محاسبه بساز بفروش

مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا

مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا

مجوز یا پروانه ساخت از عمده‌ترین مسائل مربوط به ساخت‌و ساز است که قبل از شروع به ساختِ سازه باید جهتِ دریافت آن اقدام کرد،

صدور مجوز به صورت کتبی از طرفِ شهرداری هر شهر به متقاضی اعطا می‌شود

البته دریافت مجوز و پروانه ساخت فقط مختص به زمان شروعِ یک بنای جدید نیست بلکه اضافه کردن طبقات بیشتر یا تغییرات عمده در ساختمان نیز نیاز به اخذ مجوز دارند اما تغییرات کوچک مشمول دریافت مجوز نیستند.

ما در این مطلب قصد داریم تا مواردِ مربوط به مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا را بررسی و نقد کنیم و پیشنهاد می‌کنیم

اگر پرسشی در این باره دارید ادامه مطلبِ زیر که کاری است گروهی از طرف متخصصان و مشاوران پردیس سازه با بیش از یک دهه تجربه و فعالیت در حوزه‌های ساخت و طراحی پروژه‌های ساختمانی را مطالعه نمایید

البته توجه کنید که مجوز هرمنطقه و شهری با توجه به شرایط آن مکان تدوین و صادر می‌شود به همین لازم است که حتماً جهتِ کسبِ اطلاعات دقیق و ثابت به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید.

آشنایی با دو اصطلاح علمی مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا :
  1. برگ سبز( تعهد) معماری: پس از مرحله دستور نقشه( یکی از مراحل دریافت مجوز است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت) مهندس معمار با توجه به ضوابط شهرداری نقشه را طراحی می‌کند این برگه بعنوان ضمانت نقشه به دفاتر الکترونیکی یا شهرداری ارسال می‌شود ارسال این نقشه به شهرداری به این معنی است که مهندس طراح، تأیید کرده که نقشه را باتوجه و براساس مقرارت ملی و کاملاً اصولی، طراحی کرده است.
  2. مفهومِ مبحث 19 و 6 ساختمان سازی: تهیه چک لیست‌های مبحث 19 و 6 بارگذاری و زلزله، یکی از مدارکی است که برای اخذ پروانه و مجوز ساخت لازم است این دو مبحثِ مقرارت ملی ساختمان به بکارگیری و نصب مواردی همچون پنجره‌های دوجداره، عایق کاری دیوارها، عایق کاری تأسیسات، کانال‌های هوا و دیگر مواردِ این چنینی پرداخته است همچنین بارهای وارده( بار سیل، بار برف، بار بارن و چندین موردِ این چنینی دیگر)به ساختمان و موارد مشابه دیگر را بررسی می‌کند.
برای دریافت و گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا باید چه مراحلی را طی کرد؟

هر صاحب ملکی به دلخواه، می‌تواند دریافت مجوز را به پیمانکار خود بسپارد

یا خود اقدام به دریافت آن نماید حال برای آنکه بیشتر با نحوه دریافت مجوز و چگونه طی کردن مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا آشنا شوید،

مراحل دریافت مجوز را قدم به قدم شرح می‌دهیم :

  1. پرداخت عوارض نوسازی و شهرداری: اولین قدم برای دریافت مجوز این است که عوارض ملکِ خود که مربوط به شهرداری است را پرداخت کنید چرا که برای مراحل بعدی نیاز است، فرمِ مربوط به پرداخت عوارضی‌ها را همراه خود داشته باشید.
  2. تشکیل پرونده: شما با مراجعه به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک منطقه خود و درخواست تشکیل پرونده جهت دریافت مجوز برای ساخت، تخریب یا نوسازی، دومین مرحله را پشت سر می‌گذارید از جمله مدارک و فرم‌هایی که برای این مرحله نیاز است شاملِ این موارد: فتوکپی و اصل سند مالکیتِ ملک، فتوکپی و اصل شناسنامه و کارت ملیِ مالک، فرم و برگه‌های مربوط به تسویه شدن عوارضی‌های سال‌های گذشته و سال جاریِ ملک و نوشتن درخواست‌نامه به صورت کتبی برای صادر کردن مجوز ساخت، می‌شوند.
  3. درخواست بازدید: با درخواست بازدید، شهرداری کارشناسی را جهتِ بازدیدِ ملکِ شما برای رؤیت و مشخص کردن شرایطِ دقیق ملک مانندِ ابعاد صحیح و دقیق، تشخیص پَخ داشتن یا نداشتن و دیگر موارد این چنینی، اعزام می‌کند و کارشناس گزارش‌های دُرست و دقیق ملکِ شما را به شهرداری ارائه می‌دهد.
  4. دستور نقشه: پس از بازدید ملک شما، شهرداری دستور نقشه را می‌دهد در این مرحله ایراد و نقص‌های( منظور از ایراد و نقص متراژ دقیق، پخ بودن، قِناس بودن و دیگر موارد این چنینی است) ملکِ شما از طریق بازدید کننده( کارشناس شهرداری) اصلاح شده و در دستور نقشه ذکر می‌شوند در دستور نقشه با توجه به اندازه دقیق زمین، مساحت هر طبقه و تعدادِ طبقات مجاز ذکر می‌شود سپس این دستور به طراح نقشه اصلاحی یا مهندس معمار تحویل داده می‌‌‌‌‌‌‌شود.
  5. طراحی معماری نقشه: طراحی نقشه مهم‌ترین بخش مربوط به مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا است مهندس طراح، نقشه را با توجه به دستور نقشه شهرداری، طراحی می‌کند آنگاه نقشه با ضوابط آتش نشانی و شهرداری تطابق داده می‌شود سپس نقشه‌ها جهتِ بررسی شدن به دفاتر خدمات الکترونیکی ارسال می‌شوند در صورتی که نقشه برای بار دیگر نیاز به اصلاح داشته باشد دوباره نقشه به دفتر مهندسی بازگردانده می‌شود تا اصلاحات دوباره انجام و مورد تأیید دفاتر الکترونیکی قرار گیرد
  6. عوارض تراکم شهرداری: بعد از مرحله طراحی معماری نقشه و برطرف شدن ایرادهای عنوان شده از طرف دفاتر خدمات الکترونیکی، عوراض تراکم شهرداری با توجه به مواردی همچون نوع کاربری ملک و متراژ و اندازه هر طبقه، مشخص می‌شود( پرداخت این عوراضی‌ها بر عهده مالک است و تسویه با اداره مالیات صورت می‌گیرد) با پرداخت این عوارضی، تأییدیه‌ای از طرف اداره شهرداری با این مضمون که عوارضی تسویه شده است به شما داده می‌شود آنگاه می‌توانید قدمِ بعدی دریافت مجوز را بردارید.
  7. پیش نویس مجوز: رسیدن به مرحله پییش نویس مجوز یعنی دیگر به سرازیری مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا رسیده‌اید برای تهیه پیش نویس شما باید دوباره به دفاتر خدماتِ خود مراجعه کنید و درخواست مشخص شدن ناظرِ ملکِ خود را کنید با مشخص شدن ناظر این دفاتر خدماتی شما را به همدیگر معرفی می‌کند و قراردادی مابینِ شما و ناظر بسته می‌شود از جمله مدارکی که نیاز است تا مالک برای مرحله پیش نویس همراه خود داشته باشد عبارت‌اند از،
  8. برگه سبز
  9. برگ مهر شده چهار رشته( سازه، برق، مکانیک و معماری)
  10. سهمیه( برگ سبز) ناظر و قراردادِ ناظر و مالک
  11. تأییدیه نما
  12. برگه تعهد رعایت اصلاحیه
  13. برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک( مهندس خاک و پی)
  14. تأییدیه خاک
  15. چک لیست‌های مبحث 19 و 6 بارگذاری و زلزله
  16. فایل‌های مربوط به نقشه سازه، مکانیک و برق
  17. چاپ مجوز: بعد از اتمام مراحل بالا و تهیه مدارک موردِ نیاز پیش نویس مجوز دیگر نوبت به چاپ مجوز می‌رسد در این مرحله نقشه‌ها بررسی و کنترل می‌شوند و پس از تأیید نیاز است تا تأییدیه‌هایِ رئیس طرح تفصیلی منطقه، رئیس صدور پروانه در منطقه، معاون شهردار منطقه و شهردار منطقه نیز صادر شوند آنگاه مجوز چاپ شده و در دفتر خانه به مالک اعطا می‌شود.

لطفاً توجه کنید که مراحل دریافت مجوز و پروانه ساخت اصلاً دشوار نیست .

برخی از افراد رفتن به دنبال جواز ساخت را یک کارِ گنگ و بسیار وقت‌گیر می‌دانند اما در واقعیت اینطور نیست چرا که با برداشتن اولین قدم، قدم و مرحله بعدی توسطِ شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیکی برای شما توضیح داده می‌شود و جای استرس و نگرانی برای شما باقی نمی‌ماند.

چه زمانی نیاز به مجوز و پروانه تغییر نقشه است؟

در صورتی که در زمان ساخت سازه به هر دلیلی در اجرای طراحی معماری نقشه تغییر ایجاد کردید لازم است که حتماً اقدام به دریافت پروانه تغییر نقشه کنید.

توجه کنید که کلیه مراحل پروانه تغییر نقشه سازه همانندِ مراحل اداری برای گرفتن مجوز برای ساختمان یا ویلا است .

یعنی تمامِ مراحلی که در این مقاله ذکر شده باید برای دریافت پروانه تغییر نیز طی شوند.

دانستنی‌هایی که باید درباره دریافت مجوز ساختمان یا ویلا بدانید :
  • بهترین زمان مناسب برای اقدام به دریافت مجوز ساختمان فصل‌های سرد یعنی پاییز و زمستان است چرا که در این فصل‌ها به دلیل سرما و بارندگی‌های زیاد، نمی‌توان شروع به ساختِ ساختمان کرد به همین دلیل بهترین موقع برای دریافت پروانه ساخت است.
  • در صورتی که تعداد طبقات شما بیش از پنج طبقه باشد حتما باید آزمایش خاک را انجام دهید البته کارشناسان این مورد را به شما در مرحله پیش نویس مجوز، متذکر خواهند شد.
  • مدت زمان اعتبار مجوز و پروانه ساخت یا به اصطلاح تاریخ انقضای مجوز تا دو سال است و بعد از این مدت دیگر اعتباری ندارد و باید برای تمدید آن اقدام کنید.
گرفتن مجوز ساختِ ساختمان یا ویلا چه ویژگی و مزیت‌هایی دارد؟

پس از طی کردن مراحل اداری برای گرفتن مجوز ساختمان یا ویلا خیالتان از بابت مواردِ زیر آسوده می‌شود :

  • قانونی بودن ساخت و ساز
  • بیمه بودن ساختمان یا ویلا در برابر حادثه‌هایی همچون آتش سوزی یا حوادث ساختمانی دیگر
  • بهره‌مند شدن از تسهیلات و وام‌های بانکی
  • عدم آسیب به ساختمان‌های اطراف و مجاور به دلیل ارائه راه‌حل و راه‌کارهای مناسبِ مهندس ناظر

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح