوز و پروانه ساخت

 احتمالاً می‌دانید که قبل از شروع به ساخت بنای جدید یا بازسازی ساختمان حتماً باید اقدام به دریافت مجوز و پروانه ساخت کنید ، در صورتی که بدون مجوز شروع به ساخت‌وساز یا بازسازی کنید کارِ شما تخلف محسوب شده و جهتِ بررسی به کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری انتقال داده می‌شود و روندِ اجرای کارِ شما تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود،

 عموماً تخلفات سازه‌ای در این مورد به شکلِ یکی از حالت‌های زیر است و رأی صادره کمیسیون در هر حالتی متفاوت است :

  1. ساخت سازه بدون مجوز ساخت است اما تمامی ضوابط فنی و بهداشتی شهرسازی رعایت شده است (رأی صادره در این مورد بنا به رأی و نظرِ اعضای کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری می‌تواند تخریب سازه یا جریمه باشد مقدار جریمه نیز بستگی به متراژ ملک و موارد این چنینی دارد ).
  2. ساخت سازه بدون مجوز ساخت و بدون رعایت قوانین فنی و بهداشتی باشد ( در صورتِ بروزِ چنین تخلفی رأی صادر شده، تخریب سازه و بنا خواهد بود ).
  • ایجاد و احداث بنا خارج از چهارچوب و قوانین پروانه و مجوز ساخت

رأی و حکم کمیسیون در این مورد همانندِ رأی و حکمِ گزینه اول است ( ساخت سازه بدون اخذ مجوز ساخت ).

  • عدم ساخت پارکینگ یا استفاده غیر مجاز از آن ( مانندِ مسکونی کردنِ پارکینگ یا عدمِ استفاده از آن )

رأی صادره از طرف اعضای کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری در رابطه با عدمِ ساخت پارکینگ، اغلب صدور جریمه و اصلاح دباره پارکینگ است، مگر اینکه اصول و قوانین فنی و بهداشتی آن رعایت نشده باشد در این صورت حکم به تخریب پارکینگ صادر می‌شود.

دیگر تخلفاتِ ساختمانی که به ماده 100 قانون شهرداری ارجاع داده می‌شوند :

  • تغییر کاربری غیر قانونی

اخیراً شهرداری‌ها ، هنگام صدور پروانه ساخت هر ساختمانی، نوع کاربری را نیز مشخص خواهند کرد بر فرض مثال ، هنگام صدور مجوز بنا ، متذکر می شوند که بنا مسکونی است در صورتی که بعدها از بنا بعنوان سازه تجاری یا محل کسب استفاده شود تخلف محسوب می‌شود ، و جهت بررسی به کمیسیون ارجاع  می‌شود و بنا به رأی اعضا ممکن است بنا تعطیل شود.

  • مستحکم نبودن سازه

اگر ضوابط و قوانین بهداشتی و فنی رعایت نشده باشد دستور تخریب بنا صادر می‌‌‌‌شود.

توجه نکردن به رعایت نکات و ظابطه‌های بهداشتی، فنی و شهرسازی در ساخت سازه باعث رأی صادره در این مورد همانند حکم گزینه بالا ( مستحکم نبودن سازه ) است.

  • تعرض به گذرگاه‌ها و معبر‌های شهری

این تخلف به این منظور است که مالک، مازادِ بر زیربنای مشخص شده در مجوز ساخت، اقدام به ساخت بنایِ اضافی کند ، یعنی متراژ بیشتری از متراژ مشخص شده در مجوز را بسازد این نوع تخلف مربوط به ماده 100 قانون شهرداری می‌شود، رأی صادر شده توسط این کمیسیون به شرحِ دو موردِ زیر است :

  • پرداخت جریمه ( در صورتی که متراژِ اضافی تصرف شده توسط مالک ضرری نداشته باشد، نظرِ اعضای کمیسیون پرداخت جریمه خواهد بود )
  • تخریب سازه ، در صورتی که مالک متراژ بیشتری را تصرف کرده باشد و علاوه بر آن ضوابط و قوانین بهداشتی و فنی شهرداری را نیز رعایت نکرده باشد یا اینکه قبلاً در این مورد، مالک برای جبران خسارت مؤظف به پرداخت جریمه شده باشد اما جریمه را پرداخت نکرده باشد حکمِ صادره تخریب سازه خواهد بود.
  • چشم پوشی و نادیده گرفتن تخلفات ساختمانی توسط مهندس ناظر

اگر مشخص شود که ناظر سازه تخلفات را نادیده گرقته است کمیسون ماده 100 قانون شهرداری گزارشی بر این مبنا، به دفتر نظام مهندسی ارسال می‌کند تا در رابطه با تخلف ناظر تصمیمات لازم گرفته شود.

جمع بندی

مطلب فوق توسط مشاوران پردیس سازه صرفاً جهت آشنایی با ماده 100 قانون شهرداری برای شما همراهان گرامی ارائه شده است ، به این امید که ابهامات شما در این باره رفع شده باشد در صورتی که پرسشی در این باره داشتید می‌توانید از مشاوران و متخصصان که بیش از ده سال در حالِ فعالیت در امور ساخت و طراحی پروژه‌های ساختمانی هستند درخواست راهنمایی و مشاوره کنید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح