آموزش مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد 1403

مراحل ساخت ساختمان با جزئیات :

در پروژه های ساختمانی، اینکه از اول بدانیم ساخت ساختمان شامل چه مراحلی بوده و ترتیب مراحل به چه صورت است باعث می شود که :

  • احتمال خطا و در نتیجه هزینه دوباره کاری کاهش یابد.
  • در هر مرحله، تجهیزات مورد نیاز مرحله بعد پیشبینی و تهیه شود.
  • تداخل اتفاق نیفتد و پروژه سریع تر پیش رود.
  • انجام کار نظم گرفته و بهبود یابد.
  • مدیریت کار بهتر انجام گیرد.

از این رو، بهترین ترتیب مراحل ساخت ساختمان، مبتنی بر تجربه پردیس سازه، به همراه راهنمایی های لازم ارائه می شود :

  1. گود برداری
  2. اجرای فونداسیون واسکلت
  3. نبشی کشی وال پست دیوار ها
  4. تیغه چینی و نصب نعل درگاه
  5. نصب چهار چوب و فرم کمد دیواری
  6. گچ و خاک زیر کار
  7. کانال کشی کولر  یا داکت اسپلیت
  8. لوله کشی گاز
  9. لوله کشی اب و فاضلاب .شوفاژ .هواکش سرویس ها.هود .اتش نشانی
  10. رابیتس بندی سقف ها .راه پله و نمای ساختمان
  11. لوله گذاری برق ساختمان
  12. اهن کشی اسانسور
  13. سیمانکاری کف و دیوارهای سرویس ها  تراس و اشپز خانه برای ایزولاسیون
  14. شیب بندی پشت بام و خر پشته و کف واحد هاوپارکینگ و انباری
  15. ایزولاسیون سرویسها.اشپز خانه.تراس . پشت بام وپارکینگ در صورت نیاز
  16. سیمانکاری روی ایزوگام یا قیر گونی در صورت نیاز
  17. کار کردن نما ساختمان و تراس و گذاشتن فرم پنجرها
  18. گچ کاری سقف ها زیر کار
  19. سنگ کاری دیوار پار کینگ وراه پله وانباری ها و دیوار پشت بام وخرپشته
  20. کاشی کاری و سرامیک کاری دیوار و کف سرویسها و دیوار اشپز خانه
  21. سیم کشی ساختمان
  22. سرامیک کاری یا سنگ کاری یا… کف واحد ها پشت بام. خرپشته .پارکینگ و انباری
  23. نصب سنگ پله و پاگرد ها
  24. نصب کابین اسانسور
  25. گچ کاری رویه
  26. نصب نرده راه پله
  27. سیمانکاری و سفید کاری نمای شرقی و غربی ساختمان
  28. نصب کابینت اشپز خانه و کمد دیواری ها
  29. نقاشی و دکوراسیون راه پله . لابی .پارکینگ.انباری ها
  30. بستن شیر الات و نصبیات سرویس ها
  31. بستن کلید و پریز هالوژن و………
  32. نصب قرنیز
  33. نصب درب ها اتاقها سرویسها .ورودی.انباری و …
  34. نظافت

1- گود برداری یا پی ریزی

نخـستن مرحله در اجرای یک ساخـتمان گود برداری و پی کنی است. گود برداری برای آن قسمت از ساختمان انجام می شود كه در طبقات پائین تراز تراز کف طبیعی زمین ساخته می شوند مانند موتورخانه ها وپارکینگ ها وانبارها وغیره.(راهنمایی و اصول گود برداری)

2- فونداسیون و اسکلت


برای اجرای یک پروژه اسکلت فلزی یا بتنی نخست ساخت پی مناسب است که در کلیه پروژه ها تقریبا” یکسان اجرا می شود ، باید توجه داشت که از قبل نقشه فنداسیون را روی زمین پیاده کرد وبرای پیاده کردن دقیق آن بایستی جزئیات لازم در نقشه مشخص گردیده باشد

کف فونداسیون با بتن بدین صورت انجام می گیرد که ابتدا کف فونداسیون را به اندازه تقریبی 10 سانتی متر بتن کم سیمان با نام مکر می ریزند.
که سطح خاک و بتن اصلی را از هم جدا کرده و همچنین سطح پی را جهت بتن ریزی اصلی تراز نمایند

اجرای اسکلت فلزی یا بتنی؟

مقاومت اسکلت فلزی در برابر آتش سوزی و حرارت کمتر است؛ اما از سوی دیگر سرعت اجرای اسکلت فلزی نسبت به ساختمان بتنی بسیار بیشتر بوده و مراحل ساخت ساختمان را سریع‌تر پیش خواهد برد؛ زیرا اسکلت فلزی در کلیه‌ی قسمت‌ها می‌تواند به صورت همزمان اجرا شود. هزینه‌ی فولاد به کار رفته در اسکلت فلزی نسبت به فولاد به کار رفته در ساختمان های بتنی بیشتر است واز مزییت های اسکلت بتنی خرید مصالح نصبت به پیشرفت کار می باشد که این میتواند کمک خوبی از نظر اقتصادی به کار فرما باشد


3- نبشی کشی وال پست دیوار ها

وال پست یا نبشی کشی نگهدارنده دیوار است که به با مهار دیوارها به اسکلت از یکسو باعث همبستگی دیوار و از سوی دیگر باعث مهار دیوار در برابر بارهای جانبی ناشی از وزن خود خواهد شد.

4- تیغه چینی و نصب نعل درگاه


تیغه چینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده و امتداد رج‌ها کاملاً افقی باشد و بندهای قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند.

5- نصب چهار چوب و فرم کمد دیواری


در نصب چهارچوب و فرم کمد دیواری نیز باید به شاقول بودن و تراز بودن با لبه ها دقت کافی داشت.

6- گچ و خاک زیرکار

کچ و خاک به منظور هموارسازی قبل از گچ رویه انجام می شود.

استاندارد و الزامات گچ وخاک زیرکار

آموزش گچ و خاک زیرکار

7- کانال کشی کولر یا داکت اسپلیت

اینکه کولر در کجا باید قرار بگیرد و بهترین حالت کدام است اولین گام در تعیین مسیر کانال کشی و داکت است که در مرحله طراحی باید لحاظ شود.

هزینه کانال کشی

8- لوله کشی گاز

لوله کشی کاز طبق استاندارد و توسط نماینده تایید شده انجام می گیرد. در لوله کشی گاز ظرافت انجام همگام با حفظ کوتاهی مسیر اهمیت بسزایی دارد.

هزینه لوله کشی گاز

9- لوله کشی اب و فاضلاب، شوفاژ، هواکش سرویس ها، هود، اتش نشانی

در این مرحله اولویت با لوله کشی آب و فاضلاب است. اگر مدیریت و نظارت بخوبی صورت گیرد می توان نصب شوفاژ، هواکش ها، هود و آتش نشانی را نیز بطور موازی انجام داد. البته باید توجه داشت که کیفیت فدای سرعت نشود!

10- رابیتس بندی سقف ها، راه پله و نمای ساختمان

رابیتس یا راویزبندی به منظور در آوردن و تنظیم زیرسازی نمای داخل و سقف کاذب انجام می گیرد. رابیتس معمولاً پس از پايان تيغه چيني و پایان کار خاك گچ، نصب کانالها و اتمام اجرای کامل تاسیسات آب و برق و سایر انجام می شود. از الزامات مهم کیفی رابیتس بندی، کنترل موارد زیر است: کنترل و بازبینی فاصله آويزها و جوش قابل قبول و عدم دفرمه شدن با وارد آوردن وزن در نقاط مختلف (قبل از اجراي اندود)، بازبینی نصب صحيح توري رابيتس و تعداد گره‌هاي لازم براي فيكس نمودن آن (قبل از اجراي اندود)، بازبینی سطوح مختلف و اختلاف ترازها (قبل از اجراي اندود)، كنترل و نظارت بر پرتی گچ هنگام اجراي سفيد كاري، کنترل و بازبینی دقیق امتدادها و هندسيه صحیح طرح‌ها و قوسها طبق نقشه، کنترل و بازبینی يكنواختی نور مخفي‌ها و پيشاني آنها، نظارت بر فروكش نكردن گچ در تمامي سطوح و عدم مشاهده ترك و توافقنامه طول عمر و پایداری استحکام

آموزش رابیتس بندی

11- لوله گذاری برق ساختمان

دقت شود که بعضا لازم می شود که لوله کشی برق و تاسیسات قبل از رابیتس بندی انجام گیرد. اگر ابتدا لوله گذاری و تاسیسات اجرا شوند بایستی هنگام رابیتس کاری دقت کرد که به تاسسیسات و لوله ها آسیب نرسد. پس ممکن است در برخی موارد توالی مراحل 10 و 11 تغییر کنند. در لوله گذاری برق به چند نکته باید دقت کرد: لوله گذاری برق بایستی طبق نقشه طراح انجام گیرد بنابراین در صورت نیاز به هر تغییر با طراح مشورت نمایید. فواصل پریزها و سایر رعایت گردد. شیارها به اندازه لازم (نه بیشتر و نه کمتر) انجام شوند. پس از نصب لوله ها، کنترل کیفی و نظارت کامل صورت گیرد.

12- آهن کشی اسانسور

در نصب و اجرای آهن کشی آسانسور موارد زیر تحت بازبینی کیفی قرار گیرند: طراحی و نقشه آهن کشی، شاقول ریزی چاه آسانسور، محل قرارگیری صحیح پلیت ها، کنترل سایز دقیق آهن آلات، کنترل کیفی جوشکاری، توافقنامه تضمین کیفیت و طول عمر و سیکل تعمیرات و نگهداری

استاندارد آهن کشی آسانسور

آموزش آهن کشی آسانسور

13- سیمانکاری کف و دیوارهای سرویس ها  تراس و اشپز خانه برای ایزولاسیون و عایق بندی

سیمانکاری کف و دیوارهای سرویس ها، آشپزخانه، تراس، پشت بام، موتورخانه و پارکینگ به دو منظور انجام می گیرد: 1- زیر سازی و شیب بندی و 2- ایزولاسیون نسبی. هنگام عایق کاری، معمولا ابتدا سیمانکاری با بتن سبک انجام میشود و سپس روی آن قیر یا ایزوگام اجرا شده و برای در گیری بیشتر روی دیوارها روی عایق، توری نصب می شود و سپس مجددا یک لایه بتن سنگین، موزاییک، کاشی کاری و … اجرا می شود. در هنگام کف سازی سرویسها اگر بی دقتی شود، تعمیر آن مشکل و پر هزینه خواهد بود بنابراین باید عایق بندی توسط افراد با تجربه انجام گیرد.

14- شیب بندی پشت بام و خر پشته و کف واحد ها و پارکینگ و انباری

طبق استاندارد، شیب برای گذر فضولات 5 درصد و برای عبور و هدایت آب 1 الی 3 درصد است.

مراحل شیب بندی کروم بندی

هزینه کروم بندی

15- ایزولاسیون سرویسها، اشپز خانه، تراس، پشت بام وپارکینگ در صورت نیاز

ایزولاسیون یا عایق بندی توسط عایق های قیرگونی/ایزوگام، عایق مایع رنگی پلیمری، ژئوم مبران و ژئو تکستایل و یا عایق رطوبتی پیش ساخته انججام می شود. هر یک از این موارد کاربرد و طریق بگارگیری خاص خود را دارد. ایزولاسیون را جدی بگیرید زیرا با صرف یک هزینه اولیه، نتایج خوبی را در دراز مدت گرفته و هزینه های آتی کاهش می یایند. رعایت استاندارد شماره 1345-211 مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران توصیه می شود.

16- سیمانکاری روی ایزوگام یا قیر گونی در صورت نیاز

پس از عایق بندی کف، روی آن یک لایه بتن 450 ریخته می شود. همچنین کاشی و سرامیک یا سنگ نیز قرار می گیرد. در این مرحله شیب بندی با کروم گیری بایستی به دقت انجام گیرد.

ایزوگام و قیرگونی

آموزش نصب ایزوگام

هزینه نصب ایزوگام

17- کار کردن نما ساختمان و تراس و گذاشتن فرم پنجرها

نما زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد که عوامل جوی، اقلیمی، سلیقه، بودجه از مهمترین عواملی هستند که روی مدل و انتخاب نما تاثیرگذار هستند. از معروف ترین نماها می توان نمای سنگ، نمای آجر، نمای سیمانی، نمای چوبی، نمای سرامیک، نمای رومی و نمای کمپوزیت را نام برد.

دستور العمل الزامات اجرایی نمای خارجی ساختمان ها

دستور العمل‌ نشریه ۷۱۴ طراحی و اجرای نمای ساختمان‌ ها

18- گچ کاری سقف ها زیر کار

به دليل اقتصادي بودن ملات گچ و خاک و همچنين ميزان چسبندگي متناسب آن، از اين ملات براي اندود زير سقف و ديوارهاي داخلي استفاده مي شود. ملات گچ و خاک از اختلاط گچ و خاک رس به نسبت مساوي تهيه مي شود. البته با توجه به تندگير و كندگير بودن گچ می توان نسبت خاک رس به گچ  را تغییر داد.

آموزش گچ کاری

19- سنگ کاری دیوار پار کینگ وراه پله وانباری ها و دیوار پشت بام وخرپشته

درگام اول پس از محاسبات لازم توسط کارشناس فنی، مقدار مصالح مورد نیاز مشخص، خریداری و در جای مناسب انبار می شود. برای نصب سنگ روی دیوار یا ستون بتنی/فلزی، ابتدا بایستی رابیتس و اسکوپ اجرا شود. اگر دیوار بتنی (حائل یا برشی) نباشد تنها به اجرای اسکوپ نیاز خواهد بود. در پایان سنگ کاری، بندکشی با سیمان سفید یا رنگی انجام می شود.

آموزش اسکوپ و رابیتس

20- کاشی کاری و سرامیک کاری دیوار و کف سرویسها و دیوار اشپز خانه

در این مرحله انتخاب نوع و نقش کاشی و سرامیک بسیار مهم است زیرا در نما و دکواسیون داخلی بسیار تاثیرگذار است. کاشی کار یا سرامیک کاری به دو روش می توان انجام داد:

دوغابی و چسبی. برای چسباندن کاشی لعابدار یا بدون لعاب به ابعاد ۱۰×۱۰ سانتیمتر روی سطوح قائم، از دوغاب ماسه سیمان با نسبت حجمی ۱:۵ و برای پر کردن بندها از دوغاب سیمان و پودر سنگ استفاده می‌شود.

بریا کاشی لعابدار یا بدون لعاب با ابعاد ۱۵× ۱۵ سانتیمتر روی سطوح قائم از دوغاب ماسه سیمان به نسبت حجمی ۱:۵ و برای پر کردن بندها از دوغاب سیمانی و پودر سنگ استفاده می‌شود.

مقدار دوغاب ماسه سیمان و پودر سنگ برای هر متر مربع به ترتیب ۳۳ و ۰/۷۵ لیتر است. برای سرامیک کاری با سرامیک ۳۰×۳۰ میلیمتر برای سطوح قائک از ملات ماسه سیمان با نسبت حجمی ۱:۶ به عنوان آستر، و ملات سیمان و خاک سنگ به عنوان آستر تخته ماله‌ای و برای پر کردن بندها از دوغاب سیمان و پودر سنگ استفاده می‌شود.

مقدار ملات ماسه سیمان، ملات سیمان خاک سنگ و دوغاب سیمان و پودر سنگ مورد نیاز برای هر مترمربع به ترتیب ۳۳، ۷ و ۱ لیتر است. در بعضی موارد برای چسباندن کاشی و سرامیک از چسب‌های مایع مخصوص یا از بطانه استفاده می‌کنند.

چسب‌های مایع غالباً روی بتن یا گچ و مانند آن بدون تراشیدن دیوار به کار می‌روند. این نوع مواد معمولاً در مقابل آ‌ب، اسید و مواد نفتی مقاوم هستند. بطانه‌ها معمولاً از چندین نوع مواد شیمیایی بخصوص ترکیب شده‌اند.

در هر حال طرز کار و نوع اجرا و بهره برداری ، قبلاً باید به تأیید دستگاه نظارت برسد.

قبل از اقدام به کاشی کاری دیوارها، باید دیوارها به لحاظ تراز و شاقول بودن و همچنین قائمه بودن زوایا کنترل شود و چنانچه نواقص و اشکالاتی در زیرسازی وجود داشته باشد‌،

باید آن را طبق نظر دستگاه نظارت برطرف کرد. روی سطوحی که برای کاشیکاری در نظر گرفته شده است‌، نباید پوششی از کاهگل، گچ و خاک، گچ یا هر نوع ملات دیگری غیر از ماسه و سیمان وجود داشته باشد.

اگر ملات مصرف شده در بندکشی آجرهای دیوار ، ملاتی غیر از ماسه و سیمان باشد ، بهتر است حداقل ۲۴ ساعت قبل از اقدام به کاشیکاری، سطح دیوار با ملات ماسه سیمان (به نسبت ۶ ماسه و ۱ سیمان، یا ۱۰ ماسه و ۱ سیما‌ن) به طریق گلنم (پاشیدن ملات ) به ضخامت ۳ تا ۵ میلیمتر پوشانده شود.

موارد فوق برای مواقعی است که کاشی کاری با دوغاب ریزی انجام می‌شود. کاشی را نباید قبل از نصب‌، مدت زیادی در آب قرار داد که زنجاب شود‌، فقط کافی است کاشی را در آب فرو بر‌د‌ه و به کار برد.

عرض بند در کاشیکاری حوض‌ها و استخرها همیشه باید ۲ تا ۳ میلیمتر باشد تا بندها به وسیله ملات پر شود

فضای بین دیوار و کاشی به طور متوسط ۳ سانتیمتر بوده و باید به نحوی از ملات پر شود که ملات کاملاً سطح پشت کاشی را بپوشاند. ریختن خرده آجر، گل رس (که غالباً برای چسباندن کاشی به کار می‌رود) و مانند اینها به پشت کاشی، ممنوع است.

در حمام، دستشوئی و مانند آن که عایقکاری در بدنه دیوار قرار دارد‌، حتماً باید روی عایقکاری توری سیمی، نصب و کاملاً به دیوار محکم شود. عایقکاری پشت کاشیکار‌ی، نباید چرو‌ک خورده باشد

بهتر است در تهیه ملات از مصرف سیمان سفید خوددار شود.

در نصب سرامیک، سرامیک را روی بستری از ملات که در بالا توضیح داده شد‌، قرار داده و با تخته ماله سطح آن را صاف می‌کنند. باید توجه داشت که هنگام چسباندن سرامیک، اندود رویه (ملات) نباید گیرش خود را آغاز کرده باشد

زیرا در آن صورت سرامیک کاملاً به ملات نچسبیده و بعداً جدا خواهد شد. پس از نصب سرامیک، و گیرش ملات، سطح سرامیک را آب می‌زنند تا کاغذ روی آن جدا شود و پس از آن با دوغاب، درز آنها را پر می‌کنند.

ممکن است سرامیک‌ها روی کاغذ نبوده و جدا باشند که در آن صورت نصب سرامیک‌، دانه دانه و با دقت فراوان پهلوی یکدیگر انجام می‌شود. در این حالت باید سطح به دست آمده کاملاً صاف و یکنواخت باشد.‌

شکل سرامیک، مربع، مستطیل، شش گوشه و مانند اینهاست.

در مرحله بندکشی، میزان دوغاب سیمان و پودر سنگ برای پر کردن بندها به اندازه سرامیک‌ها بستگی دارد.

دوغاب مصرف شده برای بندکشی همواره بیشتر از حجم فضای خالی است‌، زیرا مقداری از دوغاب مصرفی برای سرامیک کاری باقی می‌ماند که پاک می‌شود و مصرف مجدد ندارد و لذا حجم دوغاب مصرفی برای سرامیک کاری با احتساب دورریز به میزان یک لیتر در هر مترمربع پیشنهاد می‌شود.

در بندکشی می‌توان متناسب با رنگ سرامیک از رنگ‌هایی استفاده کرد که به زیبایی سرامیک بیفزاید.

آموزش کاشی کاری و سرامیک کاری

هزینه و دستمزد نصب کاشی و سرامیک

21- سیم کشی ساختمان

الزامات و استاندارد برق کشی

راهنمایی برق کشی ساختمان (صاحبکار و مجری)

آموزش برق کشی ساختمان

هزینه و دستمزد برق کشی و کابل کشی ساختمان و محوطه

22- سرامیک کاری یا سنگ کاری یا کف سازی کف واحد ها، پشت بام، خرپشته، پارکینگ و انباری

درگام اول پس از محاسبات لازم توسط کارشناس فنی، مقدار مصالح مورد نیاز مشخص، خریداری و در جای مناسب انبار می شود. دقت شود سنگ کف پارکینگ باید استحکا م بالایی در برابر شتتشو و ساییدگی/خش داشته باشد. استفاده از سنگ های کریستال و گرانیت توصیه می شود.

23- نصب سنگ پله و پاگردها

24- نصب کابین اسانسور

استانداردها: استاندارد آسانسور اروپا EN81 – نسخه ملی با شماره 1-6303  بنام استاندارد ملی آسانسورهای الکتریکی یا کششی و شماره 2-6303  بنام استاندارد ملی آسانسورهای هیدرولیک.

الزامات نصب آسانسور

25- گچ کاری رویه

آموزش گچ کاری زیرکار و رویه

هزینه و دستمزد گچ کاری و گچ بری

26- نصب نرده راه پله

27- سیمانکاری و سفید کاری نمای شرقی و غربی ساختمان

آموزش سیمانکاری

هزینه و دستمزد سیمانکاری

برای اجرای صفر تا صد ساختمان لطفا تماس بگیرید!

در صورتی که به راهنمایی بیشتر در خصوص تعیین هزینه ساخت هر مترمربع نیاز دارید پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را مطالعه کنید :

جدول برآورد هزینه ساخت ساختمان مسکونی ویلایی

محاسبه آنلاین هزینه اخذ جواز ساخت ساختمان

محاسبه سود ساخت و ساز با جدول آنلاین

جدول آنلاین محاسبه مبلغ بلاعوض

محاسبه هزینه نقشه کشی آنلاین

طراحی ویلا به سبک مدرن

1 در مورد “آموزش مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد 1403”

  1. لیلا هدایتی

    من برای اولین بار ساختمان ستزی روی پلاک شخصی شروع کردم و کلی از این صفحه اطلاعات و کمک گرفتم خواستم حالا که تقریبا انتهای کار هستم ازتون یه تشکر جانانه کنم . ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب کنید

شهری /آپارتمان

روستایی/ویلایی

تماس با ما

خدمات/مشاوره

ارسال درخواست خدمات و مشاوره

انتخاب کنید

انتخاب کنید

آپارتمان شهری

طراحی ویلایی

طراحی داخلی

طراحی نما

طراحی محوطه

سه بعدی

مجوزها

مصالح