لوله کشی

انواع لوله کشی آب و فاضلاب

لوله کشی آب

همه ما می دانیم که آب مورد نیاز هر ساختمان از طریق لوله کشی آب تامین می شود . در حین لوله کشی آب باید توجه کنید که کلیه اصول و نکات ایمنی رعایت شود تا پس از اتمام کار مشکلی به وجود نیاید یا شما متحمل ضرر و زیاد مالی نشوید.

جهت لوله کشی آب ، شما می توانید به گروه مهندسی پردیس سازه مراجعه نمایید و از مشاوران و متخصصین این گروه یاری جویید.

در ادامه با انواع لوله ها و نحوه اجرای صحیح لوله کشی آب آشنا می شویم .

انواع لوله ها برای لوله کشی آب

در ابتدا باید بگوییم که رعایت استاندارد در انتخاب لوله برای لوله کشی آب ، مزایای بسیاری دارد. لوله کشی آب استاندارد، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و در آینده منجر به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود.

انتخاب لوله برای لوله کشی آب ، بر اساس کاربرد ساختمان صورت می پذیرد. اجرای صحیح لوله کشی آب نیز جزو مواردی است که باید به آن توجه و دقت کرد. زیرا در صورت عدم رعایت اصول و استاندارد ها ممکن است آب از لوله ها نشتی کرده و خسارات جبران نا پذیری را به همراه خواهد داشت.

به طور کلی جنس لوله هایی که در ساختمان سازی جهت لوله کشی آب استفاده می شود شش مورد است :

  • لوله های گالوانیزه
  • لوله های چدنی
  • لوله های پلی پروپیلن
  • لوله هایPVC
  • لوله های پنج لایه
  • لوله های پلی اتیلن

لوله گالوانیزه

به طور کلی لوله های گالوانیزه به دو دسته لوله های فولادی و لوله های آهنی تقسیم بندی می شود. لوله های از فولاد نرم ساخته شده و در برابر مواد اسیدی از مقاومت بالایی بر خورد دار نیستند و به مرور دچار خوردگی خواهند شد. از لوله های فولادی بیش تر برای لوله های فاضلاب سرویس بهداشتی مورد مصرف قرار می گیرند.

لوله های گالوانیزه به علت این که دچار خوردگی و رسوب می شوند، امروزه کم تر در صنعت ساختمان سازی جهت لوله کشی آب استفاده می شود . آن ها وزن سبکی دارند و به رنگ خاکستری می باشند . هم چنین مقاومت فشاری بالای دارند .

لازم به ذکر است که امکان اتصال این نوع از لوله ها با جوش وجود ندارد. زیرا دودی غلیط از خود متصاعد می کند که علاوه بر خطر داشتن برای محیط زیست، برای سلامتی انسان نیز خطرناک است.

https://www.instagram.com/pardissazeh/

لوله پلی پروپیلن

ظاهر لوله پلی پروپیلن مانند پلاستیک فشرده است. این لوله بیشتر به سبز یا سفید معروف می باشد . لوله سبز علاوه بر وزن سبکی که دارد، مقاومت بسیار بالایی در برابر یخ زدگی ، ضربه ، رسوب ، خوردگی و پو سیدگی دارد.

لازم به ذکر است که مواد اسیدی و بازی معدنی ، به آن ها آسیبی وارد نمی کنند. همچنین مقاومت فشاری این لوله ها بسیار بالا می باشد.

لوله چدنی

همان طور که از اسم لوله چدنی مشخص است ، جنس آن از چدن می باشد. که با توجه به مکانی که قرار است از آن از لوله چدنی استفاده شود،ابعاد، اشکال، اتصالات و نوع آلیاژ آن متفاوت ساخته و تولید می شود.

لوله چدنی مقاومت بالایی در برابر تحمل فشار دارد و نسبت به لوله های آهنی کم تر دچار فرسایش می شود . یکی از معایبی که این لوله دارد این است که در برابر مواد شیمیایی در فاضلاب دچار خوردگی می شود اما نسبت به لوله فلزی، قیمتی ارزان تر دارد.

لوله چدنی به دلیل معایبی که دارد امروزه زیاد مورد استقبال ساختمان سازان قرار نمی گیرد.

لوله PVC

لوله PVC یکی از پر کاربرد ترین نوع لوله های در صنعت ساختمان سازی است. علاوه بر انعطافی که از خود دارند ، دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود.

وزن سبک لوله PVC و نصب آسان آن از مزایای این لوله به شمار می آید. لوله پلیکا که امروزه ما در بازار مواد و مصالح می بینیم از جمله لوله های PVC است . رنگ لوله PVC معمولا طوسی ، سفید و زرد است.

اگر قصد دارید که لوله کشی آب ساختمان خود را انجام دهید ، لوله PVC با نظر به قیمت مناسب و ارزانی که نسبت به سایر لوله های دارد ، گزینه مناسبی می باشد.

اما شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران گروه مهندسی پردیس سازه تماس حاصل نمایید.

از دیگر مزایای لوله پلیکا می توان به این اشاره نمود که مقاومت بالایی در برابر مواد های اسیدی و بازی دارند. همچنین رنگ و بوی آب را تغییر نمی دهند و رسوب پذیری آن ها بسیار پایین است.

لوله پنج لایه

لوله پنج لایه از نوعی پلیمر به نام پلی اتیلن ساخته شده است. البته تنها لایه بیرونی و درونی این لوله از این جنس می باشد. به علت آلومینیوم به کار رفته در لوله پنج لایه، مقاومت فشاری بالایی دارد.

همچنین لوله پنج لایه مقاومت بالایی در برابر خوردگی بر اثر مواد اسیدی و بازی دارد. این نوع لوله دچار زنگ زدگی نیز نمی شود.

از لوله پنج لایه جهت لوله کشی آب در ساختمان ها زیاد استفاده می شود. به علت ظاهر مناسبی که این لوله دارد می توان از آن به صورت رو کار و توکار استفاده نمود. لازم به ذکر است که از لوله پنج لایه قارچ و باکتری رشد نخواهد کرد.

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن در بازار مواد و مصالح به لوله PE شناخته می شود. جنس این لوله از نوعی ترموپلاستیک به نام پلی اتیلن است.

قابلیت انعطاف پذیری این لوله ها، این شرایط را فراهم آورده تا بتوان در مکن های مختلف از آن استفاده نمود. این لوله های قیمت مناسبی دارند وبه نظر جایگزین مناسبی برای سایر لوله های جهت لوله کشی آب می باشند.

با این که انعطاف بالایی دارند اما آب از آن نشت نمی کند . این لوله های گزینه مناسبی جهت لوله کشی زیر سینک آشپزخانه یا لوله های تعبیه شده در زیر زمین می باشد.

در صورتی که می خواهید لوله کشی آب ساختمان خود را انجام دهید، می توانید به سایت گروه مهندسی پردیس سازه مراجعه کرده و در خواست خود را ثبت نمایید.

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح