پیمانکار خاک برداری

هزینه خاکبرداری

هزینه خاک برداری هر متر مکعب از 85 هزار تومان تا 120 هزار تومان بدون حمل خاک در تهران و هر شیفت کاری بر اساس نوع خاک از محل مشخص می شود .

عملیات خاک بر داری به مجموعه کارهایی گفته میشود که برای آماده سازی زمین برای ساخت ساختمان ، فعالیت های عمرانی و راه انجام می شود که همراه با جا نمایی خاک ، خاکریزی و خاک برداری است .

انواع خاک از نظر خاک برداری

  • خاکهای نباتی

به خاکهای فرسوده و سست گفته می شود که در آن ریشه گیاهان و درختان وجود دارد و دارای عدم مقاومت است که برای تحمل بار مناسب نیست و برای رسیدن به خاک مناسب نیاز به خاک برداری با عمق زیاد است.

  • خاکهای دستی

خاکهای دستی به خاکهایی گفته میشود که آماده شده است تا پی ساختمان ( شناژ و فنداسیون ) بر روی آن اجرا شود که در میان آن اجر و نخاله هم وجود دارد و برای خاک برداری نیاز به برداشت عمیق نمی باشد .

خاک طبیعی بکر ( دج )

به خاکی گفته می شود که دارای مقاومت و تحمل بار بالا است و برای اجرای پی ( فنداسیون و شناژ ) بر روی آن مناسب است و برای خاک برداری نیاز به برداشت عمق زیاد نیست.

  • خاکبرداری ، روسازی و اسفالت
  • خاکبرداری و تسطیح رگلاژ با بیل مکانیکی
  • زدن ترانشه در انواع بستر های خاکی

شروط بازدید

1مقاومت خاک خاکبرداری

2 استفاده ار کلنگ هیدرولیکی ( پیکور )

3حمل خاک و مشخصه دپو ان ( کیلومتر تخلیه خاک )

خاک برداری

برای شروع ساخت هر بنایی اولین قدم خاکبرداری آن محل است که به منظور مسطح و یک دست شدن سطح زمینی که قرار است سازه بر روی آن بنا شود اجرا می‌شود.

این عمل بسته به نوع خاک با روش‌ها و دستگاه‌های متفاوتی انجام می‌شود پیمان کارِ بنا باید اصول خاکبرداری همچون اینکه تا چه سطح و عمقی از زمین باید خاکبرداری شود را طبق نقشه و نظر مهندس طراح نقشه پیش ببرد.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که این عملیات را هنگامی باید اجرا کنید که بلافاصله بعد از آن دیگر مراحل مربوط به ساخت را شروع کنید .

حداکثر زمانی که مجاز است تا مرحله بعد از این عملیات را شروع کنید دو روز است در صورتی که پس از گذشت این زمان شروع به ساخت نکردید بارِ دیگر باید زمین را بازدید کرده و در صورت نیاز خاکبرداری مجدد انجام گیرد.

پارگراف بالا فقط خلاصه و چکیده‌ای از نحوه انجام و شروع به عملیات خاکبرداری است

در صورتی که علاقمندِ به این موضوع مهم هستید می‌توانید ادامه این متن را مطالعه کنید که به نظر ما هم خواندن آن خالی از لطف نیست چرا که این مرحله از مراحلی است که در استحکام سازه شما نقشِ بسیار پررنگی دارد .

و در ضمن متنی جمع آوری شده و مطمئن از طرف گروه پردیس سازه است که چندین سال در حالِ فعالیت در زمینه مراحل ساختمانی است.

خاک برداری یعنی چه؟

همانطور که اشاره کردیم مرحله اولیه ساخت هر بنایی ، خاکبرداری است با اجرای این عملیات زمین عاری از هر گونه، سنگ ( ممکن است سنگ سخت و بزرگ باشد یا قلوه سنگ و حتی سنگ‌های ریزتر ) بُن و ریشه گیاهان و درختان و دیگر موارد این چنینی می‌شود .

به زبانی ساده‌تر خاکبرداری به پر کردن گودی و چاله‌ها و فرونشاندن پستی و بلندی‌های یک زمین و در نهایت یکدست کردن آن زمین می‌گویند.

و باعث می‌شود تا زمین هموار و آماده پی ریزی و اجرای فونداسیون شود فردی که مسئول اجرای این عملیات است باید بسیار دقیق و طبق نقشه عمل کند و با سهل انگاری باعث خاکبرداری بیش از حد یا کمتر نشود چون که در کیفیت ادامه روند ساخت و ساز تأثیر بسزایی دارد.

آیا خاکبرداری همان گودبرداری است؟

خیر این دو کلمه هدفی یکسان ( به منظور هموار سازی زمین اجرا می‌شوند ) اما معنای متفاوتی دارند ، گود برداری زمانی اجرا می‌شودکه خاکبرداری و حفاری تا عمق نهایتاً 55 تا 60 سانتیمتری انجام شده باشد اما باز هم همان زمین نیاز به حفاری داشته باشد در این زمان خاکبرداری متوقف و گود برداری شروع می‌شود .

که این عملیات نیز همچون خاکبرداری می‌بایست طبق نقشه و باتوجه به جنس و نوع خاک به وسیله دستگاه‌های مخصوص ( البته خاکبرداری بناهایی که زمین نسبتاٌ همواری دارند با دست نیز امکان پذیر است اما در گود برداری بسیار به ندرت حفاری با دست امکان پذیر استکه این مورد نیز باعث تفاوت این دو عملیات می‌شود ) انجام شود همچنین گودبرداری بیشتر برای بناهای بزرگ، سازه‌هایی که نیاز به پارکینگ بزرگ دارند همچون پاساژهای تجاری و دیگر موارد این چنینی انجام می‌شود.

بررسی جنس خاکِ انواع زمین‌ها از لحاظ خاکبرداری

  • زمین و خاک نرم

خاکبرداری زمین‌های نرم یا به اصطلاح نرم بیلی ( مانندِ خاک‌های شنی و ماسه‌ای ) نسبت به انواع دیگر زمین‌ها بسیار راحت و آسان است سادگیِ این کار به حدی است که با بیل و کلنگ ، بدون فشار زیادی به راحتی کنده می‌شود و نیازی هم به صرفِ هزینه‌های هنگفت جهتِ بکارگیری ماشین‌های صنعتی ومخصوص نیست.

  • زمین و خاک‌های لجنی

منظور از زمین لجنی، خاک‌هایی است که از دانه‌های ریزی، حاویِ آب و نم ، تشکیل شده باشد مشکلی که این نوع خاک‌ها دارند این است که سرعت خاکبرداری در آن کم است چرا که لجنی بودن خاک باعث می‌شود تا راندمانِ کاری کارگران پایین بیاید همچنین به دلیل وزن زیاد ماشین آلات مخصوص نمی‌توان از آن‌ها جهتِ اجرای خاکبرداری استفاده کرد (ماشین آلات صنعتی وزنِ ثقیلی دارند این امر باعث فرو رفتن آن‌ها در میان لجن می‌شود).

  • زمین و خاک‌های سفت ، سخت و سنگی

از نامِ این نوع زمین می‌توان فهمید که خاکبرداری سختی دارد ، انجام این عملیات در مکان‌هایی که بناهای ساختمانی وجود دارد با بولدوزر مدلِ دی 9 امکان پذیر است اما در صورتی که سازه در جایی دور از سازه‌های دیگر باشد نیازمندِ مواد منفجره مخصوص جهتِ اجرای خاکبرداری است ، خاک‌های این چنینی معمولاٌ به طور یکسانی از سنگ‌های سخت و خشنی پوشیده شده‌ است ( بسیاری از افراد زمین‌هایی که حاوی سنگ‌های بزرگ، مانندهِ قلوه سنگ‌های عظیم، هستند را با زمین‌های سنگی اشتباه میگیرند که تصوری کاملاٌ اشتباه است ).

  • زمین‌ و خاک‌های دج

خاک‌های دج ، زمین‌هایی هستند که با کلنگ و بیل می‌توان خاکبرداری آن را انجام داد اما بسیار سخت‌تر از نوع زمین‌های نرم می‌باشد به نحوی که وقتی کارگر با بیل یا کلنگ به این نوع زمین ضربه می‌زند جایِ بیل و کلنگ بر روی ان باقی خواهد ماند و فقط همان مقدار، خاک از روی زمین کنده می‌شود که به آن ضربه وارد شده است و بواسطه همین امر انجام این عملیات زمانبر است مگر اینکه از نیروی کاری بیشتری استفاده شود.

  • زمین‌ و خاک‌های کلنگی

راحتی و ساده بودنِ خاکبرداری این نوع زمین، مابینِ نوع زمین‌های نرم، لجنی ( نه به سادگیِ این دو مورد ) و زمین‌های دج ( نه به سختی این نوع زمین ) است کارگران می‌توانند این عملیات را با بیل و کلنگ به سر انجام برسانند.

آیا اجرای عملیات خاکبرداری خطرناک است؟

بله ، خاکبرداری نوعی حفاری است که ممکن است در اثر رعایت نکردن نکات ایمنی باعث شود خطرات جانی و مالی جبران ناپذیری مانندِ موارد زیر را به دنبال داشته باشد :

  • سقوط افراد به داخل منطقه حفاری شده
  • سقوط و ریزش خاک، سنگ یا دیگر اشیاء مشابه بر روی کارگران در حالِ کار
  • ممکن است حفاری‌هایی که برای خاکبرداری ایجاد می‌شوند موجب آسیب به لوله‌های زیرزمینی‌ای همچون گاز و آب شود.
  • تخریب و آسیب رسیدن به بناهای اطراف در اثر حفاری
  • سقوط ماشین آلات به داخل محل خاکبرداری شده
  • سقوط افراد ناآگاه و وسایل نقلیه( در صورت تردد وسایل نقلیه در نزدیکیِ محلِ خاکبرداری) به داخل مکانِ خاکبرداری

موارد ذکر شده تنها بخشی از خطراتی بود که جان و مالِ افراد را تهدید می‌کند برای جلوگیری از به وقوع پیوستن این احتمالات حتماٌ باید به موارد ایمنی همچون، چیدن موانع با رنگ متضاد خاک ، دورتا دور محلِ اجرای عملیات، توجه به وضعیت آب و هوای منطقه ( اگر هوا بارانی باشد زمین خیس و لغزنده می‌شود و باعث ریزش خاک ، لغزش مشین آلات و موارد این چنینی می‌شود ) توجه به بودنِ لوله‌های آب ، برق ، گاز و چندین موردِ مشابه دیگر توجه شود.

دنبال چه موضوعی هستید؟ لینک های زیر را کلیک کنید

جدول برآورد هزینه ساخت ساختمان مسکونی ویلایی

محاسبه آنلاین هزینه اخذ جواز ساخت ساختمان

محاسبه سود ساخت و ساز با جدول آنلاین

جدول آنلاین محاسبه مبلغ بلاعوض

محاسبه هزینه نقشه کشی آنلاین

لطفا به این برگه امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح